منابع یمنی خبر دادند؛

از سرگیری مذاکرات متحدان امارات و سعودی برای تشکیل دولت

از سرگیری مذاکرات متحدان امارات و سعودی برای تشکیل دولت
پنج‌شنبه 13 شهريور 1399 - 13:53

منابع یمنی از تصمیم گروه متحد امارات برای لغو تعلیق مذاکرات تشکیل دولت خبر دادند و اعلام کردند که این گروه قصد ازسرگیری رایزنی برای تشکیل دولت را دارد.

العالم- یمن

پس از آن که گروه موسوم به «المجلس الانتقالی الجنوبی» (شورای انتقالی جنوب) یمن تحت حمایت امارات از تصمیم خود برای تعلیق مذاکرات مربوط به تشکیل دولت منصرف شد، جلسات گفت‌وگو با گروه‌های سیاسی جهت تشکیل دولت بار دیگر آغاز شده است.

روز چهارشنبه (دیروز) «معین عبدالملک» نخست‌وزیر مأمور تشکیل کابینه جدید تحت رهبری «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی یمن، نشستی را با گروه‌های سیاسی و احزاب در ریاض جهت تشکیل دولت برگزار کرد.

در این نشست هیأتی از شورای انتقالی به ریاست «ناصر الخبجی» و «محمد آل جابر» سفیر سعودی در یمن حضور داشت.

طبق گزارش وبگاه خبری «عربی ۲۱»، حاضرین در این نشست درباره استمرار رایزنی‌ها در خصوص تشکیل دولت جدید توافق کردند.

برگزاری این نشست پس از آن صورت گرفت که «عیدروس الزبیدی» رئیس شورای انتقالی با عبدربه منصور هادی تلفنی گفت‌وگو کرد.

دفتر الزبیدی اعلام کرد که وی از صحت و سلامت هادی که به تازگی در آمریکا تحت عمل جراحی قرار گرفته است، اطمینان حاصل کرد.

شورای انتقالی هفته گذشته اعلام کرده بود که رایزنی‌ها درباره اجرای توافق ریاض را تعلیق کرده است.

برخی منابع رسمی نیز گزارش کردند که در نشست روز گذشته در ریاض، چالش‌ها و موانع بر سر راه اجرای سازوکار توافق ریاض بررسی شد.

«نزار هیثم» سخنگوی شورای انتقالی یمن نیز نشست هیأت این شورا با نخست‌وزیر مأمور تشکیل دولت را مثبت خواند و گفت که در این نشست تمامی مسائل بررسی شد و بزودی گشایشی در زمینه رایزنی‌‌های مربوط به تشکیل دولت حاصل خواهد شد.

اخیرا عربستان سعودی از سازوکار جدید و حصول توافقی بین دولت هادی و شورای انتقالی به منظور اجرای توافقنامه ریاض خبر داده بود.

از جمله مفاد سازوکار پیشنهادی ریاض عبارتند از: انصراف شورای انتقالی از اعلام حکومت خودگردان، اجرای توافقنامه ریاض، تعیین استاندار و مدیر امنیت استان عدن، مأمویت نخست‌وزیر یمن برای تشکیل دولت جدید ظرف مدت ۳۰ روز، خروج نیروهای نظامی از عدم به خارج از استان، جدایی نیروهای دو طرف در أبین و بازگشت آن‌ها به پایگاه‌های سابق خود، صدور فرمان تشکیل دولت با مشارکت برابری اعضای شمال و جنوب یمن از جمله وزرای پیشنهادی شورای انتقالی جنوب که به محض تشکیل دولت مأموریت خود در عدن را به منظور تکمیل توافقنامه ریاض آغاز کنند.

فارس

پربیننده ترین خبرها