عربستان در صدر واردکنندگان سلاح‌های فرانسوی

عربستان در صدر واردکنندگان سلاح‌های فرانسوی
پنج‌شنبه 13 خرداد 1400 - 13:57

بر اساس گزارش اطلاعات ارتش فرانسه، عربستان سعودی در صدر واردکنندگان تسلیحات فرانسوی در سال ۲۰۲۰ قرار دارد که بالغ بر ۴.۹ میلیارد یورو هزینه کرده است.

العالم - عربستان

به گزارش سعودی لیکس، اطلاعات ارتش فرانسه نشان داد که ارتش سعودی بالاترین وارد کننده سلاح فرانسه در طول سال 2020 بوده است.

وزارت نیروهای مسلح فرانسه اعلام کرد که صادرات اسلحه این کشور در سال گذشته ، تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا ، 41 درصد کاهش یافته است اما با این وجود ارتش سعودى در صدر لیست واردکنندگان تسلیحات فرانسوی قرار دارد.

بر اساس گزارش این وزارتخانه گزارش داد که ارزش سفارشات در سال 2020 بالغ بر 4.9 میلیارد یورو در مقایسه با 8.3 میلیارد در سال 2019 بوده است.

عربستان سعودی (-703.9 میلیون یورو) ، ایالات متحده آمریکا (-433.6 میلیون یورو) و مغرب (-425.9 میلیون یورو) از بزرگترین مشتریان فرانسه طی سال 2020 بوده‌اند.

وزارت نیروهای مسلح فرانسه تاکید کرد کاهش فروش تسلیحات به دلیل بحران بهداشت جهانی بوده که بسیاری از پروژه‌ها تسلیحاتی را به سال 2021 موکول کرده است.

بر اساس این گزارش ارزش سفارشات دریافتی تسلیحات، در سال 2020 به 4.3 میلیارد یورو رسیده ، در حالی که در سال 2019 ، 9.9 میلیارد بوده است.

فعالان حقوق بشر در فوریه گذشته فاش کردند که کشور انگلیس نیز به عنوان یکی از تامین کنندگان اصلی تسلیحات عربستان سعودی در جنگ یمن است.

«آکسفام» یک فدراسیون بین‌المللی از سازمان‌های خیریه متمرکز بر کاهش فقر در جهان ، از کشورهای بزرگ جهان به دلیل انعقاد معاملات میلیارد دلاری اسلحه با رژیم آل سعود انتقاد کرد و افزود این معاملات در طی جنگ با یمن منعقد شده است.

فرانسه همواره صادرات تجهیزات نظامی به عربستان سعودی را علی‌رغم فشار برخی نمایندگان پارلمان و سازمان‌های غیردولتی حقوق بشری به ویژه عفو بین‌الملل در رابطه با صادرات تسلیحات به عربستان ادامه داده است. در بین کشورهای اروپایی، فرانسه هیچ ساز و کار مشخص پارلمانی برای کنترل رویه فروش تسلیحات تعبیه نشده است. سپتامبر 2020، 17 سازمان حقوق بشری فرانسه خواهان توقف فروش تسلیحات به کشورهای عربستان سعودی و امارات شدند.

دیده‌بان حقوق بشر نیز با صدور بیانیه‌ای اصرار فرانسه به فروش سلاح به عربستان سعودی را نقض فاحش حقوق بشر و ارتکاب جنایات جنگی دانست.

بر اساس آخرین گزارش سالانه وزارت دفاع فرانسه در خصوص صادرات تسلیحات این کشور در 2020، میزان صادرات تسلیحات این کشور به عربستان در سال 2019 ، بالغ بر یک میلیارد و 379 میلیون یورو بود و عربستان از لحاظ ثبت سفارش خرید تسلیحات در سال 2019، سومین مشتری فرانسه بود که امروز به عنوان اولین مشتری این کشور قرار گرفته است.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها