اثرات تصمیم بانک مرکزی لبنان برای لغو یارانه سوخت چه بود؟

اثرات تصمیم بانک مرکزی لبنان برای لغو یارانه سوخت چه بود؟
جمعه 22 مرداد 1400 - 18:02

کارشناسان مالی و اقتصادی معتقدند که تصمیم رییس بانک مرکزی لبنان برای لغو یارانه سوخت تصمیمی نسنجیده بود زیرا چنین تصمیمی اثرات اقتصادی و اجتماعی نامطلوب خود را در همه اقشار جامعه خواهد گذاشت.

العالم - نظرکده

کارشناسان می گویند: «نفت کوره» به علت هزینه حمل و نقلش و استفاده از آن در نانوایی ها و بیمارستان ها و کارخانه ها نقش مهمی در زندگی لبنانی های ایفاء می کند و افزایش قیمت این نوع سوخت باعث نارضایتی عمومی و بالا رفتن قیمت همه کالاها و اجناس دیگر خواهد شد.

کارشناسان می افزایند: رییس بانک مرکزی لبنان طبق قوانین معمول این کشور اختیارات فراوانی دارد که دخالت در قیمت ارز و معاملات جزء این اختیارات است.

کارشناسان اعلام کردند: سپرده های لبنانی ها در بانک های لبنان بسیار کاهش یافته است و رییس بانک مرکزی حق استفاده از این سپرده ها را ندارد چرا که اگر این کار را بکند؛ با واکنش سخت مردم روبرو خواهد شد.

فعالان رسانه های نیز می گویند: تصمیم رییس بانک مرکزی لبنان برای لغو سوبسید سوخت برای بسیاری از افراد غیرمنتظره نبود زیرا رییس بانک مرکزی قبلا حرف هایی درباره پایان یافتن سپرده ها زده بود و گفته بود که با فرارسیدن ماه ژوئن یا ژوئیه سوبسید شامل چیزی نخواهد شد.

فعالان رسان های افرودند: نمی توان همه مسئولیت ها را به گردن رییس بانک مرکزی انداخت زیرا دولتی در لبنان وجود ندارد و همه کسانی که مانع تشکیل دولت هستند؛ عامل اوضاع کنونی از جمله سوبسید هستند.

فعالان رسانه ای اعلام کردند: مساله لغو سوبسید تنها یکی از معضلات مردم لبنان است و این مردم مشکلات و معضلات دیگری دارند که با آنها هم دست و پنجه نرم می کنند.

فعالان رسانه ای می گویند که دخل و تصرف در سپرده های مردمی جزء اختیارات رییس بانک مرکزی نیست. حسان دیاب رییس دولت کاری لبنان نیز می گوید که تصمیم رییس بانک مرکزی (لغو سوبسید سوخت) تصمیمی خودسرانه و مغایر با مصوبات هیات دولت و مجلس نمایندگان است.

کارشناسان سیاسی هم می گویند که تصمیم رییس بانک مرکزی برای لغو سوبسید سوخت انگیزه های سیاسی در پشت پرده دارد تا پیشرفتی که در مذاکرات نخست وزیر مکلف و رییس جمهور برای تشکیل دولت به دست آمده است؛ به بن بست برسد.

کارشناسان سیاسی معتقدند که «ریاض سلامه» رییس بانک مرکزی لبنان از مافیا حمایت می کند و ابزاری برای تنگ تر کردن حلقه محاصره لبنان و رییس جمهور است .

کارشناسان سیاسی می گویند: تا زمانی که بحران سوخت در لبنان وجود داشته باشد؛ هیچ دولتی در این کشور نمی تواند به وظایفش عمل کند.

به گفته کارشناسان سیاسی؛ رییس بانک مرکزی لبنان حامی قاچاق پول به خارج کشور است و مانع بازخواست مسئولان نظام بانکی می شود و تاکنون هیچ تصمیمی به نفع مردم لبنان نگرفته است.

کارشناسان سیاسی افزودند: ریاض سلامه و رجال سیاسی لبنان از قانون برای توجیه تصمیمات شان سوء استفاده می کنند. اوضاع کنونی اقتضا می کند که تصمیماتی فوری برای تشکیل دولت در زمان باقیمانده گرفته شود.

پربیننده ترین خبرها