بسیج مردم آمریکا در مقابل کرونای ترامپ

بسیج مردم آمریکا در مقابل کرونای ترامپ
سه شنبه 13 خرداد 1399 - 21:03

العالم _ آمریکا

خبر:

نفرت روبه تزاید تظاهر کنندگان امریکایی از اقدامات نژاد پرستانه حکومت ترامپ بحدی همه گیر شده است که رسانه ها از حضور بدون رعایت فواصل اجتماعی در تظاهرات امریکا خبر می دهند.

تحلیل:

- تاملی در فراگیری تظاهرات در آمریکا در شرایطی که حداقل 18 دستگاه و نهاد امنیتی، نظامی و اطلاعاتی مراقبت از اوضاع را در آمریکا برعهده دارند نه تنها حکایت از عمق بحران در این کشور می کند بلکه این واقعیت را نشان می دهد که تظاهر کنندگان به حدی از خشم و انزجار از سیاست های ترامپ رسیده اند که بی توجه به خطرات احتمالی ناشی از حضورشان در خیابان ها بر این امر اصرار ویژه دارند.

- بحران کنونی در آمریکا بدون توجه به تهدیدات جدی ترامپ روز به روز تعمیق می شود. حالا دیگر واکنش ها به قتل "فلوید" فقط منحصر به سیاهان نیست بلکه رفته رفته دیگر رنگین پوستان نیز به جمع ایشان می پیوندند. شاید معضلات اساسی فراروی ترامپ با تحرک شدید 80 میلیون اسپانیایی تبار و دیگر رنگین پوستان به جمع تظاهرکنندگان ابعاد جدیدی بخود بگیرد این در حالی است که سفیدهای امریکا نیز در همراهی با معترضان بی تفاوت نیستند.

- در حالی که ترامپ در سه سال و نیم گذشته و به بهانه های مختلف می کوشید تا از همه پیشینیان خود در کاخ سفید از یک سو و مخالفانش در ورای مرزهای آمریکا از دیگر سوانتقام بگیرد حالا ناباورانه مشغول معالجه انتقام ملت آمریکا از سیاست هایی است که تاکنون فکر می کرد بهترین سیاست ها است. ترامپ تا چند روز پیش بر این باور بود که در طول تاریخ امریکا و به ویژه در عرصه سیاست های داخلی موفق ترین روسای جمهور این کشور است اما حالا و در سایه تظاهرات اخیر به نظر می رسد خود را مجبور خواهد دید که در هر دو قسم سیاست خارجی و داخلی تجدید نظرهایی اساسی اعمال کند. بدیهی است عدم تجدید نظر به ویژه در سیاست های داخلی شانس او برای راهیابی به کاخ سفید را به شکلی ویژه "کرونا زده" خواهد کرد.

-نکته جالب توجه در این میان تشدید فعالیت های سکاندار سیاست خارجی ترامپ است. به میزانی که برحجم و گستره تظاهرات افزوده می شود پمپئو نیز بر میزان خط و نشان کشیدن هایش برای دیگران می افزاید. او در اخرین اظهار نظرها درخصوص ایران گفته است: انقضای تحریم تسلیحاتی ایران اساسی ترین ایراد توافق هسته ای (برجام) بود که امریکا مانع آن خواهد شد و در خصوص ونزوئلا هم گفته است "همه تلاشمان را برای سرنگون کردن مادورو به کار می بندیم. ترجمه این عبارات در صحنه بین الملل بدان معناست که وزیر خارچه امریکا می کوشد تا با فرار به جلو بحران کنونی را از نظرها دور دارد و آن را کوچک سازی کند.

-این که علی رغم سیستم حاکم اطلاعاتی –امنیتی در امریکا مردم این کشور از تهدیدات ناشی از آن هراس ندارند به نظر می تواند حامل این پیام برای کشورهای مرعوب ترامپ بویژه در منطقه خلیج فارس باشد که زمانه بی اعتماد شدن به ترامپی که در مدیریت کشور خود عاجز است فرارسیده است.

پربیننده ترین خبرها