فلسطین قبله سیاسی الجزائر

فلسطین قبله سیاسی الجزائر
سه شنبه 2 شهريور 1400 - 18:00

گفته می شود الجزائر به علت اتخاذ مواضع آشکار و ثابت خود در قبال مساله فلسطین و فلسطینی ها و جنبش های مقاومت، با خسارات زیادی ناشی از آتش سوزی های عمدی روبرو شده است.

العالم درگوشی

تبون رئیس جمهوری الجزائر چهارشنبه 14 ژوئیه در تماس تلفنی با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تاکید کرد: قدس اولین قبله مسلمانان و سومین حرم شریف محسوب می شود و فلسطین قبله سیاسی الجزائر است.

وی تاکید کرد: الجزائر تا بیرون راندن اشغالگران و ایجاد دولتی فلسطینی، پشتیبان مردم و رهبران قانونی فلسطین باقی خواهد ماند.

شهروندان الجزائری معتقدند آتش سوزی ساختگی اخیر این کشور به خاطر ایستادگی الجزائر در برابر سلطه جویی رژیم صهیونیستی شکل گرفت به گونه ای که جنبش های منحرف هوادار غرب و اشغالگران پیشین الجزائر و هوادار اشغالگران صهیونستی به ویژه گروه جدایی طلب موسوم به " جنبش الماک " که رئیس جمهوری الجزائر آن را جنبشی تروریستی دانسته بود که در صدد تجزیه کشور است ، این آتش سوزی ها را به راه انداختند.

سوال مهم در تحلیل های برخی ناظران این است که چه کسی از این گروه جدایی طلب،برای تحریک به ایجاد درگیری و آشوب در این کشور عربی اصیل با پشتیبانی فرانسه حمایت می کند.

مغرب و اسرائیل!...

خبرهای واصله از الجزائر حاکی است دولت این کشور پس از نشست استثنائی شورای عالی امنیت به ریاست عبدالمجید تبون رئیس جمهوری الجزائر، مغرب را به دست داشتن در آتش سوزی های در روزهای گذشته متهم کرد و اعلام کرد: رباط نیز متهم به حمایت از گروههایی است که الجزائر آنها را در فهرست تروریست هایی قرار داده که در صدد تجزیه کشور هستند.

مردم الجزائر معتقدند بزرگترین مشکل؛ همراهی همسایه غربی الجزائر با قطار عادی سازی ذلت بار است زیرا درست مانند کشورهای خلیج فارس که ابزار این اشغالگر صهیونیستی در غرب آسیا به ویژه یمن و دیگر کشورهای عربی مانند عراق و سوریه هستند؛مجری مستقیم طرح های رژیم صهیونیستی شده است.

در همین راستا شورای عالی امنیت الجزائر نیز بر " افزایش تلاش مراکز امنیتی برای بازداشت عاملان این جنایت ها و افراد منتسب به باندهای تروریستی به ویژه دو جنبش مذکورکه تهدیدی برای امنیت عمومی و وحدت ملی است تا ریشه کن شدن نهایی آنان به ویژه ماک که مورد حمایت گروههای خارجی به ویژه مغرب و رژیم صهیونیستی است، تاکید کرد".

" فری پالستین" شهروند الجزائری در صفحه خود در توییتر نوشت : در گذشته، این همسایه بد، خوب بود و هرگونه تعرض به مقدسات فلسطین را محکوم می کرد اما اکنون همسایه بد به کشوری عادی ساز تبدیل شده و خواهان تحکیم روابط با رژیم صهیونیستی است و از گروههای تروریستی صهیونیستی ماک و رشاد حمایت می کند.

ناظران معتقدند بازتاب های اقدامات افراطی و تروریستی فقط با قطع حمایت از همه گروههای تروریستی و نژادپرست و جدایی طلبان افراطی و توقف همه توطئه ها ضد امنیت ملی الجزائر از جمله توقف واردات مواد مخدر و روانگردان ها به این کشور به پایان می رسد که کاربران الجزائری در توییتر می گویند از مرزهای غربی الجزائر آمده است.

صحرای غربی در متن اختلافات الجزائر و مغرب

پرونده مرز زمینی و مساله صحرای غربی است که مستعمره اسپانیا بود و نیز اقدام مغرب در الحاق بخش اعظمی از آن به اراضی خود در سال 1975، از جمله مهمترین موضوعات مورد مناقشه مراکش و الجزایر است.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا با تحریک الجزائر از طریق صحرای غربی و اعلام حاکمیت مغرب بر آن در دسامبر گذشته در مقابل عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی در صدد حمایت از رژیم صهیونیستی برآمد.

اعلام رسمی حاکمیت مغرب بر صحرای غربی از سوی آمریکا، با افتتاح کنسولگری های چندین کشور در العیون و الداخله در الصحرا همراه شد که تبون رئیس جمهوری الجزائر در گفت وگو با روزنامه لوبوان فرانسه از آن انتقاد کرد و گفت : در صورت رای گیری برای تعیین سرنوشت، مغربی های مقیم الصحرا به استقلال رای خواهند داد زیرا نمی خواهند رعیت شاه باقی بمانند.

موضع الجزائر جدی است و در موضوع صحرای غربی و مساله حمایت مغرب از جنبش های جدایی طالب برای ایجاد ناامنی در الجزائر که به نفع غده سرطانی اسرائیل است، کوتاه نخواهد آمد.

بیانیه ریاست جمهوری الجزائر مبنی بر اینکه اقدامات خصمانه مکرر مغرب علیه الجزائر مستلزم تجدید نظر در روابط دو کشور و تشدید نظارت امنیتی بر مرزهای مغرب است، پیام آشکار و روشنی داشت.

السيد ابو ايمان

پربیننده ترین خبرها