سفارت آمریکا در بیروت و ادعای مضحک علیه ایران

سفارت آمریکا در بیروت و ادعای مضحک علیه ایران
دوشنبه 8 آذر 1400 - 13:43

شهری یکپارچه، که در زمینی به مساحتی بالغ بر 180 هزار متر مربع و یا هزینه‌ای حدود یک میلیارد و 200 میلیون دلار ساخته شده و مشتمل بر فرودگاه، ساختمان‌های غول‌پیکر، واحدهای مسکونی و مکان‌های تفریحی است. کار احداث آن از دو سال پیش آغاز شده و قرار است در سال 2023 به پایان برسد. این شهر، "سفارت" آمریکا در لبنان است؛ یک کشور کوچک عربی که مساحت آن کمتر از 10500 کیلومتر مربع است.

العالم- کشکول

موضوع قابل توجه این است که این بنای عظیم در قلب بیروت واقع شده، پر هزینه‌تر از بزرگ‌ترین سفارت آمریکا در کشورهای عربی است. سفارت آمریکا در بغداد که بزرگ‌ترین سفارت آمریکا محسوب می‌شود در واقع به مثابه پایگاه نظامی است که آمریکا آن را در بغداد در اوایل اشغال عراق با هزینه‌ای بالغ بر 592 میلیون دلار احداث کرده و مشتمل بر فرودگاهی برای هواپیماهای جنگی و هواپیماهای بزرگ ترابری نظامی، پادگان‌های نظامی و 21 ساختمان و مکان تفریحی است و این پایگاه هزاران سرباز آمریکایی را در خود جای داده و مدرن‌ترین سامانه‌های پدافند هوایی آمریکا از این مکان محافظت می‌کنند.

مساحت سفارت آمریکا در لبنان 4 برابر سفارت سابق آمریکا در ایران است کشوری که 160 برابر لبنان است!، و ایران در زمان شاه معدوم نزدیک‌ترین متحد خاورمیانه‌ای آمریکا محسوب می‌شد و آمریکا از این کشور به عنوان پایگاهی پیشرفته در نبردش علیه اتحادیه شوروی سابق و بلوک شرق استفاده می‌کرد.

موضوع خنده‌دار این است که "حاکمیت‌ها" در لبنان و عراق که گلوی خود را برای متهم کردن ایران به "اشغال لبنان و عراق" پاره می‌کردند، به دلیل عشق به دلارهای نفتی حتی جرات ندارند به نقض آشکار "حاکمیت‌شان" از سوی کشوری که پایگاه‌های نظامی و مراکز جاسوسی را در قلب پایتخت‌شان بنا کرده است، اعتراضی جزئی کنند. اگر این ادعا صحت داشت که لبنان و عراق واقعا توسط ایران اشغال شده است آیا به آمریکای اشغالگر اجازه داده می‌شد که این‌چنین در بیروت و بغداد پرسه بزند؟!

پربیننده ترین خبرها