ملت یک میلیون شهید: فرانسه سفیران خود را به الجزایر فرستاده است نه به استانبول!

ملت یک میلیون شهید: فرانسه سفیران خود را به الجزایر فرستاده است نه به استانبول!
سه شنبه 13 مهر 1400 - 14:52

به دنبال اظهارات مغرضانه امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه که موجودیت ملت الجزایر را قبل از استعمار فرانسه زیر سوال برد و گفت که نظامی سیاسی موجود در الجزایر تاریخ این کشور را بر اساس نفرت از فرانسه بازنویسی کرده است و به دنبال آن، مخالفت مردم و مسئولان الجزایری با این اظهارات ، هشتگ های الجزایر، مکرون، فرانسه، مکرون و الجزائر در شبکه های اجتماعی الجزایر ترند شد.

العالم - داغ های مجازی

علاوه بر اینکه مقامات رسمی الجزایر با اظهارات مکرون درباره الجزایر مخالفت کردند، مردم این کشور نیز خشم خود را از این اظهارات بیان داشتند و برخی احزاب سیاسی، این اظهارات را اهانت‌آمیز و مردود خوانده و برخی دیگر آنرا ناشی از کینه دیرینه فرانسه در قبال الجزایر و جهل و نادانی مشکوک آن کشور به تاریخ الجزایر دانستند و برخی دیگر، این اظهارات را خصمانه برشمردند.

"ایمن بن عبدالرحمن" نخست وزیر الجزایر دیروز (دوشنبه) در سفری به استان وهران درغرب این کشور گفت: اظهارات اخیر رئیس جمهوری فرانسه درباره تاریخ الجزایر ، نامقبول و مردود است.

وی افزود: کشور ما از همه اظهاراتی که با هدف ضربه زدن به تاریخ و اصالت آن ایراد می شود، بزرگ تر است و ما هرگز این اظهارات را نمی پذیریم زیرا الجزایر اعم از ملت و کشور ریشه در تاریخ دارد.

ریاست جمهوری الجزایر نیز روز شنبه به شدت اظهارات ریاست جمهوری فرانسه را محکوم کرده و تصمیم به فراخوانی سفیر آن کشور در پاریس به منظور رایزنی گرفت.

این درحالیست که مکرون در اظهاراتی که روزنامه فرانسوی لوموند آنرا روز پنج شنبه منتشر کرد، نخبگان حاکم در الجزایر را به تغذیه کینه در قبال فرانسه با وجود ضربه زدن به امت الجزایر قبل از ورود استعمار فرانسه به آن کشور در سال 1830 متهم کرد و این سوال را مطرح کرد که آیا قبل از استعمار فرانسه ، ملت الجزایر وجود داشت؟!

در این میان، سازمان ملی مجاهدین الجزایر ، نهاد رسمی بانفوذ در الجزایر روز گذشته خواهان بازنگری در روابط الجزایر و فرانسه در پی اظهارات اخیر رئیس جمهوری این کشور شد که موجب بحران در روابط میان دو کشور شد.

منابع نظامی فرانسه ، روز یکشنبه، تاکید کردند که الجزایر در واکنش به اظهارات مکرون ، به جنگنده های فرانسوی اجازه پرواز در آسمان الجزایر را نداده و در بیانیه ای اعلام کرد که " وقت آن فرا رسیده است که در روابط بین الجزایر و فرانسه، بازنگری شود.

این بیانیه افزود: انجام این بازنگری ، اولویت و یک مسئولیت ملی است و باید به شکل جدی درباره ارزیابی روابط دوجانبه با اشکال و جنبه های مختلف آن اندیشید.

سازمان ملی مجاهدین الجزایر غالبا از فرانسه می خواهد که بابت " جنایت ها" یی " که در دوران استعمار الجزایر به مدت 132 سال مرتکب شده و طبق اعلام الجزایر بیش از 5 میلیون الجزایری قربانی آن شده اند، عذرخواهی کند.

مشخص است که هجمه ای که الجزایر امروز با آن مواجه است، با تحریک رژیم اسرائیل صورت می گیرد که با طرح های خود به دنبال صهیونیستی کردن جهان و غرب و ضربه زدن به الجزایر به خاطر مواضع خود در مخالفت با عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل است.

طرح صهیونیستی که برای الجزایر درنظر گرفته شده و فرانسه مسئولیت اجرای آنرا برعهده دارد، سناریویی مشابه با دیگر طرح هایی است که کشورهای محور مقاومت و مخالف با سلطه صهیونیست ها بر منطقه مانند عراق و سوریه ، یمن و لیبی و سودان را هدف قرار داده و هدف از آن ، تضعیف ارتش های این کشورها و غارت ثروت های آنان و ایجاد اختلاف و تفرقه در میان ملت هایشان است و در اینجا باید اظهارات برخی از مسئولان رژیم اسرائیل را به خاطر بیاوریم که صراحتا اعلام کردند که درصورت وقوع منازعه بین دو کشور در رابطه با موضوع صحرای غربی ، رژیم آنان درکنار مغرب خواهد ایستاد.

اظهارات مکرون همان طور که بیانگر رویکرد سیاسی در داخل کاخ الیزه است، اقدامی تحریک آمیز علیه مقامات الجزایری است ، به این علت که منافع فرانسه در الجزایر را درسایه همکاری با چین و روسیه، به خطر انداخته اند. از این رو، فرانسه ، برخی از امتیازات را در الجزایر از دست خواهد داد که اولین آن، ممانعت از عبور جت های نظامی فرانسه از حریم هوایی الجزایر بود.

پربیننده ترین خبرها