توطئه واشنگتن در سوریه

توطئه واشنگتن در سوریه
چهارشنبه 11 فروردين 1400 - 20:53

در حالی که جهان منتظر آن است تا جو بایدن رییس جمهور آمریکا طرح هایش در سوریه را اعلام کند، ریچارد بلاک سناتور سابق آمریکا از حجم توطئه واشنگتن برای تخریب سوریه از طریق حمایت از گروه های ترویستی و سرقت منابع و ثروت سوریه تا اعمال تحریم ها علیه مردم این کشور پرده برداشت.

العالم ـ درگوشی

"ریچارد بلاک" در کنفرانس جهانی پژوهشگاه شیللر درخصوص "اقدامات خصمانه آمریکا و جنگ تروریستی علیه سوریه و نقش امریکا و ناتو در آن" گفت: من از تعرض ظالمانه آمریکا علیه سوریه احساس شگفتی می کنم. مهم است که پس از ده سال جنگ اعتراف کرد که غرب تروریست هایی که ملت سوریه از آنها متنفر است، دوست دارد.

وی افزود: واشنگتن ادعا می کند که جنگی علیه تروریسم به راه می اندازد اما در واقع به طور مستحکم با تروریست ها مانند القاعده ائتلاف بسته است تا طرح های سیاسی خود را به اجرا بگذارد.

بلاک اظهار داشت: واشنگتن از سال 2006 طرح هایی برای ایجاد بی ثباتی در سوریه به راه انداخت و به طور گسترده در پنتاگون توزیع شد و به پیمان ناتو نیز ارسال شد. آمریکا و انگلیس و فرانسه در مارس 2011 به لیبی هجوم بردند سپس امریکا فرودگاه لیبی را به ترکها واگذار کرد که از آن به عنوان محلی برای انتقال سلاح پیشرفته غارت شده از لیبی استفاده کنند و در اختیار تروریست ها در سوریه قرار دهند. باراک اوباما رییس جمهور سابق آمریکا سال 2013 به صورت محرمانه از آژانس اطلاعات مرکزی خواست تا هزاران تروریست را مجهز کنند و آموزش بدهند تا به سوریه اعزام شوند. او گفت: عناصر تروریست کاملا تحت کنترل و سیطره ما بودند.

تروریست ها سوریه را ویران کردند و فرزندان این کشور را سربریدند و آواره ساختند تا طرح های امریکایی را به اجرا درآورند و میلیون ها دلار به جیب تاجران سلاح تزریق کنند از جمله این سلاح ها که ریچارد بلاک به آنها اشاره کرد، موشک های ضد تانک است که تروریستها علیه ملت بی گناه سوریه استفاده کردند. این سناتور آمریکایی همچنین از تبلیغات رسانه ای دروغین امریکا و ناتو علیه سوریه و اتهامات بی اساس به ارتش عربی سوریه مبنی بر استفاده از سلاح های شیمیایی اشاره کرد و گفت که در سال 2018 جیمز ماتیس اذعان کرد که امریکا در این خصوص هیچ دلیل و مدرکی ندارد.

واشنگتن و تاجران جنگ به فروش سلاح و وارد کردن تروریست ها اکتفا نکردند بلکه به نفت سوریه نیز چشم دوخته بودند. یک شرکت نفتی آمریکایی پالایشگاهی با هزینه 150 میلیون دلار تاسیس کرد تا به حفاری و اکتشاف نفت بیشتر بپردازد. بلاک همچنین افزود: امریکا ثروت این کشور و سوخت آن را به سرقت برد در حالی که سوری ها در زمستان ها از شدت سرما منجمد می شوند.

با این وجود، ملت سوریه ایستادگی کرد و نپذیرفت که به ابزاری در دست امریکایی ها بدل شود و یا گروگان سیاست های غرب باشد. غرب ایستادگی ملت سوریه را با اعمال تحریم های بیشتر پاسخ داد. بلاک گفت: تحریم ها هیچ سودی ندارند جز آنکه مستمندان و افراد بیگناه را هدف بگیرد. در واقع تحریم وحشیانه ترین و بی رحم ترین نوع جنگ است. ما غذا و سوخت و دارو را از فقرا به سرقت می بریم. و ارسال کمک های لازم برای بازسازی کشور را منع می کنیم.

