مراسم چهلم شهید حسن ایرلو با حضور امیرعبداللهیان

مراسم چهلم شهید حسن ایرلو با حضور امیرعبداللهیان
چهارشنبه 6 بهمن 1400 - 17:02

مراسم چهلمین روز درگذشت شهید حسن ایرلو سفیر جمهوری اسلامی ایران در یمن با حضور وزیر امور خارجه در امامزاده صالح (ع) برگزار شد.

العالم - ایران

مراسم چهلم شهید حسن ایرلو سفیر جمهوری اسلامی ایران در یمن با حضور حسین امیرعبپاللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، «ابراهیم الدیلمی» سفیر یمن در تهران، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه، علیرضا زاکانی شهردار تهران، ایرج مسجدی سفیر ایران در بغداد و مقامات کشوری و لشکری و خانواده شهید ایرلو در آستان مقدس امامزاده صالح (ع) برگزار شد.

حجت الاسلام پناهیان طی سخنانی در این مراسم گفت که شهید ایرلو شاخص و نمادی برای دیپلماسی مقاومت است.

وی افزود: دیپلماسی مقاومت مرز نمی شناسد. او نقش کلیدی در رساندن دارو و غذا به کودکان یمن داشت.

پناهیان همچنین اظهار داشت: دیپلماسی مقاومت تعهد به ایران اسلامی و جهان اسلام دارد،ولی می فهمد که دشمنان بشریت باید از بین بروند.

وی گفت: مقاومت مردم یمن که در تاریخ معاصر معجزه آفریدند و توانستند معادلات جهانی را به هم بریزند و تازه ابتدای ماجراست. در حرکت علیه برخی کشورهای مهاجم نشان دادند که آغاز ماجراست. آنها که جنگ علیه یمن را شروع کردند پشیمان شده و منکوب خواهند شد.

پناهیان با اشاره به حضور وزیر امور خارجه در این مراسم گفت: امیدوارم امیرعبداللهیان تحولی را در دیپلماسی ایجاد کند. بدون مرعوب شدن انقلاب اسلامی را به جهانیان معرفی کنیم.

وی اظهار داشت: شهید ایرلو فقط مربوط به یمن نیست و خون او اثر خواهد داشت.

«حسن ایرلو» سفیر جمهوری اسلامی ایران نزد دولت نجات ملی یمن بامداد سه‌شنبه ۳۰ آذر ماه به برادران شهیدش پیوست.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد: شهید ایرلو که از جانبازان شیمیایی جنگ تحمیلی نیز بود در محل ماموریت خود به کرونا مبتلا شد و به دلیل همکاری دیرهنگام برخی کشورها، متاسفانه در شرایط نا مناسبی به کشور بازگشت و به رغم به کارگیری همه مراحل درمانی برای بهبود وضعیت بیماری ایشان، سحرگاه سه‌شنبه ۳۰ آذر ماه به فیض شهادت نائل آمد.

حسین امیرعبداللهیان پس از شهادت شهید ایرلو در پیامی نوشت: ایشان به عنوان جانباز شیمیایی سرافراز دفاع مقدس، عمر با برکت خویش را در مسیر حفظ و اعتلای نظام اسلامی گذراند و در این راه پر افتخار برای منافع کشور و نظامی اسلامی مجاهدت کرد و به لقاءالله پیوست. حاج حسن ایرلو تمامی تلاش خود در عرصه‌های مختلف را صرف خدمت صادقانه در دفاع از اهداف جمهوری اسلامی ایران کرد و در ماموریت اخیر خویش، مدافع و صدای رسای حقانیت و مظلومیت مردم یمن بود.

حسن ایرلو متولد ۱۳۳۷ شهرری و از دیپلمات‌های با سابقه وزارت خارجه و کارشناس ارشد حوزه عربی و شبه جزیره بود.

مسئول میز یمن در وزارت امور خارجه ایران پس از آغاز جنگ در سال ۲۰۱۵ در یمن، هماهنگ کننده کمک‌های انساندوستانه ایران به یمن پس از آغاز جنگ (اعزام هواپیماهای کمک رسانی و کشتی نجات و پس از آن کمک رسانی با هماهنگی سازمان ملل و ...) از دیگر فعالیت‌های ایرلو بوده است. او همچنین پیش از تصدی این سمت، معاون دستیار ویژه وزیر خارجه در امور یمن در سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۹ بوده است.

گفتنی است، «حسن ایرلو» سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در یمن ششم آبان ماه ۱۳۹۹ رونوشت استوارنامه خود را تقدیم «هشام شرف» وزیر خارجه دولت نجات ملی کرد. وی پس از آن استوارنامه خود را نیز به «مهدی مشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن تقدیم کرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها