رئیس‌جمهور لبنان ضمن اعتراض به تل‌آویو؛ برای ازسرگیری مذاکرات ترسیم مرزی آماده‌ایم

رئیس‌جمهور لبنان ضمن اعتراض به تل‌آویو؛ برای ازسرگیری مذاکرات ترسیم مرزی آماده‌ایم
چهارشنبه 31 شهريور 1400 - 14:59

رئیس‌جمهور لبنان به اقدام اخیر رژیم صهیونیستی مبنی بر بستن قرارداد با یک شرکت آمریکایی برای حفاری در مناطق مورد منازعه دو طرف در دریا اعتراض کرد و در ادامه گفت، بیروت برای ازسرگیری مذاکرات ترسیم مرزی آماده است.

العالم - لبنان

«میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان امروز (چهارشنبه) با «جوانا رونیسکا» هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل در بیروت دیدار کرد.

بر اساس گزارش «النشره»، عون به خانم رونیسکا گفت، لبنان مذاکره با صندوق بین‌المللی پول به منظور حصول راه‌حل‌های عملی برای وضعیت اقتصادی کنونی مطابق با برنامه بهبود اقتصادی در بیانیه وزارتی را آغاز خواهد کرد و همزمان برای حل پرونده برق، بازسازی و راه‌اندازی بندر بیروت کار خواهد کرد.

رئیس‌جمهور لبنان در ادامه تصریح کرد، انتخابات پارلمانی این کشور در موعد مقرر یعنی ۸ می ۲۰۲۲ (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱) برگزار خواهد شد.

عون در ادامه بار دیگر به تعهد لبنان به اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ (که برای پایان دادن به جنگ ۳۳ روزه در سال ۲۰۰۶ صادر شد) تأکید کرد و گفت، لبنان تمایل به ازسرگیری مذکرات غیرمستقیم مرزی دارد.

وی گفت: از اینجا اعتراض خود به شورای امنیت و سازمان ملل در خصوص اقدام اخیر اسرائیل مبنی بر امضای قرارداد استخراج گاز و نفت با یک شرکت آمریکایی را اعلام میکنیم، این اقدام با خط مشی مذاکره غیرمستقیم به میزبانی سازمان ملل و میانجیگری آمریکا در تناقض است، مذاکراتی که بر اساس آن باید تمام اقدامات مربوط به حفاری و استخراج در مناطق مورد منازعه باید تا زمان قطعی شدن مسیر مذاکره متوقف شد.

خانم رونیسکا هم تشکیل دولت جدید لبنان را تبریک گفت و افزود، سازمان‌های وابسته به سازمان ملل با این دولت در مسیر تحقق بندهای بیانیه وزارتی بویژه بخش مربوط به اصلاحات و اجرای انتخابات پارلمانی در موعد مشخص شده همکاری خواهد کرد و به حمایت از ارتش و نهادهای امنیتی نیز ادامه خواهد داد.

«نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان اولین نفری بود که هفته جاری گفت، رژیم صهیونیستی با شرکت آمریکایی «هالیبرتون» برای حفاری در منطقه مورد منازعه لبنان و این رژیم قرارداد بسته است.

فارس

پربیننده ترین خبرها