سفیر ایران در لندن:

روند مقصرنمایی و فشار کشورهای غربی به ایران محکوم به شکست است

 روند مقصرنمایی و فشار کشورهای غربی به ایران محکوم به شکست است
چهارشنبه 24 آذر 1400 - 18:44

سفیر ایران در لندن با بیان این‌‌که روند مقصرنمایی و فشار روانی که کشورهای غربی به ایران وارد می‌کنند، اقدامی عجولانه، سطحی و محکوم به شکست است، گفت: طرف‌های برجام باید یک الزام قانونی در مورد مکانیسم حل اختلاف داشته باشند.

العالم - ایران

«محسن بهاروند» سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن در صفحه اینستاگرامش درباره نشست شورای امنیت درباره قطعنامه ۲۲۳۱ که شب گذشته (سه‌شنبه) برگزار شد،‌ نوشت: شورای امنیت جلسه روتین خود در مورد قطعنامه ۲۲۳۱ برگزار کرد. باید از تلاش‌های نماینده محترم ایران برای بیان مواضع کشورمان تشکر کرد. اما این روند مقصرنمایی و فشار روانی که کشورهای غربی به ایران وارد می‌کنند، اقدامی عجولانه، سطحی و محکوم به شکست است.

وی افزود: آنها در این مقطع فقط به دنبال یک نتیجه از مذاکرات هستند. ولی حاضر نیستند به نگرانی ایران در مورد پایداری و ماندگاری توافق در آینده توجه کنند. ایران یک نگرانی مشروع و منطقی دارد و آن این است که اگر توافق انجام شد، ولی در این مدت کوتاه دولت آمریکا تغییر کرد و کسی مثل ترامپ یا بدتر از او رئیس جمهور امریکا شد مجددا خواست از برجام خارج شود چه مانع حقوقی، سیاسی یا اجرایی برای او وجود دارد که چنین اقدامی را نتواند انجام دهد؟ اگر این سوال پاسخ مناسب دریافت نکند شرکت‌های بزرگ حتی در صورت رسیدن به توافق حاضر به کار با ایران نخواهند بود و ایران از منافع اقتصادی برجام منتفع نخواهد شد.

سفیر ایران در لندن اضافه کرد: من فکر می‌کنم طرف‌های برجام باید یک الزام قانونی در مورد مکانیسم حل اختلاف در برجام داشته باشند. به این صورت که هیچ خروج یا اقدام یکجانبه‌ای در مورد برجام مجاز نباشد و هر اختلاف و اعتراضی صرفا از طریق مکانیسم‌های تعبیه شده در برجام حل و فصل شود. این الزام باید یک تعهد معاهداتی بین‌المللی محسوب شود که توسط نهادها و قوای مختلف یک کشور قابل نقض و اصلاح نباشد. کشورهای عضو برجام، دبیرکل و شورای امنیت سازمان ملل متحد در ایجاد این الزام قانونی برای همه کشورهای عضو می‌توانند نقش موثری ایفا کنند.

وی افزود: نماینده آمریکا بجای لفاظی‌های کلی و غیر قابل احصا باید در سخنرانی خود به شورای امنیت سازمان ملل متحد تعهد می‌داد که آمریکا رفتار گذشته خود در مورد برجام را تکرار نخواهد کرد. حالا هم دیر نشده است آمریکا به عنوان یکی از اقدامات اطمینان ساز خود می‌تواند در یک یادداشت رسمی به شورای امنیت این تعهد را مورد تایید و تأکید قرار دهد.

بهاروند خاطرنشان کرد: جنگ تحمیلی صدام علیه ایران که منجر به آسیب‌های بیشمار به دو کشور شد نیز بر اثر رفتار ترامپی صدام حسین بود. او هم اعتراضاتی به ایران داشت، ولی به جای استفاده از مکانیسم حل اختلاف در توافقات الجزایر ۱۹۷۵ بصورت یکجانبه آن توافق را بلااعتبار اعلام کرد و بستر حقوقی تعامل دو طرف را از بین برد و جنگی چنان خانمان سوز به کشور ما تحمیل کرد که خود در شعله‌های آن سوخت و نابود شد.

مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نشست شورای امنیت با بیان اینکه هیچ راه حل جادویی برای احیای برجام وجود ندارد، تصریح کرد: به فعالیت‌های خود در زمینه موشک‌های بالستیک و ماهواره‌برها ادامه خواهیم داد.

پربیننده ترین خبرها