دورویی مکرون و بایدن درباره برجام

دورویی مکرون و بایدن درباره برجام
شنبه 30 اسفند 1399 - 11:29

بعد از آنکه وزیر خارجه فرانسه اظهار داشت که "مسائل داخلی ایران در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری احیای توافق برنامه هسته‌ای را به تاخیر انداخته است"، رئیس‌جمهور این کشور نیز طی اظهاراتی بی‌اساس از ایران خواست تا "از وخیم‌تر کردن وضعیت برنامه هسته‌ای‌اش خودداری و مسئولانه رفتار کند".

العالم- تحلیل روز

موضوع قابل توجه آن است که همزمان با نرم شدن موضع دولت آمریکا در سایه ریاست‌جمهوری جو بایدن درقبال ایران و به‌ویژه برنامه هسته‌ای این کشور، فرانسوی‌ها لحن‌شان را درخصوص ایران تندتر می‌کنند. به همین خاطر، برخی ناظران معتقدند بین فرانسه و آمریکا توزیع نقش شده است. برخی نیز سختگیری فرانسه درقبال ایران و توافق هسته‌ای را به تلاش پاریس برای جلب دوستی اسرائیل و صهیونیسم جهانی نسبت می‌دهند به‌ویژه اینکه امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در آستانه انتخاباتی قرار دارد که پیروزی‌اش در آن حتمی نیست، لذا به حمایت و دوستی لابی‌های صهیونیستی و راست‌افراطی در فرانسه و نیز جلب رضایت سعودی‌ها نیاز دارد و لذا در خالی کردن خزانه ریاض، پا جای پای آمریکای ترامپ گذاشته است.

موید این حقیقت آن است که مکرون طی کنفرانس مبطوعاتی مشترک با ریوین ریولین، رئیس رژیم صهیونیستی که به فرانسه سفر کرده است، ایران را مسئول سرنوشت توافق هسته‌ای معرفی کرد. مکرون در این اظهاراتش نه تنها ایران را مسئول قرار گرفتن توافق هسته‌ای در این وضعیت خواند بلکه خواستار آن شد که توافق هسته‌ای شامل برنامه موشکی ایران، نفوذ منطقه‌ای ایران شود و اسرائیل و سعودی نیز در مذاکرات آتی مشارکت داشته باشند!!.

ایران ریاکاری آشکار مکرون را بی‌پاسخ نگذاشته است. در همین راستا، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در توییتی نوشت: "تروییکای اروپایی برای جلب رضایت یک رژیم تروریست دارای تسلیحات اتمی غیرقانونی، به ایران توصیه می‌کند که "مسئولانه رفتار کند. بررسی واقعیت: برجام زنده است، تنها و تنها به دلیل عملکرد مسئولانه ایران. اتحادیه اروپا، تروییکای اروپایی و آمریکا به جای هماهنگی با دشمن شماره یک برجام، باید "مسئولانه" رفتار کرده و به قطعنامه 2231 پایبند شوند."

مکرون در تلاش برای استفاده ابزاری از توافق هسته‌ای است تا حمایت صهیونیسم جهانی را به دست آورد و سعودی‌ها را بدوشد؛ زیرا او اعتقاد دارد که حق دارد در سایه عزم بایدن برای بازگشت به توافق هسته‌ای و نیز سرد شدن صوری روابط میان آمریکایِ بایدن با اسرائیل و سعودی، از این توافق بهره‌برداری کند.

از همان روز اول مذاکرات میان ایران و گروه 1+5 معلوم بود که فرانسه با هدف دستیابی به توافقی وارد پای میز مذاکرات ننشسته است بلکه نقش آنريال سنگ‌اندازی در مسیر این مذاکرات و یا پیچیده کردن آن تا حد ممکن بوده است. فرانسه از همان بدو پیروزی انقلاب اسلامی، دشمن قسم‌خورده ایران شد و در تمامی تلاش‌ها و توطئه‌های غربی برای براندازی نظام جمهوری اسلامی نقش کلیدی را ایفا می‌کند و از هیچ‌گونه تلاشی برای تسلیح کردن رژیم معدوم صدام در جریان جنگش علیه جمهوری اسلامی درنگ نکرد و از گروهک تروریستی منافقین با آغوش باز استقبال کرد.

