گاردین: خطر بستری شدن در اثر ابتلا به اومیکرون ۴۰ درصد کمتر است

گاردین: خطر بستری شدن در اثر ابتلا به اومیکرون ۴۰ درصد کمتر است
پنج‌شنبه 2 دی 1400 - 12:44

روزنامه گاردین در گزارشی با اشاره به نتایج یک پژوهش جدید توسط کالج امپریال لندن نوشت: خطر مراجعه به بیمارستان و بستری شدن در اثر ابتلا به سویه اومیکرون در مقایسه با نوع دلتا ۴۰ درصد کمتر است.

العالم ـ اروپا

بنابر گزارش تارنمای روزنامه گاردین، محققان دریافته اند افرادی که در آزمایش کرونا، ابتلای آنها به سویه اومیکرون تائید شده است، تا ۲۵ درصد کمتر به بیمارستان می روند.

براساس تحقیقات انجام شده توسط کالج امپریال لندن، به نظر می رسد سویه اومیکرون ویروس کرونا خفیف تر باشد، چراکه ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش احتمال مراجعه به بیمارستان و دستکم ۴۰ درصد خطر کمتر بستری شدن یک شبه را در پی دارد.

اما از آنجا که شمار مبتلایان روزانه به کووید-۱۹ برای نخستین بار در روز چهارشنبه از مرز ۱۰۰ هزار نفر عبور کرد، کارشناسان هشدار دادند که قابلیت سرایت این سویه بدان معناست که نظام بهداشت و سلامت انگلیس همچنان در معرض خطر قرار دارد.

یک تیم مدل‌سازی از کالج امپریال لندن به رهبری «پروفسور نیل فرگوسن»، بستری شدن در بیمارستان و سوابق واکسن را میان تمام مبتلایان به کووید-۱۹ از تاریخ یکم تا ۱۴ دسامبر (۱۰ تا ۲۳ آذر) مورد بررسی قرار داد. مجموعه داده ها شامل ۵۶ هزار مبتلا به سویه اومیکرون و ۲۶۹ هزار نفر مبتلا به سویه دلتا بود.

نتایج این پژوهش حاکی از آن است که خطر هرگونه حضور در بیمارستان در اثر ابتلا به سویه اومیکرون در مقایسه با دلتا ۲۰ تا ۲۵ درصد کمتر بوده و خطر بستری شدن هم ۴۰ تا ۴۵ درصد کاهش نشان داد. برای درصد کمی از افرادی که قبلا نه به کووید-۱۹ مبتلا شده بودند و نه واکسن دریافت کرده بودند، خطر بستری شدن در بیمارستان در اثر ابتلا به این نوع جدید، حدود ۱۱ درصد کمتر از دلتا بود.

فرگوسن همچنین تاکید کرد: در حالیکه تجزیه و تحلیل از "کاهش متوسط" خطر بستری شدن در نتیجه ابتلا به اومیکرون در مقایسه با دلتا خبر می دهد، به نظر می رسد که این امر با کاهش اثربخشی واکسن ها در برابر عفونت ها جبران شود.

وی افزود: با توجه به قابلیت انتقال بالای سویه اومیکرون، اگر موارد مبتلا به این سویه با سرعتی که در هفته های اخیر شاهدش بوده ایم، به رشد خود ادامه دهند، پتانسیل افزایش تقاضا برای خدمات بهداشتی وجود دارد.

پژوهش انجام شده توسط تیم امپریال کالج لندن همچنین نشان می دهد که داشتن یک عفونت قبلی کووید-۱۹، خطر بستری شدن در بیمارستان را در مقایسه با اولین ابتلا به نصف کاهش می دهد.

از سوی دیگر باتوجه به سرعت چشمگیر شمار مبتلایان به سویه اومیکرون، هنوز کابینه «بوریس جانسون» در خصوص وضع محدودیت های تازه به ویژه در تعطیلات پیش رو سال نو میلادی تصمیمی اتخاذ نکرده اند.

به گزارش ایرنا، براساس آخرین آمار منتشر شده، تاکنون بیش از ۱۱ میلیون و ۵۴۲ هزار نفر در انگلیس به کووید-۱۹ مبتلا شده و از این میان بالغ بر ۱۴۷ هزار نفر جان خود را از دست داده اند. تاکنون ۷۰.۱ درصد جمعیت این کشور هر دو دز واکسن خود را دریافت و بیش از ۴۴.۴ درصد هم دز تقویتی را تزریق کرده اند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها