اهمیت سخنان بشار اسد در سخنرانی مراسم ادای سوگند

اهمیت سخنان بشار اسد در سخنرانی مراسم ادای سوگند
يکشنبه 27 تير 1400 - 15:37

تحلیلگران سیاسی معتقدند که سخنرانی اسد در مراسم ادای سوگند، بر حمایت دولت سوریه از مقاومت مردمی در برابر اشغالگران آمریکایی در شمال شرق سوریه صحه گذاشت. وی در این مراسم تأکید کرد که بر اساس کنوانسیون های بین المللی هر ملتی حق دارد در برابر اشغالگران مقاومت کند.

العالم - نظرکده

ناظران معتقدند تأکید بشار اسد بر حمایت از گزینه مقاومت در برابر اشغالگران نشان داد که وی روند آزادسازی مناطق اشغال شده سوریه با اراده و همت ملت این کشور و مقاومت آنها در برابر اشغالگران را بهترین و موفقترین گزینه برای آزادسازی خاک سوریه از اشغال آمریکا و ترکیه می داند.

کارشناسان خاطرنشان کرده اند که صحبت از هویت عربی، شعار نیست بلکه مفهومی است که نشان می دهد شخص تا چه اندازه به هویت قومی و ملی خود پایبند و وابسته است. به بیان دیگر نشان می دهد که منافع عربی و سوری برخاسته از اراده مردم و رد اراده استعمارگران است و این نوع از وابستگی با هویت عربی که مبتنی بر پذیرش سلطه استعمارگران و تجزیه کشورهای منطقه است و اتحادیه عرب، نماینده و سمبل این نوع هویت است، تفاوت دارد.

کارشناسان معتقدند که سوریه از زمان ریاست حافظ اسد، رئیس جمهور فقید تا زمان ریاست بشار اسد، فلسطین را "سوریه جنوبی " می داند و همین گواهی است بر رویکرد قومیتی و هویتی سوریه که ثابت می کند سوریه، فلسطین را همواره قلب آرمان قومی و ملی خود می داند.

کارشناسان سیاسی همچنین معتقدند که هر گونه تلاش برای هدف قرار دادن هویت عربی در واقع تلاشی است برای نابودی آن؛ تا جایی که دیگر نامی از فلسطین به عنوان مسئله اول جهان عرب باقی نماند و ملت فلسطین برای همیشه از هویت عربی خود تهی شوند.

کارشناسان معتقدند که رژیم صهیونیستی و آمریکا د رتلاش هستند تا چنین وانمود کنند که عرب، نه امت است و نه قومیت بلکه عبارت است از تعدادی گروه و جماعت که در این کشورها سکنی گزیده اند لذا می توان آنها را از هم جدا کرد. به عبارت دیگر نابودی هویت عربی به معنای حذف بعد قومیتی مسأله فلسطین است.

این کارشناسان بر این عقیده اند که تأکید بشار اسد بر مفهوم هویت عربی در واقع اشاره به همین بعد قضیه است. آنها معتقدند که مواضع رژیم های عربی با مفهوم هویت عربی تفاوت دارد. زیرا برخی از این رژیم ها به خصوص در حاشیه خلیج فارس مفهوم تعصبات قبیلگی را با هویت عربی اشتباه گرفته اند حال آنکه بشار اسد سعی می کند حساب هویت عربی را از رویکردها و موجودیت این حکمایی که با اراده استعمارگران روی کار آمده اند، جدا بداند.

کارشناسان سیاسی معتقدند که روی صحبت بشار اسد درباره هویت عربی علاوه بر عرب ها، با برخی سوری ها که با بیگانگان همکاری کرده و سعی در تجزیه سوریه و برخی کشورهای عربی داشته اند، هم بود.

این کارشناسان معتقدند که هدف بشار اسد از این سخنرانی، خنثی کردن عملیات فریبکاری است که از سال 2011 تا به امروز ادامه داشته است؛ عملیاتی که به دلیل پایبندی ملت های عرب به آرمان فلسطین به عنوان اساسی ترین مسأله جهان عرب، شکست خورده است.

کارشناسان می گویند برخی رژیم های عربی همچنان اصرار دارند که در عملیات صهیونیسم وغرب برای تجزیه جهان عرب شرکت کنند؛ آنها اگر چه در عراق و لیبی و یمن موفق شده اند اما این عملیات همچنان ادامه دارد و قطعا روزی دامان خود آنها را خواهد گرفت.

پربیننده ترین خبرها