فرانسه، که شبانه‌روز نگرانی خود را از برنامه هسته‌ای مسالمت‌آمیز ایران ابراز می‌کند، تاسیسات هسته‌ای رژیم صهیونیستی" دیمونا" را احداث کرد و از سال 1958 بر تولید سلاح هسته‌ای اسرائیل نظارت داشته است. این واقعیت‌ها را "مردخای وانونو" تکنسین دیمونا در سال 1986 در گفت‌وگو با روزنامه ساندی تایمز فاش کرد که این امر باعث شد دیوان عالی رژیم صهیونیستی او را به جرم افشای "اسرار دولتی" به زندان محکوم کند. فرانسه همچنین در مراحل احداث تاسیسات اتمی "تموز" عراق در زمان رژیم بعثی صدام نیز مشارکت داشت. این در حالی‌ است که بر خلاف برنامه هسته‌ای مسالمت‌آمیز ایران، برنامه هسته‌ای اسرائیل و نه برنامه هسته‌ای ایران تحت بازرسی و تفتیش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیست.

اما ایران به ریاکاری مکرون درخصوص شرکت دادن دو دشمن سرسخت توافق هسته‌ای، یعنی رژیم‌های صهیونیستی و سعودی، در "مذاکرات هسته‌ای آتی" پاسخ داد و تأکید کرد که با غرب درباره مسائل منطقه‌ای مذاکره نمی‌کند بلکه با کشورهای منطقه آماده گفت‌وگو درباره مسائل منطقه‌ای است و ایران خواستار گفت‌وگو میان 8 کشور منطقه‌ای_ کشورهای عربی خلیج‌فارس، ایران و عراق_ شد. لذا مکرون باید بداند که فرانسه جایگاهی در پای میز این مذکرات ندارد.

تجربه تلخ ایران با غرب درباره توافق هسته‌ای باعث شده است که ایران هرگز به غربی‌ها و به‌ویژه آمریکا اعتماد نکند. هنوز جوهر این توافق خشک نشده بود که آمریکا خودسرانه از آن خارج شد و تحریم‌های ظالمانه‌ای علیه ایران وضع کرد و اروپا نیز از اجرای تعهدات هسته‌ای خود شالی خالی کرد و از آمریکا در تروریسم اقتصادی‌اش علیه جمهوری اسلامی حمایت کرد. اینک بایدن نیز از وعده‌های انتخاباتی خود به‌ویژه درخصوص احیای توافق هسته‌ای عقب‌نشینی کرده و همچنان تروریسم اقتصادی علیه ایران را اجرا می‌کند و مخالف لغو تحریم‌هایی است که سلفش، ترامپ علیه ایران وضع کرد.

حسین امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در امور بین‌الملل در توییتی وضعیت کاخ سفیدِ بایدن را مورد تحلیل قرار داده و نوشته است: "تداوم سیاست تحریم آمریکا، دوستی با تروریسم و توهین بایدن به رییس جمهور روسیه، نشان می‌دهد که ویروس بدخیم ترامپیسم به شدت کاخ سفید را آلوده کرده است. بایدن همان ترامپ است! نیکسون 37امین رییس جمهور آمریکا در خاطراتش نوشت: امروز تمدن آمریکا دچار بیماری لاعلاج و مرگباری است."

خلاصه آنکه، نه ریاکاری مکرون، که به حمایت لابی صهیونیستی و دلارهای بایدن چشم دوخته است، و نه بایدنِ مبتلا به ویروس ترامپیسم نمی‌توانند موضع ایران را تغییر دهند و باعث شوند ایران از حقوق مشروع خود عقب‌نشینی کند.

سعید محمد

پربیننده ترین خبرها