در مصاحبه با روزنامه مصری الاهرام صورت گرفت؛

دفاع نماینده پوتین از فلسطین در برابر طرح صهیونیستی الحاق کرانه باختری/ کاهش سطح هماهنگی روسیه و سوریه شایعه است

دفاع نماینده پوتین از فلسطین در برابر طرح صهیونیستی الحاق کرانه باختری/ کاهش سطح هماهنگی روسیه و سوریه شایعه است
چهارشنبه 1 مرداد 1399 - 16:15

نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه تصریح کرد که روسیه مخالف غصب اراضی فلسطین در کرانه باختری رود اردن توسط اسراییل است.

العالم ـ اروپا

بنابر گزارش وزارت امور خارجه روسیه، میخاییل بوگدانف در مصاحبه با روزنامه مصری الاهرام در واکنش به اینکه کارشناسان غصب مناطقی از کرانه باختری رود اردن توسط اسراییل را بخشی از معامله قرن می دانند و دیدگاه شما چیست، اظهار داشت: موضع روسیه در این مورد بارها اعلام شده و خوب معلوم است.

وی افزود: بر این باوریم که غصب بخشی از اراضی فلسطینیان توسط اسراییل نه فقط بر راه حل دو حکومت خط بطلان می کشد بلکه به احتمال زیاد موج جدید خشونت در فلسطین برمی انگیزد و روحیه اعتراض شدید در جهان اسلام و کشورهای عربی را تشدید می کند.

بوگدانف گفت: رویکرد روسیه در حمایت از راه حل دو حکومتی برای حل و فصل مساله فلسطین برمبنای شاخص های پذیرفته شده در قطعنامه های مجمع عمومی سازمان ملل و شورای امنیت و ابتکارات صلح عربی منعکس شده و شامل اصل زمین در ازای صلح می شود.

وی ادامه داد: در این پیوند یاداوری می کنم که اتحاد جماهیر شوروی در ماه نوامبر سال 1988 کشور فلسطین در مرزهای سال 1967 به پایتختی اورشلیم شرقی (بیت المقدس) را به رسمیت شناخت.

گفت وگو با سران حماس در دوحه

نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه گفت که در اواخر ماه ژوئن به دوحه پایتخت قطر سفر کرده و با «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس، «خالد مشعل» رئیس سابق این دفتر و «موسی ابو مرزوق» رئیس دفتر روابط بین الملل جنبش حماس دیدار و گفت وگو کرد.

وی افزود: در جریان گفت وگوهای مشروح، درخصوص اوضاع روند حل و فصل مناقشه اسراییل و فلسطین گفت و گو کردیم و به مساله احیای وحدت فلسطینی بر محور سازمان آزادیبخش فلسطین توجه خاص شد.

بوگدانف خاطرنشان کرد: بدیهی است که برای دستیابی به توافقنامه صلح جامع بین اسراییل و فلسطین برمبنای قوانین بین المللی حل مسائل خاورمیانه و حل تمام مسائل مربوط به موقعیت حقوقی فلسطین نیاز به ازسرگیری فوری گفت وگوهای مستقیم تحت نظارت سازمان ملل وجود دارد.

وی با استقبال از گام های جنبش های حماس و فتح برای وحدت با یکدیگر، بر آمادگی مسکو برای میزبانی دیدار و مذاکرات دو طرف فلسطینی تاکید کرد.

گفتنی است روسیه عضو گروه چهار میانجی گران بین المللی خاورمیانه است و برای آغاز مذاکرات بین فلسطین و رژیم صهیونیستی برای حل و فصل مناقشه تلاش می کند.

فلسطین از سال 1988 از دوره اتحاد جماهیر شوروی در مسکو سفارتخانه دارد.

روسیه از تاسیس حکومت مستقل حمایت می کند و وحدت گروه های فلسطینی حول محور سازمان آزادیبخش فلسطین را برای تاسیس حکومت مستقل لازم می داند.

