ریاض پایتخت مواد مخدر و انحطاط اخلاقی در خاورمیانه

ریاض پایتخت مواد مخدر و انحطاط اخلاقی در خاورمیانه
پنج‌شنبه 2 دی 1400 - 18:26

می گویند جشنواره موسیقی "مید بیست"، یا به اصطلاح "توفان صدا" که به مدت 4 روز به طور بی سابقه ای با حضور صدها هزار سعودی زن و مرد در کنار هم به طور مختلط برگزار می شود. همچنین می گویند عربستان در سایه تحولاتی که محمد بن سلمان در جامعه سنتی این کشور ایجاد کرده است، به پایتخت مواد مخدر در خاورمیانه تبدیل شده است.

العالم - در گوشی

درباره موضوع اول یعنی "کشاندن جامعه عربستان به سراشیب انحطاط اخلاقی"، بی بی سی عربی نوشت که برای اولین بار در عربستان زنان و مردان اجازه یافتند به طور مختلط در جشنواره موسیقی شرکت کنند.

درباره موضوع دوم یعنی "شیوع مواد مخدر"، مجله آمریکایی (Foreign Policy) با اشاره به شیوع مصرف مواد مخدر در عربستان (سرزمین مقدسات و دو حرم شریف)، نوشت که کشور تبدیل به کانون مواد مخدر در خاورمیانه شده است.

این مجله می نویسد که مبادله ماده مخدر "کبتاگون"، در داخل عربستان، عادی شده است و این کشور به بازاری پرسود برای سوداگران مواد مخدر شده است و اغلب مصرف کنندگان آن را سنین 12 تا 22 تشکیل می دهند ودر حال حاضر 40 درصد از معتادان در این کشور، کبتاگون مصرف می کنند.

این مسأله یادآور اقدام پلیس لبنان به بازداشت عبد المحسن بن ولید بن عبد المحسن بن عبد العزیز آل سعود، نوه بنیانگذار آل سعود است. پلیس لبنان وی را به همراه 4 نفر دیگر، در حین سوار شدن بر هواپیمای اختصاصی خود برای بازگشت به عربستان دستگیر کرده بود. آنها 24 بسته و 8 چمدان سفری بزرگ هر یک به وزن 40 تا 60 کیلوگرم همراه داشتند.

این بسته ها برچسب هایی داشتند که روی آنها نوشته شده بود "متعلق به عالیجناب شاهزاده عبد المحسن بن ولید آل سعود". قرص های کبتاگون در 40 چمدان در داخل هواپیمایی که قصد پرواز به عربستان را داشت جاسازی شده بودند. در آن زمان خبرگزاری الوطنیه لبنان این عملیات را بزرگترین عملیات قاچاق توصیف کرد که در فرودگاه بیروت خنثی می شود. روزنامه های لبنان هم در آن زمان نوشتند امنیت فرودگاه رفیق حریری قصد بازرسی بسته ها را داشت که ارشد همراهان شاهزاده مانع شده و به حراست می گوید "مگر نمی توانید برچسب روی آنها را بخوانید؟ اینها وسایل شخصی عالیجناب هستند و نباید بازرسی شوند".

روزنامه السفیر نوشت که با اصرار امنیت فرودگاه بر بازرسی، مشخص شد که این محموله شامل دو تن قرص کبتاگون با آرم "زینیا" – که مرغوبترین نوع کبتاگون است - هستند. روزنامه الاخبار هم به نقل از مأموران گفتند که ارزش هر بسته بیش از 110 میلیون دلار است.

منظور از ذکر این مقدمه اثبات این حقیقت است که همه آنهایی که سعودی ها به خصوص وهابی های دارای منافع مشترک با حکام آل سعود، "اولی الامر" می خوانند در واقع پایه های اصلی شیوع مواد مخدر در این کشور و کشورهای همسایه هستند. از جمله موارد استفاده از این مواد، استفاده های سیاسی با ترویج آن در میان عناصر مسلح است زیرا استعمال همین مواد به ادامه جنگ در سوریه کمک کرد. ترویج این مواد در میان تروریست های مسلح در سوریه از یک سو میلیون ها دلار عاید گروه های مسلح کرده و از سوی دیگر، تروریست ها با مصرف آنها مشوق اصلی برای ادامه جنگ را پیدا می کردند.

به گفته مجله آمریکایی (Foreign Policy) حجم شیوع مواد مخدر در عربستان به حدی رسید که پلیس عربستان فقط در یک ماه در سه عملیات پیاپی و سریع، بیش از 34 میلیون قرص کبتاگون را کشف کرد. این مجله فاش کرده است که میزان تقاضا برای کبتاگون در عربستان کمتر از حشیش و قات نیست. حشیش از راه های مختلف از افغانستان وارد این کشور می شود.

مصرف مواد مخدر به خصوص کبتاگون باعث نگرانی سعودی ها شده است. به گزارش دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل (UNODC) از سال 2015 تا 2019 بیش از نیمی از کبتاگون کشف شده در خاورمیانه مربوط به عربستان بوده است و این بدان معناست که با جامعه ای بیمار و معتاد در عربستان رو به رو هستیم که سیاست های داخلی و منطقه ای و بین المللی را به راحتی و بی هیچ مقاومتی اجرا می کند.

اما طرح موسوم به "فصل ریاض" ، یک فستیوال تفریحی است که در ریاض برگزار می شود و هدف از برگزاری آن ارائه چهره ای توریستی و گردشگری از پایتخت عربستان به جهانیان در چهارچوب برنامه "کیفیت زندگی" و بخشی از طرح "چشم انداز 2030 عربستان" است و بیش از 10 میلیون گردشگر را جذب کرده است. فصل دوم این طرح در 20 اکتبر 2021 پس از توقف یک ساله به دلیل شیوع کورونا، آغاز شده است.

سایت بی بی سی عربی دیروز چهارشنبه خبری را درباره طرح موسوم به "فصل ریاض" با عنوان "ترس از سایه بی اخلاقی و تجاوز بر فعالیت های تفریحی در عربستان " منتشر کرده است. برخی معتقدند چنین حوادثی در برنامه های تفریحی عربستان چیز عجیبی نیست. زیرا این کشور پس از ده ها سال غلبه افراطی گری و روح محافظه کاری، تنها سه سال است که شاهد اجرای طرح فضای باز اجتماعی است.

عناصر نزدیک به ولی عهد عربستان چنین حوادثی را درد ناشی از رشد می دانند که بدن به هنگام رشد کردن تحمل می کند؛ آنهم در کشور که در حال گذار از مرحله تفسیرهای افراط گرایانه از اسلام به مرحله فضای باز اجتماعی است. سعودی ها تصور می کنند با اجرای چنین طرحی و ایجاد بخش های اقتصادی متنوع از جمله گردشگری و تفریحی متناسب با خواب و خیال های ولی عهد، می توانند اقتصادشان را از وابستگی به نفت خلاص کنند.

  • السيد ابو ايمان

پربیننده ترین خبرها