صدور دستور انتشار اسناد محرمانه حملات ۱۱ سپتامبر

صدور دستور انتشار اسناد محرمانه حملات ۱۱ سپتامبر
شنبه 13 شهريور 1400 - 08:31

جو بایدن دستور بازبینی و انتشار اسناد محرمانه حملات ۱۱ سپتامبر را صادر کرد.

العالم _ آمریکا

به گزارش العالم به نقل از رویترز، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا دستور بازبینی اسناد مرتبط با تحقیقات پلیس فدرال، اف بی آی٬ درباره حملات یازدهم سپتامبر سال ۲۰۰۱ را برای انتشار عمومی صادر کرد.

وی در بیانیه‌ای در خصوص این فرمان اجرایی گفته است، زمانی که من نامزد انتخابات ریاست جمهوری شدم، وعده دادم که در خصوص شفاف سازی از اسناد مربوط به حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به آمریکا و خارج کردن آنها از طبقه بندی محرمانه اطمینان حاصل کنم.

رئیس‌جمهور آمریکا تصریح کرده است، با نزدیک شدن به بیستمین سالگرد آن روز غم انگیز ، من این وعده‌ام را محقق می‌کنم.

او اضافه کرد به وزارت دادگستری و دیگر نهادهای دولتی دستور داده است که بر بازبینی اسناد طبقه بندی شده مرتبط با تحقیقات اف بی آی نظارت کنند.

رئیس‌جمهور آمریکا اضافه کرد، براساس این دستور٬ مریک گارلند٬‌ وزیر دادگستری موظف خواهد بود طی شش ماه آینده اسنادی که از طبقه بندی خارج می‌شوند را منتشر کند.

خانواده قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر چند روز پیش از یک نهاد ناظر بر دولت آمریکا خواسته بودند تا در خصوص این شبهه این که اف بی آی احتمالا برخی از اسناد مرتبط با عربستان را از بین برده، تحقیق کند.

ماه گذشته نیز خانواده قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر به جو بایدن هشدار داده بودند در صورت عدم اجازه انتشار گزارش‌های محرمانه پیرامون نقش عربستان سعودی در این حملات، بهتر است در مراسم یادبود قربانیان حضور نیابد.

در جریان حمله به ساختمان وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، سقوط هواپیمای مسافربری در پنسیلوانیا و برج‌های دوقلو (مرکز تجارت جهانی) در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ حدود سه هزار نفر کشته و تقریبا دو برابر این تعداد نیز زخمی شدند.

پربیننده ترین خبرها