شورش علیه عربستان در عدن/ معترضان، خیابان‌های اصلی شهر عدن را با سنگ و لاستیک بستند

شورش علیه عربستان در عدن/ معترضان، خیابان‌های اصلی شهر عدن را با سنگ و لاستیک بستند
دوشنبه 18 اسفند 1399 - 13:20

اعتراضات مردمی در استان «عدن» در جنوب یمن که حکومت مستعفی و فراری این کشور آن را به عنوان پایتخت موقت خود معرفی کرده است، برای دومین هفته متوالی ادامه یافت.

العالم ـ یمن

پایگاه اطلاع رسانی «ارم نیوز» امارات نوشت: مردم عدن روز یکشنبه (دیروز) در اعتراض به وضعیت بد این استان که با خاموشی بیش از ۱۶ ساعت در روز و قطعی آب آشامیدنی همراه است، تعدادی از لاستیک‌های فرسوده را در مناطق «خور مکسر»، «المعلا» و «دار سعد» به آتش کشیدند و خیابان‌های اصلی این شهر جنوبی یمن را با سنگ و لاستیک بستند.

به نوشته امروز ارم نیوز، عدن با بحران بی‌سابقه در خدمات‌رسانی عمومی روبرو است و قطعی برق همزمان با سقوط ارزش پول ملی، وضعیت زندگی مردم مناطقِ تحتِ سیطره دولت مستعفی و فراری «عبدربه منصور هادی» و نیروهای ائتلاف متجاوز سعودی را وخیم‌تر کرده است.

پایگاه اطلاع رسانی «المساء پرس» یمن نیز در این باره گزارش داد که عربستان سعودی دیروز (یکشنبه) تلاش جدیدی را برای فروکش کردن خشم و اعتراضات مردمی در استان عدن و جلوگیری از وقوع یک انقلاب مردمی علیه نیروهای ائتلاف و دست نشانده‌های آن‌ها، آغاز کرده است و برای این منظور اجازه داده است که محموله سوخت برای تولید برق به این استان وارد شود.

«احمد لملس» از منابع نزدیک به استاندار دولت مستعفی و فراری در عدن گفت که در این استان همه چیز از کنترل آن‌ها خارج شده است و به همین منظور از فرمانده ائتلاف سعودی در عدن خواسته است تا مقامات ائتلاف اجازه ورود نفتکش را که به دستور آن‌ها در بندر متوقف شده است، بدهند و این خواسته مورد قبول نیروهای سعودی قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش، تولید برق در شهر عدن از دو روز پیش قطع شده و در این مدت مردم فقط چند ساعت برق داشتند که این موضوع باعث نارضایتی عمومی از نیروهای ائتلاف متجاوز سعودی و دولت مستعفی و فراری منصور هادی شده و آن‌ها برای اعتراض به قطعی برق که از چهار روز قبل در برخی مناطق این استان شروع شد، به خیابان‌ها ریختند.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی «مساء پرس» یمن، گرچه نیروهای ائتلاف متجاوز سعودی اجازه دادند یک نفتکش برای تامین سوخت نیروگاه برق عدن وارد این بندر شود تا اعتراض‌های خیابانی پایان یابد، اما این محموله فقط دو روز سوخت نیروگاه را تامین خواهد کرد.

این رسانه یمنی با اشاره به اینکه با نزدیک شدن به فصل گرما و افزایش دما، نیازهای مردم عدن به برق افزایش می‌یابد، افزود: شواهد نشان می‌دهد که برنامه‌های ائتلاف متجاوز سعودی و وابستگان آنها برای مهار خشم مردم عدن جوابگو نیست و این مشکل را از ریشه حل نمی‌کند.

به نوشته این پایگاه اطلاع رسانی، عربستان سعودی از پرونده ارائه خدمات به عنوان کارتی برای به سلطه درآوردن احزاب شورشی به ویژه «گروه انتقالی جنوب» که از ارسال گروه‌های خود برای جنگ در استان «مأرب» جهت دفاع از عناصر «حزب اصلاح» خودداری کرده است، استفاده می‌کند.

در همین حال شرکت برق عدن از نرسیدن سوخت کافی به نیروگاهها از هفته‌های گذشته شکایت دارد و نسبت به قطعی کلی برق در تمام نقاط این استان هشدار داده است.

بیش از دو ماه است که دولت جدید منصور هادی رییس جمهوری مستعفی و فراری یمن پس از تقسیم وزارتخانه‌ها بین نیروهای جنوبی و شمالی این کشور در چارچوب اجرای توافق‌نامه ریاض که بین دولت مستعفی مورد حمایت ریاض و شورای انتقالی جنوب امضا شد، وارد عدن شده است، اما وضعیت این شهر بهبود نیافته است.

پربیننده ترین خبرها