فرار آمریکا از افغانستان در این زمان؛ چرا؟

فرار آمریکا از افغانستان در این زمان؛ چرا؟
پنج‌شنبه 17 تير 1400 - 20:53

برخی ناظران و کارشناسان دلیل اصلی خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را ناکامی سیاسی آمریکا در این کشور می دانند از اینرو بایدن چاره ای جز خروج نیروهایش از افغانستان نداشت.

العالمنظرکده

برخی کارشناسان مسائل منطقه و بین المللی معقتدند سیاست امریکا در افغانستان شکست خورده اما آمریکا به این ناکامی اعتراف نکرد، این کارشناسان معتقدند پس از 20 سال از اشغال افغانستان توسط آمریکا به جای تمرکز بر دستاوردهای سیاسی آمریکا، سخن این است که آیا زنان افغان به آزادی دست یافته اند یا خیر؟

کارشناسان معتقدند امریکا به دلیل شکست سیاستش در افغانستان در کشت تریاک در این کشور سهیم شده است.

ناظران سیاسی تاکید دارند امریکا امروز به خاطر افغانستان در تنگنای داخلی و بین المللی افتاده و باید از این کشور خارج شود زیرا طرح هایی برای آن منطقه دارد و خارج کردن نیروهایش دلیل روشنی بر شکست سیاستش در آنجاست اما تاکنون بدان اعتراف نکرده و نخواهد کرد.

این کارشناسان تاکید دارند هدف اصلی امریکا در منطقه ؛چین است و می خواهد با ساختارهای سیاسی و اجتماعی چین مانند ایگورها و غیره و روابط چین با پاکستان و افغانستان و مشکلاتش با هند بازی کند.

آنان افزودند: امریکا در صدد ماهی گرفتن از آب گل آلود است و ازاینرو اگر افغانستان ناامن باشد اجازه ورود عناصر اسلامی مانند داعش و دیگران را صادر خواهد کرد و آشوبی در منطقه رخ خواهد داد و نفوذ افراد مسلح و آشوب به مناطق نزدیک به چین آسان خواهد شد.

کارشناسان مسائل امریکا معتقدند عقب نشینی نیروهای آمریکایی از پایگاه بگرام چند روز پس از حضور رئیس جمهوری افغانستان در کاخ سفید و پس از رایزنی ها و مذاکرات با بایدن اتفاق افتاد و این مساله به رئیس جمهوری افغانستان اطلاع داده شد.

این کارشناسان معتقدند عقب نشینی نیروهای امریکایی از پایگاه بگرام به دلائل امنیتی و پس از آشوب در آن و تسلط نیروهای افغانی بر آن رخ داده است.

این کارشناسان افزودند نیروهای امریکایی کاملا عقب نشینی نکرده اند بلکه 650 سرباز برای حفاظت از سفارت امریکا در کابل و سفارت های غربی و صدها سرباز نیز در فرودکاه کابل برای حفاظت از آن با مشارکت ترکیه و مجارستان باقی خواهند ماند و مذاکرات امریکا و ترکیه برای اجرای این مشارکت ادامه دارد.

اساتید علوم سیاسی نیز معتقدند طبیعی است که یکی از تبعات عقب نشینی نیروهای امریکایی به این شکل از افغانستان می تواند آغاز جنگ داخلی در این کشور باشد و آمریکا طولانی ترین جنگ در افغانستان را داشته و هیچ بهره و نتیجه ای از آن نبرده بلکه برعکس جنگ پرهزینه ای بوده به ویژه که نیروهای زیادی از آمریکا و شرکت های امنیتی امریکا در افغانستان و نیروهای ناتو در این کشور کشته شدند و 20 هزار افغانی نیز به دنبال این جنگ 20 ساله کشته شدند.

این کارشناسان نگران تبدیل شدن افغانستان به ویتنام قرن گذشته هستند و به این نتیجه رسیده اند که جنگ بی وقفه افغانستان هیچ فایده ای ندارد اما امریکا هنوز به این شکست اعتراف نکرده مبادا ابهت پوشالی اش زیر سوال برود.

برخی اساتید علوم سیاسی معتقدند استراتژی امریکا در افغانستان بخشی از استراتژی بزرگ خاورمیانه است و وجود دولتی امن در افغانستان یا دولتی بی سرو سامان می تواند در خدمت به منافع آنان در منطقه باشد از اینرو باید ببینیم استراتژی بزرگ آمریکا چیست؟.

آنان تاکید دارند مساله مهم امرکیا افغانستان نیست بلکه چین و قدرت رو به افزایش این کشور است زیرا چندین سناریوی برای این مساله دارد نخست آغاز جنگ با چین دوم تحریم چین نخست از ژاپن تا به کره جنوبی و استرالیا و کشورهای جنوب شرق آسیا و هند که افغانستان در این سریال، نقش محوری ایفا می کند.

این اساتید تاکید کردند:گروه طالبان در دوره ای هم پیمان القاعده بود اما در مقایسه با این بیست سال تغییر کرده .در درگیری 20 ساله ایدئولوژی ها و اهداف و اصول طالبان تغییر کرده و اگر طالبان وارد فرایند سیاسی شود مسئولین آن را برعهده خواهد گرفت.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها