استبدادگری رژیم آل خلیفه صدای حامیان غربی آن را هم در آورد

استبدادگری رژیم آل خلیفه صدای حامیان غربی آن را هم در آورد
شنبه 11 ارديبهشت 1400 - 10:50

شهرها و روستاهای بحرین، روز جمعه شاهد تظاهرات مردمی برای همبستگی با زندانیان آزادی بیان در زندان مرکزی "الجو" بودند.

العالم- تحلیل روز

گزارش‌های موثق حاکی از آن است که ده‌ها تن از این زندانیان به دلیل انتقاد از شرایط نامناسب بازداشت شدگان و عدم دسترسی به مراقبت‌ها پزشکی در زندان که به وفات "عباس مال الله" زندانی سیاسی منجر شده، توسط مقام‌های امنیتی رژیم ربوده شده‌اند.

شرایط دشواری، که زندانیان آزادی بیان در بازداشتگاه‌های عمدتا شلوغ بحرین در آن به‌سر می‌برند، چالشی اساسی است که نهادهای جهانی در زمینه حقوق بشر درباره پیامدهای آن هشدار داده‌اند.

البته شیوع ویروس کرونا شرایط زندان‌ها را وخیم‌تر و چالش‌ها را مضاعف کرده است. آنچه انتظار می‌رفت این بود که شرایط غیرانسانی زندانیان در بازداشتگاه‌های بحرین منجر به آن شود که مقام‌های رژیم بدوی آل‌خلیفه در سیاست‌های سختگیرانه خود علیه زندانیان تجدیدنظر کنند ولی آنچه اتفاق افتاد کاملا بر عکس بود؛ زیرا که زندانیان با خطرات ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند و هیچ‌گونه مراقبت‌های پزشکی درباره آنها انجام نمی‌شود. معارضان بحرینی و نهادهای حقوق بشر در انتقاد از این شرایط، متذکر شده‌اند که رژیم آل‌خلیفه مرتکب جنایت ضد بشری علیه شهروندان بحرینی می‌شود.

"مارتا هورتادو" سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، روز گذشته طی بیانیه‌ای از استفاده از نیروی غیرضروری و نامتناسب توسط نیروهای ویژه بحرین برای برچیدن تحصن مسالمت‌آمیز در زندان "جو" ابراز نگرانی کرد و گفت که زندانیان نسبت به شرایط بازداشت به ویژه عدم دسترسی به درمان پزشکی معترض هستند. سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر در عین حال اعلام کرد طبق گزارشات دریافت شده از شاهدان عینی این حادثه، نیروهای پلیس ویژه بحرین با پرتاب نارنجک و ضرب و شتم زندانیان، باعث آسیب‌دیدگی بسیاری از آنها شدند. گفته می‌شود که مقامات بحرین 33 معترض را به ساختمان دیگری در زندان منتقل کرده‌اند، جایی‌که آنها قادر به برقراری ارتباط با خانواده‌ها و یا وکلا نیستند، و این امر به مثابه نقض قوانین ملی و بین‌المللی است.

این سخنگو در ادامه از رژیم منامه خواست هر چه سریع‌تر تحقیقات جامع را درباره سرکوب تحصن معترضان در زندان جو آغاز کند و همچنین اطلاعاتی را درباره وضعیت 33 زندانی، که در حال حاضر به دور از دنیای خارج به‌سر می‌برند و نمی‌توانند با وکلا و خانواده‌های خود در تماس باشند، ارائه دهد.

کمیساریای عالی حقوق بشر همچنین در بیانیه‌اش، از منامه خواست آزادی شمار زیادی از زندانیانِ دربند بازداشتگاه‌های پرجمعیت را بررسی کند و از این طریق، از خطرات شیوع کرونا میان زندانیان بکاهد. در این بیانیه بر ضرورت آزادی فوری زندانیان آزادی بیان و معارضان سیاسی تأکید شده است.

نکته قابل توجه این است که این رژیم بدوی به جای گوش دادن به درخواست‌های جامعه جهانی درخصوص کاستن از جمعیت زندان‌ها جهت مهار شیوع کرونا بین زندانیان، ده‌ها تظاهرکننده مسالمت‌آمیزی را که در اعتراض به شیوع کرونا در زندان‌های بحرین تجمع کرده بودند، به بهانه نقض قواعد پیشگیری از کرونا بازداشت کرده است.

به نظر می‌رسد رویکرد خشونت‌آمیز، ظالمانه و غیرانسانی مقام‌های منامه طی 10 سال در تعامل با جنبش مسالمت‌آمیز مردمی در کشور خشن‌تر و ظالمانه‌تر نیز شده است؛ امری که حتی از سوی همپیمانان و حامیان این رژیم مرتجع در غرب و به‌ویژه در انگلیس و آمریکا مورد انتقاد قرار گرفته است و آنها از وحشی‌گری این رژیم انتقاد می‌کنند. در آخرین انتقادها از این دست، "جیمز مک‌گاورن" قانونگذار آمریکایی از حکومت بحرین خواسته زندانیان سیاسی و آزادی بیان و به‌ویژه "حسن مشیمع"( 72 ساله) را "فورا و بدون هیچ قید و شرطی" آزاد کند. حسن مشیمع از رهبران معارضان سیاسی است که به رغم کهولت سن و بیماری جسمی‌اش، به زندان ابد محکوم شده است.

مک‌گاورن همچنین به اسامی زندانیانی از جمله "عبدالهادی الخواجه"، "عبدالجلیل السنکیس"، "ناجی فتیل"، "شیخ علی سلمان" دبیرکل جریان منحله "الوفاق" و "احمد حمیدان" عکاس مطبوعات اشاره کرده‌ که همگی آنها به جرم دفاع از حقوق بشر در بحرین بازداشت شده‌اند.

زمانی‌که امور به جایی می‌رسد که صدای آمریکایی‌ها نیز در اعتراض به رژیم آل‌خلیفه بلند می‌شود- آمریکایی که طی دهه‌ها به‌ویژه بعد از جنبش مسالمت‌آمیز مردمی از فوریه 2011، بر جنایات منامه علیه شهروندان بحرینی سرپوش گذاشته است- بدان معناست که استبداد این رژیم مرتجع همه مرزها را درنوردیده و اوضاع در بحرین دیگر قابل تحمل نیست.

سعید محمد

پربیننده ترین خبرها