چالش جدید صدر با اهل سنت عراق برای پیشنهاد "تعطیلی عید غدیر"

چالش جدید صدر با اهل سنت عراق برای پیشنهاد
شنبه 29 ارديبهشت 1403 - 11:09

هزاران نفر از هواداران جریان صدر در پاسخ به دعوت "مقتدی صدر"، رهبر این جریان و در حمایت از تصویب قانون تعطیلی عید غدیر، برای اقامه نماز جمعه در منطقه "الشعله" در کرخ بغداد تجمع کردند.

العالم - عراق

جواد الموسوی، معاون سابق جریان صدر دیروز (جمعه) به شبکه خبری رووداو گفت: این قانون خاری است در چشم همه فرقه‌گرایان و مهر تأییدی است بر خواسته‌های ملی شیعه. با تصویب این قانون، در راستای تحقق اهداف تجمع ملی شیعه، روز عید غدیر برای همه عراقی‌ها تعطیل رسمی خواهد بود.

این در حالی است که – در کنار منطقه الرصافه - منطقه الاعظمیه که دارای اکثریت سنی نشین است و به طور مشخص در مسجد "ابو حنیفه النعمان" شاهد مخالفت‌های علنی با اعلام روز عید غدیر به عنوان تعطیل رسمی است. خطیب این مسجد طی سخنانی خواستار حفظ احترام به هویت ملی عراق و رعایت حقوق دیگر گروه های مذهبی این کشور شده و گفت که روز "سقیفه" به عنوان سالروز انتصاب عمر بن خطاب به عنوان امیرالمؤمنین هم باید مثل عید غدیر (تعطیل رسمی) اعلام شود.

"عبد الوهاب السامرائی"، امام و خطیب مسجد جامع "ابو حنیفه النعمان" هم گفت: "باید به همه هویت‌های (مذهبی) احترام گذاشته شود و روز عید غدیر و روز سقیفه (روز برگزیده شدن ابوبکر به خلافت) و سالروز انتصاب عمر بن خطاب به عنوان خلیفه، نیز مثل عید غدیر تعطیل رسمی اعلام شوند. بگذارید هر که می‌خواهد ناراحت شود و هر که می خواهد عصبانی شود".

در سایه تشدید بحث و مناقشه درباره تصویب قانون تعطیلی عید غدیر، اکنون همه دیده‌ها به مجلس نمایندگان دوخته شده است تا راه حلی برای این خواسته‌ها پیدا کند.

به این ترتیب نمازگزاران با تجمع در محل یادشده در پاسخ به دعوت مقتدا صدر، آمادگی خود را برای مشارکت اجتماعی و سیاسی در فراخوان‌ها اعلام کرده‌اند.

گفتنی است در روز 24 آوریل جاری مجلس نمایندگان عراق اعلام کرد که طرح پیشنهادی قانون "تعطیلی عید غدیر" – که از سوی "برهان المعموری"، نماینده طرفدار صدر در مجلس عراق در پاسخ به درخواست مقتدا صدر ارائه شده است – را دریافت کرده است.

پربیننده ترین خبرها