عضو اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با العالم:

با تقویت بخش خصوصی می توان تحریم ها را شکست داد/ سوء مدیریت و تصمیم گیری های شتابزده در زمان جنگ اقتصادی؛ دو عامل اصلی فشار اقتصادی به کشور

با تقویت بخش خصوصی می توان تحریم ها را شکست داد/ سوء مدیریت و تصمیم گیری های شتابزده در زمان جنگ اقتصادی؛ دو عامل اصلی فشار اقتصادی به کشور
چهارشنبه 2 تير 1400 - 22:04

عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: از سال 97 با خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تحریم های ظالمانه ای که وضع شد، اقتصاد ایران تحت شدیدترین فشارها قرار گرفت و عملا جنگ اقتصادی کلید خورد.

العالم - ایران / اقتصادی

محمد لاهوتی؛ عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: مقام معظم رهبری تقریبا 10 سال است که هر ساله نام گذاری ها را برمبنای اقتصادی و مرتبط با تولید، صادرات، اقتصاد مقاومتی، رفع موانع تولید، حمایت از تولید نامگذاری کرده اند و امسال را نیز با عنوان رفع موانع و پشتیبانی از تولید نامگذاری کرده اند. این امر نشان دهنده اهمیت موضوع در بحث کلان کشور است که رهبری مهمترین موضوع و رفع مشکلات را درحوزه اقتصادی کشورمی بینند لذا این مساله نشان می دهد که مهمترین دغدغه حاکمیت بحث اقتصاد است.

وی گفت: از سال 97 با خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تحریم های ظالمانه ای که وضع شد، اقتصاد ایران تحت شدیدترین فشارها قرار گرفت و عملا جنگ اقتصادی کلید خورد.

لاهوتی افزود: دولت برای مقابله با این وضعیت در پی اخذ نظرات بخش فعالان خصوصی برای پشتیبانی از تولید است و وزارت صنایع نیز برنامه هایی برای پشتیبانی از تولید و رفع موانع تهیه کرده که در حال حاضر به اتاق های بازرگانی ارایه کرده است. امیدواریم باتوجه به شعار سال، حداقل بخشی از مشکلاتی که شناسایی شده و بعضا ساختاری است، دولت بتواند آنها را در سال جاری برطرف کند.

وی گفت: مهمترین مشکل اقتصاد ایران ساختار دولتی آن است که به دلیل قدرتمند بودن دولت ها، رقابت ناسالمی بین بخش خصوصی واقعی و بخش دولتی در عرصه اقتصاد وجود دارد که اگر به ابلاغیه اصل 44 یا ابلاغیه اقتصاد مقاومتی نگاه کنیم به این مساله اشاره شده و این که حضور بخش خصوصی بیشتر شود و دولت به سمت تصدی گری برود و بخش خصوصی گرداننده این صحنه باشد. اما متاسفانه در تمام دولت ها از زمان این ابلاغیه ها یک سری مقاومت هایی وجودداشته که باعث شده است اقتصاد ما همچنان دولتی باقی بماند درحالی که چین به رغم موضوعات ایدیولوژیک، دربحث اقتصادی به سمت اقتصاد آزاد رفت وتوانست دومین اقتصاد بزرگ جهان شود.

لاهوتی خاطرنشان کرد: تا زمانی که نقش دولت در اقتصاد پررنگ است و بخش خصوصی کمتر در اقتصاد حضور دارد، ما با چنین موانعی روبروهستیم، زمانی می توانیم به سمت بهبود و تسهیل فضای کسب و کار و رفع موانع واقعی برویم که دولت به جایگاه خودش که تصدی گری و نظارت است برگردد و بخش خصوصی اجازه داشته باشد فعالیت ها را دراختیار بگیرد ودولت هم به عنوان مقام ناظر نظارت کامل خودش را اعمال کند بنابر این حل اساسی مشکلات اقتصادی منوط به پررنگ کردن نقش بخش خصوصی در اقثصاد و کوچک تر شدن دولت در این حوزه است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران افزود: دولت آمریکا به رغم شدیدترین تحریم های ظالمانه ای که بر کشور ما اعمال کرد که در تاریخ بشر بی سابقه بوده است، سقف این محدودیت ها تحریم کردن دستگاه های دولتی، شرکت های وابسته به دولت و خصولتی ها بود لذا اگر ما نقش بخش خصوصی را پررنگ تر کنیم دولت ها قادر نخواهند بود که اقتصاد یک کشور را با تحریم تهدید کنند. اشکالی که باعث پررنگ تر شدن تحریم ها شد، خصولتی بودن و یا به نوعی دولتی بودن اقتصاد ایران بود که در همه زمینه ها به راحتی قابل تحریم بود مانند کشتیرانی، بانک ها و پتروشیمی ها که بیشترین تحریم ها در این زمینه متمرکز بود. اگر چه درنهایت دیدیم که آمریکا قادر نبود با این روش کشور را زمین گیر کند و به اهداف شوم خودش برسد ولی به هر حال کشور را دچار مشکل کرد، هزینه ها را افزایش داد و درنهایت سفره مردم کوچک شد.

