رافائل گروسی: ایران نخستین طرف ذینفع از بازرسی ‎ های هسته ای است/ نقش آژانس، تضمین هر گونه توافقی است که می‌توان به آن دست یافت

رافائل گروسی: ایران نخستین طرف ذینفع از بازرسی ‎ های هسته ای است/ نقش آژانس، تضمین هر گونه توافقی است که می‌توان به آن دست یافت
چهارشنبه 24 آذر 1400 - 16:12

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با تاکید بر کسب نتیجه در مذاکرات هسته‌ای در وین گفت: نخستین طرف ذینفع از بازگشت بازرسی‎ های هسته‎ ای، ایران است.

العالم ـ اروپا

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی بعدازظهر چهارشنبه در گفت وگو با شبکه سعودی «العربیه» درباره بازرسی از تأسیسات هسته‌ای ایران خاطرنشان کرد، مذاکرات هسته‌ای در وین بدون تکمیل بازرسی‌های هسته ‎ای به نتیجه نخواهد رسید. وی در عین حال خاطرنشان کرد که نخستین طرف ذینفع از بازگشت بازرسی‎ های هسته‎ ای، ایران است.

گروسی افزود: بازرسی از تاسیسات هسته‌ای ایران به طرف‌های دیگر مذاکرات تضمین می‌دهد. پیشنهاد در وین بازگشت به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ است.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین با ادعای این که ایران فعالیت‌های هسته‌ای خود را افزایش داده و از همه خطوط عبور کرده است، گفت: نقش ما این است که اطمینان حاصل کنیم که ایران هر توافقی را که می‌توان به دست آورد، اجرا می‌کند. نقش نظارتی ما بر تاسیسات هسته‌ای ایران، مبنای هر توافقی است.

سخنان گروسی در باره افزایش فعالیت های هسته ای ایران در حالی است که وی هیچگونه اشاره ای به این موضوع نکرده است که ایران پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و نقض صریح و آشکار این معاهده، به کاهش تعهدات خود مطابق برجام مبادرت کرده است. از سوی دیگر واشنگتن علاوه بر خروج از برجام، مانع کشورهای مختلف جهان برای تعامل با ایران بر اساس قطعنامه سازمان ملل نیز شده است.

بنابر گزراش الجزیره، وی افزود: به نفع ایران است که با آژانس به طور شفاف همکاری کند. عدم همکاری ایران باعث ایجاد حالت بدگمانی و تنش می‌شود. فعالیت‌های بازرسی از تاسیسات هسته‌ای ایران انعطاف پذیر است. بازرسان آژانس باید به طور دائم در تاسیسات هسته‌ای ایران بمانند.

گروسی گفته، بازرسی از تاسیسات هسته‌ای ایران ماهیت برنامه ایران را مشخص می‌کند و ایران نباید در‌ها را به روی بازرسان آژانس ببندد. تنها راه حل پیش روی ایران، همکاری با آژانس است.

پربیننده ترین خبرها