مسکو معامله قرن پیشنهادی ترامپ را نیز رد کرده است و آن را طرحی ناقص خوانده است.

روسیه همچنین طرح های شهرک سازی اسراییل در اراضی فلسطینیان را محکوم کرده و خواستار توقف این گونه اقدامات اشغالگرانه اسراییل شده است.

کاهش سطح هماهنگی بین روسیه و سوریه شایعه است

بوگدانف در ادامه مصاحبه با روزنامه الاهرام برخی اخبار مبنی بر کاهش سطح هماهنگی و همکاری بین روسیه و سوریه را شایعه بی اساس خواند.

وی افزود: انواع شایعه ها مبنی بر اینکه گویا بین مسکو و دمشق اختلافاتی وجود دارد، بی ارزش است. اینگونه شایعه پراکنی با هدف ایجاد تصور جعلی در مورد روابط روسیه و سوریه صورت می گیرد و بویژه ازسوی طرف های متخاصم با دو کشور دامن زده می شود.

وی ادامه داد: این اقدامات در راستای اعمال فشارهای سیاسی و اقتصادی بر سوریه انجام می گیرد که توانسته است با حمایت روسیه مانع تلاش ها برای تحمیل اراده بیگانگان از راه نظامی بر خود شود.

بوگدانف گفت: امیدواریم که پس از آن که محدودیت های بخاطر کرونا لغو شود در ژنو دور دیگر گفت وگوهای بین سوری برگزار شود.

روسیه با طرف های لیبی رابطه دارد

بوگدانف در ادامه گفت که روسیه با دو طرف مناقشه در لیبی ارتباط دارد.

وی افزود: ما فقط با "عقیله صالح" رییس مجلس شرق لیبی دیدار نکردیم بلکه یک ماه پیش از آن دیدار، مقامهای دولت حاکم بر غرب لیبی شامل رئیس دولت و وزیر خارجه آن به مسکو آمد. بدیهی است با نمایندگان طرف های لیبی درخصوص راههای حل و فصل بحران گفت و گو کردیم.

نماینده رئیس جمهوری روسیه با تاکید بر موضع کشورش در مساله لیبی مبنی بر توقف هر گونه اقدامات نظامی در این کشور، از اینکه آتش بس اعلام شده بین طرف های مناقشه در لیبی ناپایدار بود، ابراز تاسف کرد.

وی با اشاره به همکاری روسیه با ترکیه در مساله لیبی یادآوری کرد که هفته گذشته روسای جمهوری روسیه و ترکیه گفت وگوی تلفنی کرده و پوتین خاطرنشان کرد که بحران لیبی نمی تواند از راه نظامی حل شود و باید به یکپارچگی، استقلال و حق حاکمیت این کشور احترام گذاشت.

بوگدانف گفت: پوتین تاکید کرد که باید گفت وگوهای مستقیم بین طرف های لیبی بدون مداخله خارجی مطابق با قطعنامه 2510 شورای امنیت آغاز شود.

لیبی از سال ۲۰۱۱ میلادی در پی خیزش مردمی و حمله نظامی نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با هدف برکناری معمر قذافی حاکم وقت این کشور، با تنش‌های سیاسی و درگیری‌های نظامی بسیار گسترده‌ای روبه‌رو بوده است.
این کشور در نهایت به ۲ بخش شرقی و غربی تقسیم شد. در بخش غربی با مرکزیت طرابلس دولتی موسوم به دولت وفاق ملی به ریاست السراج بر سر کار آمد که مورد تأیید و حمایت سازمان ملل متحد و برخی کشورها از جمله ترکیه، قطر و ایتالیاست و در بخش شرقی و جنوب نیز حفتر بر امور مسلط شده است که از سوی کشورهایی مانند عربستان، روسیه، فرانسه، مصر، امارات متحده عربی، یونان و قبرس حمایت می‌شود.

پربیننده ترین خبرها