خشونت خانگی و تهدید به قتل در عربستان؛ ماجرای "ریماز" چیست؟

خشونت خانگی و تهدید به قتل در عربستان؛ ماجرای
دوشنبه 27 مرداد 1399 - 14:57

هشتگی با عنوان "ریماز، آسیب دیده طایف را نجات دهید"، در مدت زمان بسیار کوتاهی در عربستان سعودی ترند شد.

العالم - داغ های مجازی

کاربران توییتر داستان دختر جوان سعودی از شهر طایف را به سرعت منتشر کردند. این دختر 19 ساله توسط خانواده اش شکنجه و تهدید به قتل شده است. کاربران خواستار نجات او شده اند.

دوست "ریماز"، با چند جمله کوتاه ماجرای شکنجه این دختر توسط خانواده اش را افشار کرد. وی در توییتی نوشت: "خانواده دوستم او را شکنجه و تهدید به قتل کرده اند. او به من زنگ زد و از من کمک خواست. من به انجمن حقوق بشر اطلاع دادم. او پس از مکالمه تلفنی، ناپدید شده است. خانواده اش مرا تهدید کرده اند. باید این هشتگ را ترند کنیم. او جز خدا و من کسی را ندارد. همه خانواده اش با او دشمن شده اند."

یکی از کابران با تشریح ماجرای ریماز نوشت: "ریماز 19 ساله فقط به خاطر سوء ظن مادرش، مورد خشونت خانگی قرار گرفته و هر لحظه ممکن است کشته شود. او بدون هیچ دلیل و مدرکی به دخترش شک دارد. فقط برای اینکه دخترش عاشق کسی است. او ریماز را رها کرده تا برادرانش با اسلحه به جانش بیفتند. ما صداهای ضبط شده از این دختر را داریم. او فریاد می زند و می گوید مرا نکشید. این دختر را نجات دهید او امروز به شدت به کمک نیاز دارد" .

کاربران گفته اند که فایل های صوتی از این دختر دارند که نشان می دهد این دختر در معرض خشونت قرار گرفته است. او فریاد می زند "مرا نکشید". کاربران گفته اند که او از روستای "الحوبه" است. آنها خواستار حمایت از این دختر شده اند و گفته اند که او فقط می خواهد در امان باشد.

کاربری با عنوان "Person" نوشته است: فقط در این نقطه جغرافیایی هر روز شاهد خشونت و تجاوز و قتل و تبرئه مجرمان و سرزنش قربانی هستیم! هر روز مسائلی بدیهی را مطرح می کنیم؛ و می خواهیم قوانین حمایتی وضع شوند که مجرمان را از ارتکاب جرم باز دارد؛ قوانینی که حامی زنان این سرزمین در مقابل مجرمان باشد.

کاربر دیگری به عنوان "Aseel" درباره این فایل صوتی نوشت: فریادش قلبم را آتش زد. بی اختیار گریه کردم. غیر ممکن است که آدم ها چنین رفتاری کنند. این حقیقت ندارد. خدایا شفایش بده. چرا این طور شک می کند. همیشه می گفتیم خدایا به مادرها در مقابل خانواده شان کمک کند اما الان برعکس شده می گوییم خدایا به این دختر در مقابل مادرش کمک کن. خدایا از نو می خواهم مکر این مادر را به خودش برگردانی. ریماز، قربانی خشونت خانگی را نجات دهید.

پیش از این هم هشتگ هایی ترند شده بودند که در آنها بسیاری از زنان کاربر تجربه های خود را از خشونت توییت کرده بودند. در این توییت ها، نمونه هایی از خشونت های خانگی اعم از خشونت کلامی و بدنی و روانی تا تعرض و تجاوز به چشم می خورد.

زنان عربستانی همچنین به تشریح عواملی که مانع گزارش خشونت های خانگی به پلیس می شد پرداختند؛ آنها در موارد بسیاری، "بی اعتمادی به مسئولین در خصوص پیگیری خشونت های خانگی" را علت عدم مراجعه به پلیس عنوان کرده بودند.

آنها گفتند که می ترسند در صورت گزارش خشونت، کارشان به "مراکز بازپروری" بیفتد زیرا این مراکز اساسا محل نگهداری دخترانی از 7 تا 30 ساله است که یا بر اساس حکم قضایی به آنجا فرستاده شده اند یا "منحرف هستند" یا "در شرایط خاصی آمادگی منحرف شدن را دارند".

همچنین دخترانی در این مراکز نگهداری می شوند که از سوی خانواده تا زمان "بهبود اوضاعشان" به آنجا سپرده شده اند. کلا اوضاع این مراکز به گونه ای است که بیشتر شبیه زندان زنان است.

اما در طرف مقابل کسانی هم هستند که این ماجراها را باور نمی کنند؛ برخی از آنها ضمن حمایت از رفتار خانواده ها می گویند پس دولت این وسط چکاره است. آنها این روایت ها را تکذیب می کنند.

کاربری به نام Rahaf Alharbi نوشت:"فرض کنیم باور کردیم. فردی مثل من چه کار می تواند انجام دهد"

کاربری به نام فهد نوشت: ولی هیچ اسلحه ای در کار نیست و انها هم نمی خواستند او را بکشند. این فقط هیاهوی بی دلیل است و مادر حق دارد به هر روشی که می خواهد دخترش را تنبیه کند. هر چه باشد 9 ماه او را باردار بوده و او را بزرگ کرده است.

زنان سعودی همیشه جور ضعف سیستم های قانونی این کشور را متحمل شده اند؛ سیستم هایی که می بایست مدافع آنها در مقابل خشونت های خانگی باشد. در سایه نظام حقوقی فعلی این کشور ممکن است زنی که هدف خشونت قرار گرفته است و باید از حمایت برخوردار باشد اگر پدر او را متهم به نافرمانی کند، تبدیل به مجرمی می شود که به مراکز بازپروری سپرده می شود.

معترضان به خشونت خانگی در عربستان خواستار اصلاح قوانین محلی و اعمال مجازات های شدید بر عاملان جرایم خانگی هستند. آنها خواستار در انجام تحقیقات درباره سلامت روحی و روانی مجرمان و حمایت از قربانیان و تصویب قوانینی علیه خشونت های خانگی رایج در این کشور هستند.

این خشونت ها به هر شکلی که باشند با ماده نخست از "اعلامیه رفع خشونت علیه زنان" منافات دارند. بر اساس این ماده، خشونت عليه زنان" به معني هر عمل خشونت آميز بر اساس جنس که به آسیب يا رنجاندن جسمي، جنسي، يا رواني زنان منجر بشود، يا احتمال مي رود که منجر شود، از جمله تهديدات يا اعمال مشابه، اجبار يا محروم کردن مستبدانه زنان از آزادي، که در منظر عموم يا در خلوت زندگي خصوصي انجام شود محکوم است.

خشونت خانگی در عربستان، بازتابی از قوانین این کشور و جایگاه زنان در این کشور است؛ دولت این کشور در 15 مه 2018 شماری از زنان فعال در زمینه حقوق بشر از جمله "لجین الهذلول"، "سمر بدوی"، "نسیمه الساده"، "ونوف عبد العزیز" و "میاء الزهرانی " را بازداشت کردند. گزارش های حقوقی در آن زمان علت بازداشت این زنان را دفاع از حق رانندگی زنان اعلام کرده بودند.

پربیننده ترین خبرها