وی گفت: با این وجود به نظرمن نقش تحریم ها کمتر از 50 درصد بوده است و اگر مشکلاتی در حوزه اقتصادی ایران مشاهده می کنیم 50 درصد مابقی آن مربوط به سوء مدیریت ها و تصمیم گیری های شتابزده در شرایط جنگی و عدم تطابق قوانین ما با شرایط جنگی بوده است به عنوان مثال شرایطی که امروز سازمان استاندارد ایران در حال اعمال برای بخش صادرات و واردات است، برای وضعیت عادی است در حالی که ما به اذعان حاکمیت درشرایط جنگی قرار داریم.

لاهوتی خاطرنشان کرد، در زمینه ضوابط واردات درخصوص موضوع ارز که در بانک مرکزی تصمیم گیری می شود نیز همین رویه جریان دارد و به آن به عنوان شرایط عادی نگریسته شده نه شرایط ویژه، با توجه به این مسایل 50 درصد مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم و 50 درصد ناشی از شتابزدگی درتصمیم گیری ها، بخشنامه های خلق الساعه، ممنوعیت ها و محدودیتهای یک شبه و سوء مدیریت ها است.

وی گفت: معتقدم که بخش خصوصی دور زدن تحریم را به خوبی واقف است و همین طور که دیدیم به رغم همه مشکلاتی که برای کشور ایجاد شد صادرات کماکان اعداد و ارقام گذشته خودش را به هر حال با کمی کاهش تجربه کرد و ارز را به چرخه اقتصادی برگرداند ما برای اولین بار در طول تاریخ، کشور را در نیمه سال 98 و تقریبا کل سال 99 بدون اقتصاد نفتی اداره کردیم که در کشورهای نفت خیز پیرامون که بزرگ ترین آنها کشور عربستان است، وابستگی آنها به نفت حدود 70 تا 80 درصد است اما ما حتی در شرایط بدبینانه و در صورت امکان فروش نفت باز هم در بودجه کمتر از 22 درصد به نفت وابستگی داریم.

لاهوتی با اشاره به اینکه تحریم تجارات خارجی ایران را هدف گرفته است گفت: اگر گشایش هایی شود و آمریکا به برجام بازگردد، در کنار کاهش هزینه های حمل و انتقال صادراتمان از جمله نفت، قادر خواهیم از شرایط خرید و فروش مدت دار استفاده کنیم که این در صادرات می تواند موثر شود.

وی در خصوص ارتباط مذاکرات وین و تجارت خارجی ایران گفت، حضور هیئت های متعدد تجاری در ایران، بازشدن روابط بانکی، بازگشت خطوط کشیرانی به بنادر می تواند حاصل نتیجه توافقات باشد، دوره حضور ترامپ در کاخ سفید و اتفاقات آن زمان برای بسیاری غیرقابل پیش بینی بود حتی برای خود آمریکایی ها و شرایط به گونه ایست که آمریکا به دنبال بازگشت به مدار قبلی خود است و آمریکا به برجام باز خواهد گشت و ایران از حق خود برخوردار خواهد شد.

عضو اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد بازگشت احتمالی آمریکا به برجام صرفا به خاطر پی بردن حکام این کشور به بی فایده بودن تحریم هاست، آنها فهمیدن تحریم ها نه تنها مانعی برای ایران نبود بلکه دست ایران را بازتر کرد تا پیشرفت بیشتری داشته باشد لذا به ناچار باید به برجام بازگردند تا خواسته های خود در قالب این تعهد به دست بیاورند.

پربیننده ترین خبرها