بازی آمریکا علیه ایران روی طناب پوسیده

بازی آمریکا علیه ایران روی طناب پوسیده
شنبه 29 آبان 1400 - 12:33

چند روز مانده به مذاکرات ایران و گروه 1+4 درباره لغو تحریم‌های یک‌جانبه و غیرقانونی علیه ایران، دولت‌های واشنگتن، پاریس، لندن و برلین تلاش می‌کنند شرایط سختی را پیش روی تهران قرار دهند تا آن را برای امتیازدهی در وین مجبور کنند.

العالم- تحلیل روز

در اولین گام، بیانیه‌ای در نشست گروه اقدام آمریکا، تروئیکای اروپایی و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس که درباره ایران در ریاض برگزار شد، صادر شد؛ بیانیه‌ای که مشتمل بر سلسله دروغ‌ها و ادعاهای واهی بود و در آن، ایران مسئول رسیدن وضعیت توافق هسته‌ای به این مرحله معرفی و تلاش شده که موضوع برنامه موشکی بازدارنده ایران در مذاکرات درباره لغو تحریم‌های آمریکا علیه آن گنجانده شود و همچنین در این بیانیه، ایران متهم شده که از طریق حمایت از گروه‌های مقاومت، باعث بی‌ثباتی و ناامنی منطقه شده است. نکته قابل تامل اینکه، بیانیه مذکور از "تلاش‌های کشورهای منطقه در کاهش تنش و ترغیب به گفت‌وگو در منطقه" تقدیر شده است.

این بیانیه تا حدود زیادی نمایشی بوده؛ زیرا جامعه جهانی از جمله فرانسه، انگلیس و آلمان به خوبی می‌دانند که ایران تنها طرفی در توافق هسته‌ای است که به شروط و تعهدات در توافق پایبنده بوده و آمریکا با نقض قطعنامه 2231، از آن عقب‌نشینی، و سپس تحریم‌های گسترده و بی‌سابقه‌ای علیه ملت ایران تحمیل کرد، همچنانکه سه کشور اروپایی تعهدات‌شان در چارچوب توافق هسته‌ای را کاملا زیر پا گذاشته‌اند.

از سوی دیگر، در حالی‌‌که آمریکا مدعی تلاش برای در امان نگه داشتن منطقه از خطرات سلاح‌های هسته‌ای است، ولی خود تنها کشوری است که از این سلاح در جهان استفاده کرده است و کارنامه‌ای سیاه در زمینه مداخلات در امور داخلی کشورهای دیگر دارد و بزرگ‌ترین صادر کننده تسلیحات در جهان محسوب می‌شود.آمریکا همچنین بزرگ‌ترین حامی رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود؛ رژیمی که تنها طرفی در منطقه خاورمیانه است که زرادخانه بزرگ اتمی دارد و معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را امضا نکرده و همچنان همسایگانش را با استفاده از سلاح اتمی تهدید می‌کند و دست به چندین عملیات تخریبی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران زاده و شماری از دانشمندان ایرانی را ترور کرده است.

از بیانیه مذکور اینگونه استنباط می‌شود که برخی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس به سخنگوی رسمی رژیم اسرائیل تبدیل شده‌اند؛ زیرا که انها از آمریکا می‌خواهند که با امضای توافقی، مانع از دستیابی ایران به بمب اتمی شود.

در دومین گام خصمانه علیه جمهوری اسلامی، "ژان ایو لودریان" وزیر امور خارجه فرانسه از "رافائل گروسی" مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواست "پیامی قوی به تهران درباره برنامه هسته‌ای‌اش ارسال کند"، و از تهران خواست "به تمام تعهدات خود پایبند مانده و همکاری با آژانس را از سربگیرد." این موضع لودریان در تناقض با تلاش‌های رئیس‌جمهورش "امانوئل مکرون" است که ترامپ را به عدم خروج از توافق هسته‌ای متقاعد می‌کرد.

موضوع قابل توجه این است که لودریان واقعیت‌ها را نادیده می‌گیرد و مدعی می‌شود "اگر این مذاکرات با ایران ساختگی باشد، برنامه جامع اقدام هسته‌ای را پوچ قلمداد خواهیم کرد". در حالی‌که او فراموش کرده که خروج آمریکا و عدم پایبندی فرانسه به امضایش، توافق هسته‌ای را پوچ و بی‌معنا کرده است.

این تلاش‌های نافرجام تا حد زیادی به بازی روی طناب‌های پوسیده شباهت دارد. این سیرک آمریکایی هرگز اراده ایران برای مذاکره را سست نمی‌کند و ایران انتظار دارد هرگونه مذاکره‌ای به لغو تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران منتهی شود.

پربیننده ترین خبرها