قهرمانان یمن در انتظار ساعت صفر برای یکسره کردن نبرد "مأرب"

قهرمانان یمن در انتظار ساعت صفر برای یکسره کردن نبرد
پنج‌شنبه 6 شهريور 1399 - 22:59

با شکست گروه‌های تروریستی القاعده و داعش در استان البیضا و خروج‌شان از مناطق "قیفه" و "یکلا"، خط مقدم ائتلاف متجاوز سعودی- اماراتی در این استان کاملا فروپاشیده است تا ارتش و کمیته‌های مردمی بتوانند سرنوشت نبرد مأرب را یکسره کنند.

العالم- کشکول

ارتش یمن و کمیته‌های مردمی، عناصر گروه‌های القاعده و داعش را از استحکامات‌شان در البیضاء طرد کرده‌اند و همین شکست، روحیه این تروریست‌ها را تضعیف کرده و آنها به سمت مأرب عقب‌نشینی کردند که البته ناکام ماندن ائتلاف متجاوز در پشتیبانی هوایی از این تروریست‌ها در این عقب‌نشینی بی‌تاثیر نبوده است.

تلاش‌های ائتلاف متجاوز سعودی- اماراتی طی روزهای اخیر به منظور بالا بردن روحیه مزدورانش و تکفیری‌ها و نیز بسیج کردن نیروهای محلی برای حمایت از این عناصر به دلایل متعددی شکست خورده است که نخستین دلیل، توافق قبائل "مراد" و برخی اعضای قبیله "عبیده" با رهبران صنعا و به دنبال آن صلح جنگجویان قبایل محلی با انصارالله بوده است. ادامه درگیری‌های جناحی و ایدئولوژی و شخصی میان مزدوران سعودی، و درگیری میان گردان‌ وابسته به ستاد دولت "عبد ربه منصور هادی"- رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن- و گردان وابسته به حزب "الاصلاح" به ریاست "علی محسن الاحمر" از دیگر دلایل این شکست ارزیابی می‌شود.

بر این اساس، ائتلاف متجاوز سعودی طی ساعات گذشته مزدورانی از استان‌های جنوبی یمن را بسیج کرده تا بتواند از تکفیری‌ها، که در جریان نبردشان با ارتش یمن و کمیته‌های مردمی در جبهه‌های مأرب متحمل شکست سنگینی شده‌اند، پشتیبانی کند.

موقعیت ائتلاف سعودی در مأرب دشوار است. "مایکل آرون" سفیر انگلیس در یمن با نادیده گرفتن جنایات مزدوران محلی علیه کودکان و زنان طایفه "آل سبیعیان"، ادعا کرده که حمله به مأرب "غیرانسانی است"!!. آرون در عین حال طرحی ابتکاری برای آتش‌بس در این استان را مطرح می‌کند ولی به بندهای مربوط به مسائل انسانی اشاره‌ای نمی‌کند. "حسین العزی" معاون وزیر خارجه دولت نجات ملی- مستقر در صنعا- اظهارات این سفیر انگلیس را تلاشی ناامیدانه برای سرپوش گذاشتن به یک رسوایی است که نشان داد القاعده و داعش بخشی از بدنه "مشروعیت دروغین"( دولت مستعفی هادی) است که انگلیس آن را به رسمیت شناخته است.

اصرار بیش از حد ائتلاف متجاوز سعودی، اماراتی و آمریکا به حمایت از مزدورانش در مأرب به دلیل اهمیت این نبرد است که روند جنگ را احتمالا تغییر خواهد داد. نیروهای صنعا امروز در آستانه ثبت یک پیروزی تاریخی در جنگ هستند که پیامدهای فاجعه‌باری بر قاتلان کودکان یمن خواهد داشت.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها