تقاضای نخست‌وزیر طالبان از کشورهای مسلمان برای به رسمیت شناختن حکومت این گروه

تقاضای نخست‌وزیر طالبان از کشورهای مسلمان برای به رسمیت شناختن حکومت این گروه
چهارشنبه 29 دی 1400 - 16:28

طالبان برای به رسمیت شناخته شدن دست به دامان کشورهای مسلمان شد.

العالم _ آسیا

به گزارش العالم به نقل از رویترز، نخست وزیر طالبان روز چهارشنبه در بیانیه‌ای از کشورهای مسلمان خواست تا برای به‌ رسمیت شناختن حکومت این گروه که از مردادماه بر افغانستان مسلط شدند، پیش‌قدم شوند.

حکومت طالبان در پی سقوط کابل در ۲۴ مرداد سال جاری دوباره قدرت را در افغانستان به‌دست گرفت. با این حال، طالبان تاکنون توسط هیچ کشوری رسما به رسمیت شناخته نشده است.

محمدحسن آخُند، نخست وزیر طالبان، در اولین حضور رسانه‌ای خود از زمان انتصاب به این مقام در شهریورماه گذشته گفت از «همه دولت‌ها، به‌ویژه کشورهای اسلامی» می‌خواهد که به‌ رسمیت شناختن حکومت این گروه را آغاز کنند.

طالبان مدعی است که در مقایسه با دوران قبلی حکومت بر افغانستان، بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ تغییر کرده است، اما کنشگران و فعالان حقوق بشر و همچنین دولت‌های غربی درباره این ادعاها تردید دارند. در چند ماه گذشته، گزارش‌های بسیاری از شدت عمل نیروهای طالبان علیه رسانه‌ها و فعالان حقوق بشر، به‌ویژه زنان منتشر شده است.

محمدحسن آخُند و دیگر مقامات طالبان در جریان این نشست خبری که مقامات سازمان ملل نیز در آن حضور داشتند، درخواست کاهش محدودیت‌های مالی در این کشور را مطرح کردند.

آن‌ها همچنین مسدود کردن منابع مالی افغانستان را دلیل وخیم‌تر شدن بحران اقتصادی این کشور دانستند و تاکید کردند که «کمک‌های کوتاه‌مدت» در حل مشکلات افغانستان بی‌تاثیر است.

افغانستان میلیاردها دلار دارایی در خارج کشور از جمله در بانک مرکزی ایالات متحده و کشورهای اروپایی دارد، اما از زمان سرنگونی دولت پیشین به دست طالبان این دارایی‌ها مسدود شده‌اند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها