ارمنستان بدون پیش‌شرط آماده عادی‌سازی با ترکیه است

ارمنستان بدون پیش‌شرط آماده عادی‌سازی با ترکیه است
سه شنبه 2 آذر 1400 - 16:09

سخنگوی وزارت خارجه ارمنستان گفت، ایروان به مسکو اطلاع داده که آماده عادی‌سازی روابط با ترکیه است.

العالم - ترکیه

«واهان هونانیان» سخنگوی وزارت خارجه ارمنستان بر آمادگی «بدون پیش شرط» این کشور برای عادی‌سازی روابط با ترکیه اظهارنظر کرد.

بنا بر گزارش رسانه‌های ارمنستانی، سخنگوی وزارت خارجه این کشور در مصاحبه با خبرگزاری تاس روسیه گفته که ارمنستان برای آغاز فرایند عادی‌سازی روابط با ترکیه آماده است.

به گزارش «نیوز اِی‌ام»، واهان هونانیان گفت: «تعدادی از شرکای بین‌المللی از جمله متحد ما روسیه اعلام کرده‌اند که آماده حمایت از روند عادی‌سازی روابط ارمنستان و ترکیه هستند».

سخنگوی وزارت خارجه ارمنستان ادامه داد: «در جریان گفت‌و‌گوها با همکاران روسی‌مان، به آنها اطلاع دادیم که آماده عادی‌سازی روابط بدون پیش شرط هستیم».



وی افزود: «اگر و زمانی که این فرایند (عادی سازی روابط ارمنستان و ترکیه) راه اندازی شود، ما مردم را در مورد روند تحولات مطلع خواهیم کرد».

به گفته این مقام ارمنستانی، ایروان همیشه آماده عادی‌سازی روابط با ترکیه بدون پیش شرط بوده است. واهان هونانیان افزود: «می‌خواهم این موضوع را تاکید کنم که در حال حاضر هیچ مذاکره‌ای با ترکیه وجود ندارد».

اظهارات سخنگوی وزارت خارجه ارمنستان در شرایطی مطرح شده که هفته گذشته «آرارات میرزویان» وزیر خارجه این کشور درباره «پیش‌شرط‌های ترکیه» برای عادی سازی روابط بین دو کشور حرف زده بود.

میرزویان در مصاحبه با نشریه فرانسوی «لوموند» گفت: «ما همیشه اعلام کرده‌ایم که علیرغم حمایت‌های بسیار ترکیه از جمهوری آذربایجان در جریان جنگ (۴۴ روزه بر سر قره باغ کوهستانی) چه از نظر سیاسی و چه از طریق تامین تسلیحات و همچنین استقرار هزاران مزدور خارجی، آماده عادی‌سازی روابط خود بدون پیش‌شرط هستیم. ما سیگنال‌های مثبتی از ترکیه برای بازگشایی گفت‌وگو دریافت کرده‌ایم، اما وضعیت همچنان پیچیده است. آنکارا شرایط جدیدی را مطرح می‌کند. از جمله کریدور اتصال جمهوری آذربایجان و نخجوان».

اوایل مهر ماه بود که «ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد که ترکیه به دنبال عادی سازی روابط با ارمنستان پس از پایان جنگ بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان است.

کالین افزود: «در اصل، ما به دنبال عادی سازی روابط با ارمنستان هستیم. دلیل اصلی پایان روابط دیپلماتیک ما با ارمنستان و بستن مرزهای ما در سال ۱۹۹۲، حمله به قره باغ بود. از آنجا که این مشکل حل شده است، در واقع هیچ مانعی در برابر عادی سازی ما با ارمنستان وجود ندارد. اما هنوز مسائلی وجود دارد که باید درباره قره باغ حل شود»

فارس

پربیننده ترین خبرها