پس از تمام فجایعی که امریکا و غرب در سوریه به بار آوردند، سازمان ملل در صدد آن است تا کشورهای "اهدا کننده کمک های مالی به سوریه" را ترغیب کند که 10 میلیارد دلار برای کمک به مردم سوریه در داخل و خارج کشور بپردازند. سازمان ملل تصریح کرد که پیش از آن به این حد از کمک های انسانی نیاز نبود. اتحادیه اروپا در پنجمین کنگره سالانه برای حفظ آوارگان سوریه از قحطی خواستار 4.2 میلیارد دلار برای مردم سوریه در داخل کشور و 5.8 میلیارد دلار برای آوارگان خارج از کشور شد.

انتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا شامگاه گذشته با گستاخی تمام از شورای امنیت خواست "تا دو گذرگاه بسته در سوریه را بازگشایی کنند تا کمکها به دست غیرنظامیان برسد". او تاکید کرد که "نباید مسائل انساندوستانه در سوریه سیاسی شود. باید موانع از میان برداشته شود بویژه در شرایطی که با شیوع ویروس کرونا مواجه هستیم. بستن گذرگاه های انساندوستانه و هدف گرفتن کارکنانی که در زمینه توزیع کمک ها فعالیت می کنند، موجب پیچیده تر شدن امور می شود و مانعی بر سر ارسال کمکها خواهد بود". بلینکن همچنین گفت: " نظام اسد نیازهای انسانی سوری ها را برطرف نمی کند". او از جامعه حهانی خواست "تا به این اقدام دست بزند و راهی برای کمک به مردم سوریه بیابد".

وزارت خارجه سوریه فورا به اظهارات بلینکن واکنش نشان داد و تاکید کرد که میزان دورویی و نفاق و گمراه سازی و دروغ در سخنان وزیرخارجه آمریکا هیچ حد و مرزی را نمی شناسد و شایسته کشوری که خود را قدرتمندترین کشور در جهان می داند و عضو دائمی شورای امنیت است، نمی باشد. آنچه که در شورای امنیت مطرح شد نفاق و دورویی امریکا و غرب نسبت به سوریه را نشان می دهد.

وزارت خارجه سوریه بلینکن را نصیحت کرد که از دولت خود بخواهد تا مساله کمک های انسانی سوریه را سیاسی نکند و برای مبارزه با تروریسم به صورت عملی و واقعی و نیز برای پیشبرد راه حل سیاسی تلاش کند.

"بسام صباغ" نماینده دائمی سوریه در سازمان ملل گفت: برخی کشورهای عضو شورای امنیت از قصد تبعات فاجعه بار تدابیر ظالمانه و غیرقانونی که علیه ملت سوریه وضع شده است، نادیده می گیرند. این امر نشان می دهد که آنها به دنبال یک اقدام انساندوستانه در سوریه نیستند بلکه با بهره برداری از اوضاع انسانی، به دنبال کسب اهداف سیاسی هستند. بهتر بود که شورای امنیت در این نشست از امریکا می خواست تا اشغال خاک سوریه را به پایان برساند و از حمایت از شبه نظامیان جدایی طلب دست بکشد و عملیات غارت منابع سوریه را متوقف سازد و از نظام ترکیه بخواهد تا نیروهای خود را از سوریه خارج کند.

آمریکا و کشورهای غرب به منظور طولانی کردن جنگ در سوریه، به حمایت از گروههای تروریستی ادامه می دهند تا بهانه ای برای حضور غیرقانونی شان در خاک سوریه و سرقت منابع و ثروت های آن تحت پوشش سازمان ملل بیابند در حالی که سازمان ملل واقعیت بحران در این کشور و نیز نقش اصلی این کشورها در مشکلات مردم سوریه را نادیده می گیرد.

پربیننده ترین خبرها