پیامدهای خطرناک منطقه‌ای توافق امارات و رژیم صهیونیستی

پیامدهای خطرناک منطقه‌ای توافق امارات و رژیم صهیونیستی
سه شنبه 28 مرداد 1399 - 22:18

ناظران معتقدند، امارات نقشی بسیار بزرگ‌تر از حجم و اندازه خود را به منظور کم‌رنگ‌تر کردن نقش عربستان سعودی به‌ویژه در یمن، بازی می‌کند؛ در واقع امارات به عنوان بازیگر اساسی در یمن، برخی مناطق سوریه و در لبنان شده است.

العالم- نظرکده

ناظران اظهارداشتند نقش‌هایی که امارات ایفا می‌کند پراهمیت بودن عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر اسرائیل را نشان می‌دهد، به‌ویژه این‌که امارات نقش داشته است.

ناظران خاطرنشان کردند، همین امر باعث شد که اسرائیل از طریق سفارت، کنسولگری، نمایندگی تجاری و اقتصادی و فرهنگی جای پایی برای خود در منطقه ایجاد کند تا فعالیت‌های جاسوسی برای این رژیم اشغالگر آسان‌تر شود و بیشتر مزدوران موساد نیز با گذرنامه‌های دیپلماتیک تردد کنند. از سوی دیگر، امارات می‌خواهد حمایت بیشتری از اسرائیل چه در عرصه نظامی یا تکنولوژی دریافت کند و به عبارتی دیگر به این رژیم پناه می‌برد و ما این واقعیت را در ماه‌های آینده به وضوخ خواهیم دید. در واقع، امارات خودش را به دلیل مداخله‌اش در بسیاری از کشورهای منطقه مانند یمن و لبنان، در وضعیت هدف قرار گرفته شدن می‌بیند.

در مقابل، کارشناسان استراتژیک بر این باورند، امارات دستاوردی بزرگ از طریق عادی‌سازی با رژیم اشغالگر اسرائیل به دست آورده است، که البته این رابطه از منظر جغرافیای سیاسی امارات و اوضاع منطقه، پیامدهای متعددی دارد که نخستین پیامد آن مربوط به خطران امنیتی آن بر منطقه و بر طرف‌های سیاسی از جمله ایران و حزب‌الله لبنان است که رژیم اسرائیل را به دلیل غصب سرزمین‌های عربی و اسلامی دشمن می‌دانند و علیه آن مقاومت می‌کنند. دومین خطر نیز، خطرات نظامی است با توجه به اینکه امارات یک موقعیت جغرافیایی ویژه‌ای را در منطقه تصاحب کرده به‌ویژه اینکه منطقه به‌زودی شاهد نقل و انتقال نظامی آمریکا و خروجش از خلیج‌فارس به خاور دور می‌شود، دومین خطر در بُعد نظامی، باز شدن درها بر روی رژیم اسرائیل از طریق توافق با امارات است و بدین ترتیب این رژیم خواهد توانست خلأ نظامی آمریکا و ناتو را در این منطقه پُر کند.

سومین پیامد منفی رابطه میان رژیم اشغالگر و امارات را باید از بُعد اقتصادی و مالی بررسی کرد؛ ایران و امارات روابط مالی بسیار بزرگی داشتند که به نفع هر دو طرف بود، ولی با حضور رژیم اشغالگر قدس در امارات، از طریق توافقی که ضرری بزرگ علیه منطقه و منفعتی بسیار برای این رژیم محسوب می‌شود، روابط تجاری تهران و ابوظبی به بهای احیای اقتصاد اسرائیل در این شیخ‌نشین، به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

ناظران خاطرنشان کردند، شرکت‌های امنیتی اسرائیل که در عراق و منطقه خاورمیانه فعالیت می‌کنند، امارات را مرکزی برای خود قرار می‌دادند و این شرکت‌ها عناوین مختلفی را برای خود انتخاب کرده و مالکان آن از گذرنامه‌های آمریکایی و غربی استفاده می‎کنند. با توجه به موارد فوق‌الذکر است که توافق امارات و اسرائیل پیامدهای مالی، اقتصادی، امنیتی و جاسوسی را در منطقه به دنبال خواهد داشت.

ناظران همچنین تأکید کردند، ایران به کشورهای منطقه پیشنهاد ایجاد یک ائتلاف امنیتی منطقه‌ای موسوم به ابتکار عمل "صلح هرمز" را به منظور حمایت از منطقه در برابر دشمنان مطرح کرد ولی در سایه عادی‌سازی کامل امارات و اسرائیل، ایده تشکیل چنین ائتلافی غیرقابل اجرا می‌شود چرا که هدف از آن، رویارویی به‌ویژه با رژیم اسرائیل است؛ حال چگونه می‌شود وقتی طرف اسرائیلی روابطی به اصطلاح صلح‌آمیز با برخی از کشورهای منطقه ایجاد کرده است.

ناظران اظهار داشتند، رژیم صهیونیستی از طریق برقراری روابط طبیعی به گنجی مجانی دست یافته است که به زودی از آن برای رهبری بر منطقه استفاده خواهد کرد. به گفته ناظران، عادی‌سازی امارات آخرین ایستگاه در این روند نیست و کشورهای دیگری نیز وارد این روند خواهند شد.

به گفته تحلیلگران، رژیم اشغالگر اسرائیل از طریق توافق عادی‌سازی با امارات به داخل منطقه نفوذ می‌کند و همین امر، حساسیت زیاد ایران را به دلیل اینکه امنیت استراتژیک منطقه خلیج‌فارس را در خطر می‌بیند، برانگیخته است.

موضوع عحیب در این اقدام امارات این است که ابوظبی هدیه‌ای بلاعوض به نتانیاهو و ترامپ داده است و به نوعی، با عادی‌سازی کامل با صهیونیست‌ها دست به خودکشی استراتژیک زده است.

آنها متذکر شدند، امارات در آینده به خاطر این توافق پشیمان خواهد شد؛ چرا که رژیم اشغالگر هیچ توجهی به امنیت امارات و نیز امنیت منطقه نمی‌کند.

پربیننده ترین خبرها