آیا ترامپ توافق هسته‌ای را قبل از خروج از آن خوانده بود؟!

آیا ترامپ توافق هسته‌ای را قبل از خروج از آن خوانده بود؟!
چهارشنبه 5 شهريور 1399 - 13:31

از چهار سال پیش تا به امروز برای ناظران و کارشناسان سیاسی حاذق نیز دشوار بود روزی را پیش‌بینی کنند که در آن، آمریکا در انزوای این چنینی به‌سر می‌برد و به کشوری منزوی در عرصه بین‌المللی تبدیل شده و درخواست‌هایش گوش شنوایی به جز رژیم صهیونیستی و امارات و دیگر شیخ‌نشین‌های شیرده ندارد.

العالم- درگوشی

طرد و منزوی شدن آمریکا صرفا به دلیل خروج "دونالد ترامپ" رئیس‌جمهوری از توافق‌ها، پیمان‌ها و سازمان‌های جهانی نبوده است بلکه علائم و شواهد این انزوا اخیرا در پی نادیده گرفتن کامل نهادهای بین‌المللی و اجماع جهانی از سوی ترامپ گسترده‌تر شده است. در واقع، آمریکا در افق روابط بین‌المللی مصلحت و منافع هیچ کشوری، حتی همپیمانش، را مد نظر قرار نمی‌دهد.

بعد از گذشت حدود سه سال و نیم از عمر دولت ترامپ، هیچ‌یک از کشورهای جهان ادعاهای آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران را در شورای امنیت تایید و باور نمی‌کند مگر دومینیکن‌ها. در حالی‌که 13 کشور عضو، از جمله انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین ادعاهای آمریکا را نادیده گرفته و تأکید کردند آمریکا هیچ حق اظهارنظر درباره مسائلی، مانند تمدید تحریم تسلیحاتی یا فعال کردن "مکانیسم ماشه" علیه ایران را ندارد؛ چرا که آمریکا توافق هسته‌ای را با خروجش از آن، نقض و تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه‌ای را علیه ایران وضع کرد.

ناظران تعجب می‌کنند از اینکه آمریکا اصرار می کند که حق دارد مانع از اجرای بندهای قطعنامه 2231 سازمان ملل شود که طی آن بر لغو تحریم‌ تسلیحاتی ایران تأکید شده است. آمریکا همچنین ادعا می‌کند که حق فعال‌سازی مکانیسم "اسنپ بک" و نیز بازگرداندن تمامی تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را دارد. تعجب ناظران به این دلیل است که آمریکا می‌داند که دیگر عضوی در این توافق نیست همچنانکه قطعنامه 2231 از دل توافق هسته‌ای بیرون آمده، افزون بر این که خود آمریکا توافق هسته‌ای را نقض کرده است نه ایران، که همچنان به تعهدات هسته‌ای خود پایبند مانده است.

این موضع عجیب و غریب آمریکا در قبال توافق هسته‌ای، که باعث شده آمریکا طی چند روز اخیر دو سیلی دردناک در شورای امنیت دریافت کند، برخی ناظران را بر آن داشته است این سیلی‌های قوی و تحقیر شدن آمریکا را به عدم آگاهی ترامپ و وزیر خارجه‌اش "مایک پمپئو" از جزئیات توافق هسته‌ای نسبت دهند و این عدم آگاهی ترامپ و پمپئو از جزئیات عامل منزوی شدن آمریکا و وارد شدن سیلی‌ها و ضربه‌های قوی به آن در داخل شورای امنیت است. این یک حقیقت است که ترامپ نسبت به توافقی که از آن خارج شده، کاملا ناآگاه است و پیشتر نیز برخی تحلیلگران سیاسی این موضوع را بررسی و تأکید کرده بودند که ترامپ بدون مطالعه توافق هسته‌ای، از آن خارج شد؛ چرا که نتانیاهو این درخواست را از او کرد.

پربیننده ترین خبرها