چشم انداز سیاسی عراق پس از کناره گیری جریان صدر

چشم انداز سیاسی عراق پس از کناره گیری جریان صدر
شنبه 26 تير 1400 - 14:35

به باور ناظران، عراق درحال ورود به مرحله ای جدید است و دیگر حضور آمریکا و تجاوزهای آن را تحمل نخواهد کرد زیرا اگر آمریکا در عراق بماند ضمن ناآرام کردن کشور، از آن به عنوان پایگاهی نظامی برای مقابله با محور مقاومت استفاده خواهد کرد.

العالم-نظرکده

به گفته پژوهشگران سیاسی، اگر روند انتخابات از قانون انتخابات و اصلاحات آن تبعیت کند، تعادل در عراق حفظ خواهد شد و افراد جایگزین یکدیگر خواهند شد و تغییرات متعادل تر خواهد بود.

پژوهشگران خاطرنشان کردند که آمریکایی ها در تلاشند کاری کنند تا انتخابات عراق برگزار نشود، زیرا این انتخابات ضربات سختی را به نیروهای آمریکا در این کشور و در سوریه وارد می کند. مقاومت و جناح های آن راه حل خروج آمریکا از منطقه را می دانند و اگر آمریکا پیش از انتخابات عراق بخشی از نیروهای خود را از این کشور خارج کند، قطعا مجبور است مانند افغانستان باقی نیروهایش را نیز از آنجا جمع کند.

کارشناسان سیاسی تاکید می کنند که کنار رفتن مقتدی صدر از انتخابات نشان دهنده ناامیدی او از روند سیاسی در عراق و آزردگی اش از چندپارگی در کشور و اختلافات منطقه ای و بین المللی است، از همین رو خروج جریان صدر بیش از آنکه کناره گیری باشد، نوعی ناامیدی است.

به گفته این کارشناسان، مقتدی صدر پس از روزها یا هفته های اندکی به روند سیاسی باز خواهد گشت، اما نه با بیانیه بلکه به صورت عملی و واقع بینانه، زیرا دفترهایی که وابسته به حزب سائرون هستند همچنان درحال فعالیتند و مقتدی صدر نیز به نرمی به کار خود باز خواهد گشت.

کارشناسان خاطرنشان می کنند که در تمام دولت هایی که از سال 2004 تا کنون در عراق تشکیل شده، بخصوص در پست های وزارتی دولت ایاد علاوی و ابراهیم الجعفری و نوری المالکی، جریان صدری حضور بسیار مهم و موثری داشته است. این جریان در دولت المالکی 8 وزیر در کابینه داشته و مشارکت آن در عرصه سیاسی بسیار فعال بوده است.

به گفته این کارشناسان، کناره گرفتن مقتدی صدر نشان دهنده ناامیدی او از وضعیت کنونی عراق است و در عین حال نوعی ایجاد آمادگی برای انتخابات پیش رو است. این اقدام درواقع عقب نشینی نیست بلکه با هدف ایجاد پیشرفت بیشتر در صحنه سیاسی است. علاوه بر آن، کناره گرفتن صدر نشان دهنده ناخشنودی او از عملکرد دولت عراق است و او به نوعی قصد دارد به مردم اعلام کند که مسئولیت اوضاع نابسامان عراق بر گردن او نیست.

ناظران بر این باورند که مبارزه با تروریسم، بهانه آمریکا برای حضور در عراق است و حتی در میان آمریکایی ها نیز برای باقی ماندن یا خارج شدن از عراق اتفاق نظر وجود ندارد.

به عقیده تحلیلگران، جریان صدری چه در انتخابات شرکت کند چه از آن کناره بگیرد، همچنان در عرصه سیاسی عراق حضور فعالی خواهد داشت.

آنها تاکید کردند که اگر جریان صدری به مخالفان بپیوندد، با امکانات خود و تاثیر زیادی که بر مردم عراق دارد تبدیل به یک جریان مخالف قوی خواهد شد.

به باور این تحلیلگران دلیل کناره گیری جریان صدر از انتخابات اتهامات اخیری است که بخاطر اوضاع نابسامان عراق به این جریان و حزب سائرون وارد شده است.

آنها خاطرنشان می کنند که جریان صدری سابقه تصمیم گیری و سپس نقض تصمیم خود را دارند. امروز رهبران ائتلاف های سیاسی دیگر از سائرون درخواست کرده اند که به انتخابات بازگردد و در دولت مشارکت کند، بنابراین ممکن است که این جریان از تصمیم خود عدول کرده و در انتخابات پیش رو شرکت کند.

به گفته کارشناسان، مردم عراق از ضعف خدمات شدیدی رنج می برند، بنابراین بهترین دولت برای عراق در انتخابات پیش رو، دولت اکثریتی است. جریان صدری عراق اگر به جریان مخالف تبدیل شود، می تواند با استفاده از ابزار، قدرت و توانایی تاثیر خود بر مردم، به عنصری تعدیل کننده برای عملکرد دولت بعدی تبدیل شود.

کارشناسان تاکید می کنند که هیچ نیروی سیاسی جدیدی در انتخابات عراق شرکت نخواهد کرد. نام تعدادی از افراد شناخته شده در لیست وجود دارد اما آنها تاثیر چشمگیری در انتخابات ندارند و تاثیر جریان های پیشین مثل دولت قانون و ائتلاف های سیاسی دیگر به قوت خود باقی است، ضمن اینکه جریان صدر نیز از روند سیاسی در عراق خارج نخواهد شد.

پربیننده ترین خبرها