تشکیل کابینه؛ ماموریتی دشوار برای میقاتی

تشکیل کابینه؛ ماموریتی دشوار برای میقاتی
سه شنبه 5 مرداد 1400 - 19:46

نجیب میقاتی تاجر لبنانی توانست اکثریت آرای نمایندگان لبنانی را در رایزنی های روز دوشنبه پارلمان برای ماموریت تشکیل کابینه جدید به دست آورد.

العالم - كشكول

نجیب میقاتی پیش از این دو دولت در لبنان تشکیل داده بود نخست دولت موقت آوریل و ژوئیه 2005 و دومی ژوئن 2011 تا مارس 2013 . وی در دیدار با میشل عون رئیس جمهوری تاکید کرد ماموریت تشکیل دولت لبنان دشوار است و در صورت همکاری همگان به موفقیت می رسد. میقاتی تاکید کرد بر اساس ابتکار فرانسه و منافع لبنان و اقتصادش کابینه را تشکیل خواهد داد.

نکته مهمی که میقاتی بر آن تاکید کرد همکاری همگانی بود که آن را شرط موفقیت دولت اعلام کرد.این درحالی است که همه اعضای پارلمان به وی رای ندادند و از 118 نماینده ،73 نفر به وی رای دادند.

فراکسیون هایی که روز دوشنبه با میشل عون دیدار کرده بودند همگی بر شتاب در تشکیل کابینه و بررسی مسائل حیاتی و معیشتی توسط دولت جدید اجماع داشتند مساله ای که عون نیز در برابر فراکسیون ها برآن تاکید داشت.

اما پاسخ به سوال کارشناسان مسائل لبنان درباره میزان موفقیت نجیب میقاتی نخست وزیر مامور تشکیل کابینه در این ماموریت دشوار است زیرا برخی گروههای داخلی و منطقه ای و بین المللی در صدد حداکثر سوء استفاده از آن هستند تا این امر در راستای راهکارها و سیاستهای کشورهایی باشد که بیشتر از لبنان در اندیشه آینده رژیم صهیونیستی هستند. همچنین ابهاماتی درباره عوامل و موانع فراروی این ماموریت وجود دارد و مهم تر از آن میزان قدرت نجیب میقاتی در تشکیل دولت لبنان و خارج کردن لبنان از خلا سیاسی است.

در حالی که لبنان شاهد فروپاشی اقتصادی است برخی معتقدند این شرایط دستپاچگی ساختگی برای تسلیم شدن در برابر برنامه کشورهای منطقه و قدرتهای بین المللی است که به دنبال شکست سیاسی و اقتصادی لبنان هستند به گونه ای که صندوق بین المللی پول، بحران لبنان را در زمره سه بحران شدید جهان از سال 1850 دانسته است.

این شرایط درست همان شرایطی است که سعد الحریری نخست وزیر پیشین مامور به تشکیل کابینه را در اواسط ژوئن؛پس از بازگشت از فرانسه،علیرغم فشارهای بین المللی به ویژه فشار همین کشور اروپایی بر سیاستمداران لبنانی و سوق دادن آنان به تشکیل کابینه، به انصراف از ماموریت جدید خود واداشت.

این شرایط همان شرایط مربوط به فشارهای سعودی است تا ناکامی گروههای سیاسی لبنان در تشکیل دولت از زمان استعفای دولت حسان دیاب به دنبال انفجار بندر بیروت در 4 اگوست 2020 را تشدید کند زیرا مخالفت عربستان دلیل اصلی استعفای وی بود و نتوانسته بود چراغ سبزی از آنان ببیند.

فشارهای بین المللی کشورهای مختلف به ویژه فرانسه بر سیاستمداران لبنانی نیز نتوانست تشکیل کابینه را به دنبال داشته باشد زیرا جامعه بین المللی شرط دادن کمک های مالی را تشکیل دولت متخصص و انجام اصلاحات ریشه ای اعلام کرده بود.

موانع عربستان همچنان در برابر تشکیل دولت نجیب میقاتی وجود دارد و گذر از آن به میزان قدرت سیاستمداران لبنانی در قانع کردن عربستان و محمد بن سلمان و هم چنین میزان قدرت فرانسه به قانع کردن این کشور برای تشکیل دولت بستگی دارد.

راه درست پیش روی نجیب میقاتی رئیس جمهوری مامور تشکیل کابینه، تشکیل کابینه ای قانونی و پر کردن خلا سیاسی بدون تاحیر است؛ دولتی توانمند در برخورد با بحران های شدید اقتصادی و اجتماعی لبنان.همه رهبران سیاسی لبنان نیز باید با هم برای تشکیل دولتی قانونی و شایسته به نفع مردم لبنان همکاری کنند.

پربیننده ترین خبرها