یخ خشک، معضل جدید جهان برای عرضه واکسن کرونا

یخ خشک، معضل جدید جهان برای عرضه واکسن کرونا
شنبه 1 آذر 1399 - 13:31

همزمان با شتاب گرفتن تلاش‌ها برای تولید واکسن کووید-۱۹، کشورهای مختلف بر تلاش‌های خود برای جمع‌آوری یخ خشک افزوده اند.

العالم - آمریکا

به نقل از سی‌ان‌ان، واکسن‌ها را باید معمولاً در محیطی خنک نگاه داشت البته نه به اندازه‌ی یکی از واکسن‌های جدید کووید-۱۹ که به دمایی بسیار پایینتر نیاز دارد. این موضوع می‌تواند برای کشورهای مختلف و مناطق روستایی در کشورهای توسعه‌یافته به یک معضل تبدیل شود.

البته چالش‌های دیگری هم در مسیر عرضه واکسن کرونا وجود دارد. معضلاتی نظیر تصمیم‌گیری در خصوص گروه‌های دارای اولویت، بررسی تأثیر بیشتر واکسن بر روی گروه‌های مختلف، به‌روزرسانی جدول‌های داده در خصوص زمان و مکان ارائه واکسن به افراد مختلف، قبولاندن اهمیت استفاده از واکسن از سوی دولت به افرادی که ممکن است با استفاده از واکسن مخالف باشند، و... و از آنجایی که احتمالاً بیشتر واکسن‌های کرونا به ۲ مرحله تزریق نیاز دارند، تمامی مراحل این چرخه باید طی چند هفته تکرار شود.

در این میان، واکسن تولیدشده به وسیله شرکت‌های «فایزر» و «بایو ان تک» باید در زمان انتقال، در دمای حدود منفی ۷۰ درجه سلسیوس نگاه داشته شود. این دما ۵۰ درجه پایینتر از دمای مورد نیاز برای انتقال سایر واکسن‌هاست که خود یک چالش بزرگ تلقی می‌شود.

«مودرنا» می‌گوید واکسن کووید-۱۹ تولیدشده به وسیله این شرکت در دمای معمول فریزرهای داروخانه‌ها به مدت ۳۰ روز قابل نگهداری است. اما در یک سال آینده احتمالاً واکسن این شرکت در قیاس با واکسن «فایزر» و «بایو ان تک» کمتر در دسترس است.

«فایزر» قصد دارد در سال آینده میلادی حدود ۱.۳ میلیارد دوز از واکسن خود را عرضه کند. عرضه این حجم از واکسن به مقادیر فراوانی یخ خشک (دی اکسید کربن در قالب جامد با دمای حدود منهای ۷۸ درجه سلسیوس) و جعبه‌های هم‌دما نیاز دارد. هر جعبه می‌تواند ۴ هزار و ۸۷۵ دوز واکسن را در خود نگاه دارد و یخ خشک موجود در آن نیز به مدت حدود ۱۵ روز دوام می‌آورد.

اما به باور متخصصان، انتقال این واکسن با پیچیدگی‌های موجود، یک چالش بزرگ محسوب می‌شود. آنها معتقدند مناطق روستایی و شهری در بسیاری از کشورها آمادگی دریافت و مدیریت چنین واکسنی را ندارند. حتی به نظر می‌رسد عرضه حجم عظیم یخ خشک مورد نیاز برای انتقال این واکسن نیز در بسیاری از مناطق جهان یک معضل اساسی باشد.

پربیننده ترین خبرها