ورود قاهره به بحران سودان و پیشنهادهایی برای جانشینی حمدوک

ورود قاهره به بحران سودان و پیشنهادهایی برای جانشینی حمدوک
سه شنبه 14 دی 1400 - 12:30

منابع مطلع از سفر یک مقام بلند پایه مصری به سودان و دیدار با مقامات این کشور طی چند روز گذشته و پیش از استعفای نخست‌وزیر سودان پرده برداشتند.

العالم - آفریقا

به نوشته روزنامه العربی الجدید، منابع مصری فاش کردند که یک مقام بلندپایه دستگاه اطلاعات مصر چند روز قبل به خارطوم، سفر کرد.

طبق این گزارش، این مقام مصری حامل پیام‌های رهبری مصر برای مقامات خارطوم در راستای آرام کردن اوضاع سودان بود.

منابع مذکور در این باره گفتند: این مقام مصری با عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی سودان و محمد حمدان دقلو، معاون او و همچنین عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر مستعفی این کشور چند ساعت پیش از اعلام استعفا دیدار و گفت‌وگو کرد.

طبق گفته این منابع، این مقام مصری به البرهان که مورد حمایت قاهره است، چشم انداز مرحله آتی سودان را ارائه کرد، تا این کشور به یک گوی آتشین که به کل منطقه اصابت خواهد کرد، تبدیل نشود.

این منابع همچنین گفتند که مقام مصری با مقامات شورای حاکمیتی سودان درباره گزینه‌های جانشینی حمدوک درصورت شکست تلاش ها برای منصرف کردن او از استعفا نیز صحبت کرده است.

منابع مذکور در این باره تصریح کردند: دو گزینه مطرح شده توسط مصر "عمر دهب"، سفیر سابق سودان در سازمان ملل و "هنود قدوف"، چهره آکادمیک هستند و قاهره تصمیم به حمایت از آنها با هماهنگی با همپیمانان سودانی در مرحله آتی گرفته است تا این کشور با تنش مواجه نشود.

این منابع همچنین تاکید کردند که یک کمیته متشکل از مقامات بلند پایه مصری در چند دوره گذشته وضعیت سودان را مورد بررسی قرار داده و با توجه به تظاهرات ادامه دار در خیابان‌های سودان و صحنه پرتنش حاکم در این کشور، سناریوهای متعددی را برای همه احتمالات آماده کرده است.

منابع مصری ادامه دادند: رایزنی‌ها بین مصر و عربستان سعودی در این زمینه ادامه دارد و دو طرف به دیدگاه مشترکی درباره آینده سودان دست یافته‌اند.

این منابه در ادامه گزارش دادند که اگر جایگزین حمدوک با توافق تعیین شود، از طریق یک بسته اقتصادی مورد حمایت قرار می گیرد که ریاض در تأمین ان مشارکت دارد و این علاوه بر تسهیلات مصر برای سودانی‌ها با هدف آرام کردن اوضاع این کشور است.

در همین حال، یک دیپلمات سابق مصری به العربی الجدید گفت که استعفای حمدوک برای قاهره ناراحت کننده نبوده است؛ چراکه حمدوک چندان مورد نظر مصر نبود.

سودان از ۲۵ اکتبر گذشته شاهد اعتراضاتی در محکومیت اقدامات فوق العاده البرهان از جمله اعلام وضعیت اضطراری، انحلال شوراهای حاکمیت انتقالی و وزرارتی و برکناری عبدالله حمدوک است؛ اقداماتی که احزاب سیاسی سودان از آن به عنوان کودتای نظامی نام می‌برند.

۲۱ نوامبر گذشته، البرهان و حمدوک توافقنامه‌ای امضا کردند که شامل بازگشت حمدوک به پست نخست وزیری، تشکیل دولت تکنوکرات و آزادی زندانیان سیاسی می‌شود. با این حال، نیروهای سیاسی و مدنی مخالفت خود را با این توافق به عنوان تلاشی برای مشروعیت بخشیدن به کودتا ابراز کردند و متعهد شدند که تا زمان دستیابی به حاکمیت کامل غیرنظامی به اعتراضات ادامه دهند.

در نهایت ادامه تظاهرات و عدم توافق احزاب سیاسی سودان بر سر تشکیل دولت جدید این کشور حمدوک را ناگزیر به استعفا کرد.

ایسنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها