مدیرکل آژانس بین المللی اتمی علیه ایران شمشیر کشید

مدیرکل آژانس بین المللی اتمی علیه ایران شمشیر کشید
دوشنبه 26 خرداد 1399 - 20:25

خبر:

در حالی که چند روز پیش رویترز از گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه ایران خبر داد "گروسی" مدیر کل این آژانس امروز و در نشست این سازمان از گزارش خود رونمایی کرد.

تحلیل:

- در حالی مدیر کل آژانس از اجازه ندادن ایران برای بازدید از دو مرکز بزعم این آژانس مشکوک خبر می‌دهد که ایران استدلال می‌کند از سویی برای "ادعاهای مبتنی بر جاسوسی" مانند دیگر کشورهای جهان اهمیتی قائل نیست و چنین اطلاعات مجعولی را محل اثر نمی‌داند و از دیگر سو و با توجه به فشارهای اخیر آمریکا بر ایران مبتنی بر جلوگیری از رفع تحریم تسلیحاتی جمهوری اسلامی این گزارش را "سیاسی" و نه فنی و حقوقی می‌داند.
- در حالی که بزعم خود آژانس دو مرکز مورد نظر نقشی در فعالیت‌های هسته ای ایران ندارند و در شرایطی که مدیرکل آژانس اعلام می‌کند همکاری‌های ما با ایران مانند قبل است اما تمرکز بر گفتگو درباره سوالات مرتبط با فعالیت هسته ای ایران شائبه "سیاسی بودن" رویکرد اخیر آژانس را مضاعف کرده است.
- شواهد نشان می‌دهد از آن جهت که آمریکا نقشی اساسی در روی کار آمدن "رافائل گروسی" داشته است اکنون گروسی درصدد جبران لطف پیشین آمریکا از طریق اعمال فشار بر ایران است.
- در گزارش جدید آژانس امده است ایران غنی سازی اورانیوم را به 8 برابر حد به اصطلاح مجاز رسانده و همچنین سطح غنی سازی را از 3/67 به 4/5 رسانده است. این اعتراف در حالی که موید شفافیت ایران در عملکرد هسته ای خود می‌باشد نشان می‌دهد که ایران چنانکه در پنجمین مرحله از مراحل کاهش تعهدات هسته ای خود مبتنی بر برجام و در واکنش به بی عملی اروپاییان اعلام کرده بود در زمینه تحقیق و توسعه هسته ای هرگونه ممنوعیتی را برنمی‌تابد.
- اگر چه اینکه آمریکا موفق شود قطعنامه ای جدید علیه ایران به تصویب رساند همچنان محل تردید جدی است اما آنچه مسلم است اینکه در سایه تحقق چنین امری دستان ایران آنچنانکه رییس جمهور روحانی بصراحت اعلام کرده است خالی نخواهد بود. روحانی دیروز اعلام کرد عکس العمل ایران نسبت به چنین مساله ای پیشتر برای اروپاییان تشریح شده است. از تاکیدات دیروز روحانی چنین استنباط می‌شود که تحمل هزینه های این مساله برای کشورهای مورد نظرسنگین خواهد بود.

پربیننده ترین خبرها