حقوق بشر در عربستان؛

بهانه تراشی عربستان برای آزادی نماینده جنبش حماس + فیلم

پنج‌شنبه 30 مرداد 1399 - 10:41

عربستان دکتر محمد الخضری نماینده جنبش حماس و فرزندش هانی را بر اساس اتهامات نامشخص همچنان در اسارت خود دارد. سازمان عفو بین الملل از مقامات ریاض خواسته است آنها را هر چه سریعتر آزاد کند.

العالم - عربستان سعودی

به گفته این سازمان، محمد الخضری و فرزندش در معرض بدترین شکنجه های جسمی و روانی قرار گرفته اند؛ دختر وی نیز تأکید کرده است که اصلا معلوم نیست که عربستان آنها را به چه دلیل بازداشت کرده است. زندان های سعودی پر از زندانیان فلسطینی و اردنی است که در شرایط بسیار وخیمی در اسارت به سر می برند.

ازمان عفو بین الملل پس از یک دوره سکوت مرموز، سرانجام سکوت خود را شکست و گفت که دکتر محمد الخضری، نماینده جنبش حماس در عربستان و فرزندش دکتر هانی از بیش از یک سال پیش در این کشور دستگیر و زندانی شده اند. آنها در زندان سیاسی الذهبان در جده به سر می برند و از داشتن وکیل محروم هستند.

این سازمان با صدور بیانیه ای اعلام کرد که این دو نفر از هر گونه حقوقی محروم هستند؛ آنها ربوده شده و به طور غیر قانونی بازداشت شده اند و در سلول انفرادی به سر می برند.

این سازمان ضمن ابراز نگرانی عمیق خود بابت سلامت دکتر خضری – که به سرطان مبتلاست – از پادشاه عربستان خواسته است این دو نفر را بلافاصله و بی هیچ قید و شرطی آزاد کند.

دکتر محمد الخضری، از رهبران جنبش حماس به همراه فرزندش از بیش از یک سال پیش بازداشت شده و به مدت سه ماه متوالی مورد بازجویی قرار گرفته اند. آنها در این مدت در سلول انفرادی به سر برده و پیوسته هدف فشارها و شکنجه های روانی قرار گرفته اند.

بازجوها در تمام مدت بازجویی، سوال هایی درباره روابط وی با جنبش حماس از وی می پرسیدند، این در حالی است که وی برای فعالیت و حضور در عربستان، موافقت رسمی ملک فهد، پادشاه وقت عربستان را دریافت گرده است.

سه ماه پس از پایان بازجویی به الخضری اجازه داده شد تا هفته ای یک بار به مدت 5 دقیقه با خانواده اش تماس بگیرد. آنها همچنین اجازه ملاقات هم داشتند. اما یک باره این تماس ها و دیدارها قطع شدند.

دختر الخضری درباره وساطت های صورت گرفته برای آزادی پدر و برادرش گفت که شیخ صباح الاحمد الجابر، امیر کویت و سعد الحریری، نخست وزیر سابق لبنان بنا به درخواست جنبش حماس، شخصا وساطت کرده اند اما عربستان مسأله الخضری و پسرش را مسأله ای داخلی دانسته است. تحقیقات در این باره همچنین ادامه دارد.

سید عبد الملک الحوثی، رهبر جنبش انصار الله یمن هم در مارس گذشته به منظور آزادی زندانیان حماس از اسارت عربستان، پیشنهاد طرح مبادله اسرای حماس در ازای دو خلبان و 9 افسر سعودی را با رژیم آل سعود مطرح کرد، اما عربستان هیچ واکنش مثبتی در قابل این پیشنهاد نشان نداد.

گفتنی است که به جز الخضری و فرزندش، 60 فلسطینی اردنی دیگر هم در زندان های عربستان در معرض بدترین شکنجه های جسمی و روانی قرار دارند.

پربیننده ترین خبرها