سنگ اندازی بر سر راه توافق و آشتی فلسطینیان؛ خنجر جدیدی بر پهلوی فلسطینی ها

سنگ اندازی بر سر راه توافق و آشتی فلسطینیان؛ خنجر جدیدی بر پهلوی فلسطینی ها
دوشنبه 14 مهر 1399 - 23:06

روزنامه الاخبار لبنان فاش کرد، چهار کشور عربی در مسیر اجرای توافق‌های اخیر حماس و فتح که در جریان مذاکرات در استانبول حاصل شد، سنگ‌اندازی می‌کنند. آنها هشدار دادند که جنبش حماس، محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین را به آغوش ترکیه و قطر خواهد کشاند.

العالم ـ فلسطین اشغالی

این روزنامه لبنانی نوشت که فشارهای مصر و اردن و برخی کشورهای دیگر از شورای همکاری خلیج فارس موجب به تأخیر افتادن نشست دبیرکل‌های گروه‌های فلسطینی شد که قرار بود سوم ماه میلادی جاری برگزار شود و قرار بود که در این نشست دستور برگزاری انتخابات صادر گردد.

بسیاری از دیدارهای مصالحه فلسطینی طی سالهای گذشته در مصر برگزار شده بود، با اینحال اینک مصر توافق میان فتح و حماس در ترکیه را نوعی تضعیف تلاشها و نقش مصر در ایجاد وحدت میان فلسطینی ها دانست و با حمایت از انتخابات آتی فلسطینی و فرایند سیاسی مخالفت کرد.

جنبش حماس که در درگیری های مستقیم با رژیم اشغالگر بهای سنگینی پرداخت کرد، اینک از پایان دادن به چنددستگی ها و مقابله با سازش عربها و عملیات الحاق استقبال کرد و از برخی تحولات در پرونده مصالحه اخیر ابراز نگرانی کرد؛ حماس از این پرونده موفق شد که اجازه مقاومت مردمی در کرانه باختری و توقف تعقیب نیروهایش توسط تشکیلات خودگردان را کسب کرد.

مختصری درباره پرونده مصالحه

در سال 2006 پس از آنکه حماس با اکثریت قاطع در انتخابات قانون گذاری پیروز شد، جنبش های فتح و حماس خود را ناچار دیدند تا با یکدیگر همکاری کنند، اما اختلافات ایدئولوژیک و موضع نسبت به پیمان اسلو سبب شد تا تشکیل اولین دولت به ریاست اسماعیل هنیه در همان سال با شکست روبرو شود.

اختلاف میان دو جنبش درباره اختیارات دولت بالا گرفت؛ از این رو ناچار شدند که برای ایجاد توافق و حل اختلاف، به حرمین شریفین بروند.

در عربستان طرفین بر مصالحه و تشکیل دولت وحدت ملی توافق کردند؛ بنابراین توافق مکه مکرمه شکل گرفت؛ اما طرفین به محض آنکه از مکه خارج شدند بار دیگر اختلاف میان آنها بالاگرفت.

افزایش جایگاه حماس در نوار غزه در نیمه سال 2007 سبب شد تا اختلاف و شکاف میان دو جنبش از اختلافات ایدئولوژیکی به اختلافات جغرافیایی نیز کشیده شود. محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز دولت اسماعیل هنیه را برکنار کرد و دولت دیگری با حمایت منطقه ای و غربی و با ریاست سلام فیاض تشکیل داد.

با این وجود، طرفین برای حل اختلافات تلاش می کردند، به این خاطر بارها در قاهره و نیز در دمشق دیدار کردند. با آغاز بهار عربی، نوعی نزدیکی میان طرفین ایجاد شد و توافق قاهره را در اوریل 2011 امضا کردند. با این حال در تشکیل دولت و هماهنگی امنیتی با رژیم اشغالگر ناکام ماندند و هریک دیگری را به بازداشت نیروهای خود متهم می کرد.

بالاخره در پی معامله ترامپ و سناریوی سازش برخی کشورهای عربی با رژیم اشغالگر با تایید و حمایت امریکا، گروههای فلسطینی با یکدیگر متحد شدند و از پشت خنجر زدن به مساله نخست مسلمانان را محکوم کردند. آنها با یکدیگر متحد شدند تا با تضییع حقوق تاریخی مساله فلسطین مقابله کنند و به امید تحقق آمال و آرزوهای فلسطینی ها، خواستار افزایش فشارهای مردمی برای به شکست کشانیدن طرح های صهیونیستی آمریکایی در منطقه شدند.

پربیننده ترین خبرها