گفتگوی اختصاصی شبکه العالم با مستندساز ایرانی

دوشنبه 22 شهريور 1400 - 13:08

شبکه العالم امروز دوشنبه میزبان تهیه کننده و کارگردانی بود که 12 سال از زندگی خود را به تولید فیلم های مستند در طبیعت ایران پرداخته است.

العالم- ایران

جواد قارئی در برنامه صباح جدید شبکه العالم اظهار داشت:" من حدود بیست سال است که درحال سفر هستم و دوازده سال است که مستند "ایران گرد" را تولید می کنم. قرار است که در نوروز آینده ایرانگرد 5 را نیز تولید کنیم".

وی درمورد شیوه انتخاب مکان سوژه خود گفت:" ما برای انتخاب این نقاط پژوهش زیادی می کیم و به سفرهای زیادی می رویم. سعی می کنیم نقاط بکر را انتخاب کنیم که به نظرم برای بینندگان بسیار جذاب است، زیرا هر کسی نمی تواند به این مناطق سفر کند".

وی در پاسخ به این سوال که مهم ترین ویژگی یک سازنده مستند چیست بیان داشت:" در ابتدای همه چیز عشق به این کار مهم است. داشتن علم، تحصیل در این رشته، مطالعه و کسب تجربه نیز برای ورود به این کار لازم است".

وی نوع نگاه مستندساز را نیز حائز اهمیت دانست و گفت:" من شخصی هستم که به میزان زیادی به زیبایی ها می پردازم. مردم در زندگی شهری و صنعتی غرق شده اند و این شرایط آنها را خسته می کند. من دوست دارم زیبایی هایی که مردم به دلیل وقت کم یا مسائل مالی نمی توانند با سفر به نقاط بکر ببینند، برای آنها به تصویر بکشم".

سوال: مهم ترین خطراتی که طی سفر و تهیه مستند با آن مواجه شدید چه بود؟

وی درخصوص شرایط سخت سفر به این نقاط گفت:" تمام عوامل ما ورزش می کنندتا آمادگی جسمانی خوبی داشته باشند و بتوانند در شرایط سخت کار کنند. ما گاهی اوقات در طول روز به دلیل کمبود وقت فقط یک وعده غذا می خوریم. گاهی بخاطر لزوم همراهی با سوژه فرصت استراحت نداریم و در بسیاری اوقات ساعات بسیار کمی را می خوابیم. حتی گاهی سرویس بهداشتی یا حمام نداشتیم و در چنین شرایطی فقط عشق می تواند ما را در غلبه بر سختی ها یاری کند".

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها