سرنوشت تونس پس از انتخاب نجلاء به عنوان نخست وزیر  

سرنوشت تونس پس از انتخاب نجلاء به عنوان نخست وزیر  
جمعه 9 مهر 1400 - 14:50

رئیس جمهوری تونس ، خانم نجلاء بودن را به عنوان نخست وزیر انتخاب کرد تا پس از تصمیمات دو ماه پیش قیس سعید مبنی بر انحلال پارلمان و دولت،مرحله جدیدی آغاز شود

العالمنظرکده

ناظران مسائل آفریقا معتقدند انتخاب خانم نجلا بودن از سوی سعید به عنوان نخست وزیر جدید بیانگر توانمند شدن زنان تونسی است به گونه ای که نخست وزیری را بر عهده داشته و نقش مهمی در مدیریت دولت و قدرت داشته باشند.

آنان افزودند: این اقدام سعید پیام اطمینان بخشی برای غرب است مبنی بر اینکه تونس انعطاف پذیر است و به همه نیروهای خود احترام می گذارد و فرصت را برای همه کسانی که بتوانند بهتر برای کشور کار کنند زن یا مرد فراهم می کند .

ناظران افزودند: انتخاب فردی دانشگاهی و اداری خارج از عرصه سیاسی تونس برای تشکیل دولت، به ویژه پرونده های فساد بسیاری از شخصیت های سیاسی و درگیری شدید احزاب سیاسی و در راس ان جنبش النهضه، به دلیل چشم انداز سیاسی مخدوش بوده است.

پژوهشگران انتظار دارند دولت جدید در مدیریت مرحله اتی موفق باشد به ویژه که نخست وزیر از قشر دانشگاهی است و می تواند نقشی اساسی در مدیریت بحران تونس داشته باشد

انان افزودند طرح قیس سعید برای مرحله آتی مشخص شده که همان تغییر نظام سیاسی کنونی با برگزاری همه پرسی است .

این در حالی است که برخی تحلیلگران سیاسی معتقدند انتخاب نجلا بودن به عنوان نخست وزیر، فقط به خاطر دوستی وی با همسر قیس سعید رئیس جمهوری است.

آنان معتقدند سعید با انتخاب نجلا به عنوان نخست وزیر در صدد تسلط بر دولت و قدرت تونس است.

تحلیلگران سیاسی معتقدند تشکیل دولت تونس از زمان اعلام اقدامات ویژه در 22 سپتامبر توسط سعید که مخالفان تونس آن را کودتا علیه قانون اساسی دانستند، موضوعی ملی و بین المللی بود.

برخی تحلیلگران سیاسی معتقدند که بودن دارای کارایی اقتصادی و اجتماعی نیست و متهم به فساد در آموزش عالی است به همین دلیل انتخابش به عنوان نخست وزیر برای جلب نظر کشورهای غربی به ویژه فرانسه انجام شده است به ویژه که بدهی تونس بیش از صد در صد تولید ناخالص ملی بوده و دولت بودجه اضافی برای هزینه های جاری ندارد لذا سعید برای سرپوش گذاشتن بر کودتایش علیه قانون اساسی، یک زن را برای این مقام برگزید.

اما برخی دیگر معتقدند که انتخاب نجلاء به خاطر توانمندی اش بوده و اینکه هیچ ارتباطی با احزاب سیاسی تونس دارد به ویژه که وی یک شخصیت علمی و دانشگاهی است و در زمینه پرونده هایی مانند همکاری بین المللی و اصلاح آموزش عالی بسیار عالی عمل خواهد کرد چه اینکه بحران تونس یک بحران اجتماعی و اقتصادی است و این کشور با بدهی بسیار زیاد مواجه است به همین دلیل دولت جدید باید مبارزه با فساد را یکی از مهمترین اولویتهای خود قرار دهد.

آنان افزودند که انتخاب بودن از سوی سعید به خاطر کنترل زمام کشور از راه دور نبوده چرا که تونس پس از سالها حاکمیت نظام فاسد قبلی الان در مسیر احیای دمکراسی بر اساس قواعد درست حرکت می کند، لذا در صورتیکه سعید قصد سیطره بر دولت را داشت، می توانست فرد دیگری را برای نخست وزیری انتخاب کند اما شخصی را انتخاب کرد که بسیار توانمند بوده و قادر به نجات کشور از بحران است.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها