کرونا یک هزار و ۵۰۰ نفر را در شبانه روز گذشته درآمریکا به کام مرگ گشاند

کرونا یک هزار و ۵۰۰ نفر را در شبانه روز گذشته درآمریکا به کام مرگ گشاند
شنبه 13 شهريور 1400 - 12:52

روزنامه واشنگتن پست از افزایش نرخ مرگ و میر روزانه در اثر ابتلا به کووید-۱۹ در آمریکا خبر داد و نوشت: در پی گسترش سویه دلتا در حال حاضر روزانه بیش از یک هزار و ۵۰۰ نفر جان خود را از دست می دهند.

العالم ـ آمریکا

بنابر گزارش تارنمای روزنامه آمریکایی واشنگتن پست، مرگ و میر ناشی از کووید -۱۹ در هفته های اخیر به طور پیوسته در آمریکا افزایش یافته و پس از سقوط به کمترین میزان در اوایل ژوئیه (اواسط تیر)، در پی ظهور سویه دلتا، حالا از یک هزار و ۵۰۰ نفر در روز فراتر رفته است.

اما آنچه در مورد چهارمین موج همه گیری در ایالات متحده متفاوت از پیش استT نرخ روزافزون واکسیناسیون و ایمنی طبیعی است که رابطه میان ابتلا و مرگ و میر را در بسیاری از مناطق از بین برده است.

بر اساس داده‌های واشنگتن پست، شمار روزانه مبتلایان جدید تقریبا در هر نقطه از کشور در حال افزایش است. اما تنها در برخی مناطق که بیشتر شامل ایالت‌های جنوبی با کمترین نرخ واکسیناسیون می‌شود، شاهد افزایش مرگ و میر هستیم. از طرفی، هرچند در حال حاضر میانگین هفت روزه مرگ و میر روزانه تقریبا یک سوم ژانویه (مرگبارترین زمان همه گیری) است، اما پیش بینی می شود باتوجه به افزایش آمار بستری شدگان، نرخ مرگ و میر از میزان کنونی بالاتر رود.

«دیوید وسلی داودی» اپیدمیولوژیست دانشکده بهداشت عمومی جانز هاپکینز، عامل محرک موج کنونی کووید-۱۹ را رفتار انسان دانست و گفت: «اینکه نحوه تعامل افراد و واکنش آنها به خطر چگونه است در موج کنونی بسیار تعیین کننده است».

«لورن آنسل مایرز» مدیر کنسرسیوم مدل سازی کووید-۱۹ در دانشگاه تگزاس هم گفت: «ما در طوفان کاملی از تغییرات ویروسی و رفتاری هستیم. تقریبا هر بار که انسان ویروس را دست کم گرفته و رفتارهای محتاطانه را کاهش داده، مرگ و میر افزایش یافته است».

«دبورا بیرکس» هماهنگ کننده کار گروه مقابله با کرونا در زمان ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» در مارس ۲۰۲۰ و ابتدای همه گیری گفته بود که اقدامات در پیش گرفته شده برای کاهش ابتلا و مرگ و میر در خوش‌بینانه‌ترین حالت می‌تواند شمار مرگ و میر را بین ۱۰۰ هزار تا ۲۴۰ هزار نفر نگهدارد. این در حالی است که شمار مرگ و میر در آمریکا پس از آغاز واکسیناسیون در اواخر سال ۲۰۲۰ از ۵۵۰ هزار نفر فراتر رفته بود.

«نیکلاس جی رایک» متخصص آمار زیستی دانشگاه ماساچوست که گروه او پیش بینی وضعیت اپیدمی را بر اساس ۴۰ مدل مورد استفاده توسط مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) ارائه می دهد، پیش‌بینی می‌کند که مرگ و میر هفتگی در آمریکا در چهار هفته آینده بین ۹ هزار و ۹۰۰ تا ۱۱ هزار و ۹۰۰ نفر خواهد بود.

رایک همزمان هشدار داد که این اعداد بر اساس کند شدن روند ابتلا در برخی مناطق است.

وی تاکید کرد: «اما با باز شدن مدارس، تغییر رویه در استفاده از ماسک، روند کنونی واکسیناسیون و تاثیر کاهش ایمنی تقریبا پایان وضعیت سالجاری پیش‌بینی‌ناشدنی است».

به گزارش ایرنا، براساس آخرین آمار منتشر شده تا به امروز بیش از ۴۰ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در آمریکا به کووید-۱۹ مبتلا شده و از این میان بالغ بر ۶۶۴ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.

پربیننده ترین خبرها