بالاخره فاصله ایران با سلاح هسته ای چقدر است؟

بالاخره فاصله ایران با سلاح هسته ای چقدر است؟
سه شنبه 14 بهمن 1399 - 20:50

العالم _ ایران

خبر:

امروز وزیر انرژی اسرائیل مدعی شد جمهوری اسلامی ایران برای تهیه مواد شکاف پذیر کافی برای ساخت سلاح هسته ای به حدود 6ماه زمان نیاز دارد.

تحلیل:

- این ادعاها از سوی وزیر انرژی اسرائیل درحالی مطرح می شود که اخیرا وزیر خارجه جدید امریکا ادعا کرده بود ایران تا ساخت سلاح هسته ای فقط چند هفته فاصله دارد! تاملی در هر دو ادعا پیش از هر چیز نشانگر ان است که هم امریکا هم اسرائیل و هم دیگر مخالفان صنعت هسته ای ایران اساسا اطلاع دقیقی از وضعیت هسته ای ایران ندارند و بعضا بارها کردن تیرهایی این چنین در تاریکی اصراردارند هم توجه افکار عمومی دنیا را به انچه خطر ایران برای امنیت دنیا معرفی می کنند جلب کنند و هم خود را به عنوان افراد و نمایندگان دولت هایی معرفی کنند که به شدت بهره مند از اطلاعات هستند و با جدیت مسائل ایران را زیر نظر دارند.

- این ادعا انگاه محل تامل جدی تر قرار می گیرد که توجه شود اسرائیل در خلال سال های گذشته و البته از ابتدای مبادرت ایران به خلق و بهرگیری از صنعت هسته ای هم کوشیده است تا از جزئیات فعالیت های ایران سر درآورد و هم نهایت تلاش خود را مصروف داشته است تا از تحقق آن ممانعت بعمل اورد. پرونده های مختلفی که در خلال سالیان اخیر در مجامع مختلف بین المللی علیه ایران هسته ای گشوده شده است و در هر کدام از انها رد پایی از جاسوسی اسرائیلی ها قابل اثبات است شاهدی براین ماجراست. طی سالیان گذشته علی رغم جاسوسی در اقسام گوناگون ان از جمله نفوذ ، سرقت اسناد، استفاده از عوامل موسوم به مجاهدین خلق (منافقین)، استفاده از ابزار هایی چون خرابکاری ، ترور دانشمندان هسته ای ایران و... همواره در دستور کار اسرائیل به نمایندگی از امریکا قرارداشته است. در همین راستا به نظر می رسد این روزها و با امدن دولت جدید در امریکا شیوه های قدیمی ارائه شوهای هسته ای نتانیاهو رنگ باخته و اعزام یوسی کوهین رییس دستگاه امنیت اسرائیل به امریکا برای ارائه شوهای قدیمی و البته بشیوه جدید با هدف توجیه مقامات جدید امریکا در دستورکارقرار گرفته است.

-امریکا و اسرائیل به شکلی ویژه اصرار دارند که نفهمند فاصله ایران با سلاح هسته ای بیش از هرچیز "فاصله ای عقیدتی " و "دینی" است. نکته قابل تامل در این میان آن است که تجاهل در فهم این مساله دقیقا ریشه در منافع انها دارد امریکا در سایه این تجاهل پروژه حضور در منطقه و فروش تسلیحات در کنار بهره گیری از منابع منطقه و ... را در سایه پروژه ایران هراسی پیگیری می کند و البته با اسرائیل انگاه بشکلی خاص هم جهت می شود که به حفاظت از این رژیم و استمرار موجودیت ان می اندیشد.

-تمرکز این روزها بر"پپدیده ای خیالی" به عنوان فاصله ایران با سلاح هسته ای هم از سوی امریکا هم اسرائیل را میتوان حلقه ای از حلقات منزوی ساختن ایران و فشار بر جمهوری اسلامی دانست تا در تصمیمات هسته ای خود بویژه در تصمیمات هفته های اخیر تجدید نظر کند. اینکه برخی سناتورهای جمهوریخواه هم امروز تهدید کرده اند که به بایدن اجازه بازگشت به برجام را نخواهند داد دقیقا درهمین راستاست. ایا این فشارها ایران را ازراه رفته بازمیگرداند ویا ازادامه مسیر منصرف میکند؟ قطعا پاسخی منفی دارد.

علی رمضانی

پربیننده ترین خبرها