درخواست قانون‌گذاران آمریکایی برای تحریم شرکت جاسوس‌افزار صهیونیستی

درخواست قانون‌گذاران آمریکایی برای تحریم شرکت جاسوس‌افزار صهیونیستی
چهارشنبه 24 آذر 1400 - 14:06

گروهی از قانون‌گذاران آمریکایی خواستار تحریم شرکت جاسوس‌افزار اسرائیلی «گروه ان‌اس‌اوُ» و سه شرکت خارجی دیگر شدند.

العالم - امریکا

گروهی از قانون‌گذاران آمریکایی از وزارت خزانه‌داری و وزارت امور خارجه این کشور خواستند شرکت جاسوس‌افزار اسرائیلی NSO Group و سه شرکت نظارتی خارجی دیگر را که به گفته آن‌ها به دولت‌های مستبد در نقض حقوق بشر کمک کرده‌اند، تحریم کنند.

نامه آن‌ها که اواخر روز سه‌شنبه ارسال شد و رویترز مدعی مشاهده آن است، خواستار تحریم مدیران ارشد این شرکت صهیونیستی، شرکت امنیت سایبری امارات عربی متحده با نام DarkMatter و شرکت‌های نظارتی آنلاین اروپایی Nexa Technologies و Trovicor شده است.

به گزارش رویترز، قانون‌گذاران آمریکایی خواستار اعمال تحریم «ماگنیتسکی» شدند. این نامه توسط «ران وایدن» رئیس کمیته مالی سنا، «آدام شیف» رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا و ۱۶ قانون‌گذار دموکرات دیگر امضا شد. آن‌ها همراه با گزارش‌های دیگر، به مقاله اخیر رویترز در این ماه اشاره کردند که نشان می‌دهد نرم‌افزار جاسوسی شرکت اسرائیلی علیه کارمندان وزارت امور خارجه آمریکا در اوگاندا استفاده شده است.

این قانون‌گذاران گفتند که صنعت جاسوس‌افزار به سرمایه‌گذاری و بانک‌های ایالات متحده متکی است و افزودند: برای مجازات معنادار آن‌ها و ارسال یک سیگنال روشن به صنعت فناوری نظارت، دولت ایالات متحده باید تحریم‌های مالی اعمال کند.

در این نامه آمده است که این شرکت‌ها ناپدید شدن، شکنجه و قتل فعالان حقوق بشر و روزنامه‌نگاران را تسهیل کرده‌اند.

به نوشته رویترز، شرکت‌های جاسوسی به دلیل انبوه گزارش‌های رسانه‌ای که آن‌ها را با نقض حقوق بشر مرتبط کرده است، مورد توجه روزافزون واشنگتن قرار گرفته‌اند.

در ماه نوامبر، وزارت بازرگانی آمریکا شرکت صهیونیستی NSO را در فهرست سیاه قرار داد و تأمین‌کنندگان آمریکایی را از فروش نرم‌افزار یا خدمات به سازنده نرم‌افزارهای جاسوسی اسرائیل بدون دریافت مجوز خاص منع کرد.

پیش‌تر، چهار فرد آگاه اعلام کردند که تلفن‌های آیفون دست‌کم ۹ نفر از کارکنان وزارت امور خارجه آمریکا توسط هکرهای ناشناس و با استفاده از جاسوس‌افزار پیشرفته شرکت جنجالی صهیونیستی هک شده است.

بنابر گزارش رویترز، دو نفر از منابع آگاه گفتند که این حملات هکری در ماه‌های گذشته انجام گرفته و کارکنان وزارت خارجه آمریکا را که در اوگاندا مستقر یا بر روی موضوعات مربوط به این کشور شرق آفریقا متمرکز بوده‌اند، هدف قرار داده است.

این حملات هکری که رویترز برای اولین بار گزارش کرد، نمایانگر گسترده‌ترین عملیات هکری علیه مقام‌های آمریکایی از طریق فناوری شرکت صهیونیستی است.

از طرف دیگر روزنامه انگلیسی «گاردین» گزارش کرد که «راب مالی» نماینده ایالات متحده در امور ایران نیز یکی از افرادی بوده که شماره وی به دست یکی از کاربران شرکت NSO انتخاب شده اما هیچ‌گونه شواهدی وجود ندارد که نشان دهد تلفن همراه این نماینده آمریکا در امور ایران هک شده یا خیر.

این اولین بار نیست که رسوایی‌های جاسوس‌افزار صهیونیستی پگاسوس رونمایی می‌شود و علی‌رغم رسوایی‌های پی در پی آن، مقام‌های صهیونیستی تلاش دارند تا مقام‌های آمریکایی را راضی کنند که از تنبیه شرکت سازنده آن بپرهیزند.

اواسط ژوئیه امسال هفده سازمان رسانه‌ای گزارش داده بودند که از پگاسوس برای هک موفق ۳۷ گوشی‌ هوشمند متعلق به خبرنگاران، مقام‌های دولتی و فعالان حقوق بشر از سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفته است.

رسانه‌های مختلفی از جمله «واشنگتن پُست»، «لوموند»، «گاردین» و چند منبع دیگر فاش کرده بودند که این جاسوس‌افزار صهیونیستی به برخی از کشورها از جمله عربستان سعودی و امارات عربی متحده فروخته شده و از آن برای هک اطلاعات گوشی چند شخصیت مهم در سطح جهان استفاده شده است.

افشای رسوایی جاسوس‌افزار پگاسوس واکنش‌های بین‌المللی زیادی را به همراه داشت به طوری که «اگنس کالامار» دبیرکل عفو بین‌الملل هم در بیانیه‌ای اعلام کرد پروژه‌ پگاسوس نشان می‌دهد که چگونه جاسوس‌افزار شرکت اسرائیلی، سلاح مطلوب دولت‌های سرکوبگر است و آن را ابزاری برای ترساندن رسانه‌های منتقد خواند.

با این حال، اخیراً، «یائیر لاپید» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی ارتباط شرکت جاسوسی سایبری را با این رژیم انکار کرد و در ماجرای اخیر هک تلفن‌های همراه کارکنان وزارت خارجه آمریکا، سفارت رژیم صهیونیستی در واشنگتن گفته که هدف گرفتن مقام‌های آمریکایی نقض شدید قوانین تل‌آویو است.

فارس

پربیننده ترین خبرها