اذعان مقام صهیونیست به صادرات سلاح به کشورهای ناقض حقوق بشر

اذعان مقام صهیونیست به صادرات سلاح به کشورهای ناقض حقوق بشر
سه شنبه 11 آبان 1400 - 13:42

پس از افشاگری منابع خبری درباره اقدام رژیم صهیونیستی در صادرات سلاح به کشورهای ناقض حقوق‌بشر،‌ رئیس بخش نظارت بر صادرات امنیتی وزارت جنگ رژیم صهیونیستی رسما این گزارش‌ها را تأیید کرد.

العالم - فلسطین اشغالی

منابع عبری‌زبان با استناد به داده‌های رسمی از صادرات تسلیحاتی رژیم صهیونیستی به کشورهای جهان پرده برداشتند.

روزنامه الکترونیکی «رأی الیوم»،‌ امروز (سه‌شنبه)، به نقل از وبگاه صهیونیستی «زمان یسرائیل» خبر داد که رژیم صهیونیستی هشتیمن صادرکننده تسلیحات در جهان است.

در ادامه این گزارش با استناد داده‌های سازمان «Sipri» انستیتوی بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم آمده است که تل‌آویو صادرکننده سه درصد تسلیحات جهانی است و مطابق با داده‌های رسمی رژیم صهیونیستی، در میان سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ صادرات این رژیم در مقایسه با سال‌ ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ به میزان ۵۹ درصد رشد کرده است.

این وبگاه عبری همچنین به نقل از وزارت جنگ رژیم صهیونیستی نوشت که مجموع صادرات تسلیحاتی تل‌آویو در سال ۲۰۲۰ به چیزی حدود ۸.۳ میلیارد دلار رسیده و حجم معاملات تسلیحاتی این رژیم ۱۵ درصد رشد داشته است.

بنا بر این گزارش، همچنین ۴۴ درصد صادرات تسلیحاتی رژیم صهیونیستی به کشورهای آسیایی و اقیانوس آرام بوده است.

در ادامه این گزارش آمده است که «دوبی لاوی» رئیس بخش نظارات بر صادرات امنیتی رژیم صهیونیستی اذعان کرده که تل‌آویو تسلیحات خود را به کشورهای غیردموکراتیکی که غالبا در آن‌ها حقوق‌بشر نقض می‌شود و کشتار نژادی روی می‌دهد، صادر کرده است.

لیوی در گفت‌و‌گو با روزنامه عبری‌زبان «هاآرتص» اظهار داشت که کشورهای غیردموکراتیکی وجود دارند که صادرات تسلیحاتی به آن‌ها را تأیید می‌کنیم. با این حال او مدعی شد که نه فقط تل‌آویو بلکه جهان صادرات تسلیحات به کشورهای مذکور را تأیید می‌کند.

او در این خصوص گفت: «من اعتقاد ندارم که صادرات امنیتی تنها به چند کشور دموکراتیک می‌رود، نه فقط در اسرائیل و نه در دیگر کشورهای جهان و همچنین در کشورهای روشنگر».

این مقام صهیونیست در ادامه اظهاراتش مدعی شد که صادرات تسلیحاتی رژیم صهیونیستی با عمل به تعهدات بین‌المللی و مسئولانه انجام می‌شود.

سخنان لوی پس از آن مطرح شد که روزنامه هاآرتص با استناد به داده‌های وزارت جنگ رژیم صهیونیستی فاش کرد که بخشی از تسلیحات این رژیم به واسطه تجار صهیونیست به کشورهایی صادر می‌شود که در آن‌ها، کشتار نژادی روی می‌دهد.

هاآرتص با استناد به آمارهای رسمی وزارت جنگ رژیم صهیونیستی همچنین خبر داده بود که ۱۷۶ شرکت صهیونیستی قانون نظارت بر صادرات امنیتی را در سال ۲۰۱۵ نقض کرده‌اند در حالی که این تعداد یک سال قبل ۱۶۶ شرکت اعلام شده بود.

طبق گزارش رأی الیوم، «یوسی ملمن» تحلیلگر صهیونیست امور راهبردی بر این باور است که هدف تل‌آویو از صادرات اسلحه کسب سود و روابط دیپلماتیک با کشورهای جهان سوم است.

او همچنین اعتقاد دارد که ده درصد تجارت تسلیحاتی جهان را تل‌آویو انجام می‌دهد و بدون در نظر گرفتن عواقب صادرات و سود هنگفتی از این معاملات به جیب می‌زند.

ملمن همچنین بیان کرده بود که تل‌آویو ترجیح می‌دهد تسلیحات خود را به صورت غیرمستقیم و به واسطه شرکت‌های خصوصی به برخی کشورهای آفریقای و آمریکای لاتین صادر کند تا این‌گونه مسئولیت استفاده از این تسلیحات در جنایت‌های ضدبشری از آن سلب شود.

«سیفر بلوتسکر» تحلیلگر روزنامه عبری‌زبان «یدیعوت آحارانوت» نیز در این رابطه اظهار داشت که میان سیاست خارجی تل‌آویو و فروش تسلیحات اسرائیلی به کشورهای جهان رابطه تنگاتنگی وجود دارد.

او همچنین اضافه کرد که در دوره کابینه فعلی تل‌آویو، میزان زیان وارده به صنایع تسلیحاتی این رژیم به ده‌ها میلیارد دلار می‌رسد؛ اما این خسارت‌ها تأثیری بر جایگاه رژیم صهیونیستی در صادرات سلاح نخواهد داشت.

پربیننده ترین خبرها