چرایی نفوذ اندیشه امام خمینی (ره) در قلب و جان آزادی‌خواهان جهان

چرایی نفوذ اندیشه امام خمینی (ره) در قلب و جان آزادی‌خواهان جهان
پنج‌شنبه 15 خرداد 1399 - 18:03

علیرغم گذشت چند دهه از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، افکار و دیدگاه های امام خمینی بنیانگذار این انقلاب مبارک توانسته از دشواریها عبور کرده و پیروزی های بزرگی را رقم بزند. تحلیلگران معتقدند این دیدگاهها کم کم محقق شده است.

العالم- نظرکده

تحلیلگران معتقدند تفاوت اندیشه امام خمینی (ره) و دیگر رهبران تاثیر گذار جهان در ادامه یافتن یا نیافتن اندیشه آنان پس از مرگشان خواهد بود زیرا اندیشه و دیدگاههای برخی از آنان بلکه بیشترشان به محض مرگ از بین رفته و دولتهایشان واژگون شده است.

تحلیلگران افزودند: اندیشه امام خمینی در جهان در حال تکثیر است و نه تنها درایران بلکه در همه جای دنیا روز به روز بیش از پیش در حال عملی شدن است. اندیشه وی مبتنی بر دین بود، وی دین جدید یا مذهب جدیدی را نیاورد بلکه در مذهب انقلابی به وجود اورد. دین در درگیری های عربی و منطقه جایی نداشت بنابراین احیای آن احیای جوهر این دین بود .

آنان افزودند: برخلاف آنچه که برخی انقلاب ایران را انقلابی ضد شاه ایران و برای ایران می دانند که مرزهایش محدود بوده، درخواهیم یافت که امام خمینی قبل از انقلاب ،شاه را به ارتباط با صهیونیست ها و آمریکا و وابستگی به آمریکا متهم کرد.

تحلیلگران معتقدند امام دارای مواضع قانونی واضحی و قاطعی نسبت به مساله فلسطین و درگیری باصهیونیست ها بود.

تمرکز بر این مساله بسیار مهم است و صحت این جمله که برخی معتقدند ایران پس از انقلاب نقش منطقه ای داشته و تمایل به نفوذ در منطقه دارد، را رد می کند

تحلیلگران معتقدند این اعتقاد نادرست است و همه مواضع قانونی امام خمینی پیش از انقلاب مدون و مکتوب بوده پیش از اینکه انقلاب یا دولتی اسلامی باشد و این مواضع امروز بیشتر از دوره امام خمینی مورد اهمیت قرار دارد.

تحلیلگران معتقدند امام به این نتیجه رسید که مساله فلسطین می تواند دو امت عرب و مسلمان را متحد کند و با آن می توان، توان کشورهای عربی و اسلامی را و در راس آن و جوانان را متمرکز کرد.

آنان ادامه دادند: امام خمینی توانست اسلام را به عنوان جنبشی انقلابی و آزادبخش که به آزادسازی سرزمین ها و در راس ان مسائل عربی و اسلامی و سرزمین فلسطین پایان یابد، معرفی کند.

لذا شعارش این بود که مساله فلسطین باید مساله محوری امت عرب و مسلمان باشد.

سیاستمداران معتقدند فتحی شقاقی بنیانگذار جنبش جهاد اسلامی فلسطین از اندیشه امام خمینی برای هدایت قطب نما به مساله امت که زنده کننده روح جهاد و مقاومت در ملتهای عربی و مسلمان و فلسطین و مساله فلسطین بود،استفاده کند.

پژوهشگران معتقدند مساله فلسطین توانست پس از پیروزی انقلاب اسلامی، امریکا را شکست دهد و وی بر قدرت شکست دشمن تاکید داشت.

تحلیلگران درباره مواضع امام خمینی نسبت به امپریالیسم امریکا تاکید دارند امام درباره حوادث این روزهای آمریکا، دارای دیدگاه استراتژیکی بود و امریکا را شیطان بزرگ می دانست زیرا دلیل بدبختی ملت های ستمدیده جهان است.

وی تاکید داشت باید موضع قوی نسبت به امریکا گرفت امریکا خودش به انقلاب اسلامی اجازه پیشرفت و پیروزی نمی داد از این رو موضع مخالفی نسبت به انقلاب اسلامی اتخاذ کرد و همه شیطان های زمین را برای مقابله و مخالفت با انقلاب اسلامی به ویژه انقلاب اسلامی به کار گرفت زیرا احساس کرد پیروزی انقلاب اسلامی بزرگترین خطر برای صهیونیست ها در اراضی فلسطینی است.

پربیننده ترین خبرها