بحران آب و تغیییرات اقلیمی؛ دستورکار مهم دمشق -بغداد

بحران آب و تغیییرات اقلیمی؛ دستورکار مهم دمشق -بغداد
جمعه 15 بهمن 1400 - 13:28

وزیر مدیریت داخلی و محیط زیست سوریه در گفت‌وگو با وزیر منابع آب عراق، موضوعاتی همچون لزوم گسترش همکاری‌ها در حوزه آب و سهمیه‌بندی آن را مورد بحث قرار داد.

العالم _ سوریه

روز گذشته «حسین مخلوف» وزیر مدیریت داخلی و محیط‌ زیست سوریه با «مهدی رشید الحمدانی» وزیر منابع آب عراق و هیات همراه دیدار کرد.

طبق گزارش خبرگزاری رسمی دولت سوریه (سانا)، دو طرف ضمن گفت‌وگو درخصوص چالش‌های موجود در حوزه منابع آبی دو کشور، چشم‌اندازهای همکاری عراق و سوریه را در مواجهه با تغییرات اقلیمی و مدیریت آب‌های زیرزمینی بررسی کردند.

طی این دیدار، دو طرف با اشاره به اهمیت فعالیت‌های مشترک، تبادل اطلاعات و گسترش مبادلات فنی-علمی، بر همکاری در تمام اموری که موجب تامین منافع مشترک دو کشور در تحولات حوزه آب می‌شود تاکید کردند.

وزیر مدیریت داخلی و محیط‌زیست سوریه ضمن اذعان به تلاش سوریه برای تعمیق روابط دوطرفه در تمام عرصه‌ها و بهره‌گیری از تجارب طرف مقابل، بر ضرورت تحقق همکاری و مشارکت بین دمشق و بغداد در جهت گذشتن از سد چالش‌ها و همچنین کاهش آثار تغییرات اقلیمی بر منطقه تاکید کرد.

از سوی دیگر، وزیر منابع آب عراق نیز از آمادگی کشورش برای همکاری و ایجاد یک راه‌حل مشترک برای چالش‌ها و شرایط پیش‌ روی دو کشور و همینطور لزوم وحدت دیدگاه‌های سوری-عراقی در خصوص سهم‌شان از دجله و فرات سخن گفت.

این گفت‌وگوهای فنی-تخصصی و تلاش‌ها برای توافقات مشترک در حالی صورت می‌گیرد که بحران آب برای کشورهای منطقه از جمله عراق و سوریه، تبدیل به یک مسئله استراتژیک شده است؛ مسئله‌ای که البته سدسازی‌های ترکیه نیز در آن نقش ایفا می‌کند.

پیش از این بغداد میزبان یک نشست سه‌جانبه با مشارکت مسئولان کشورهای ترکیه و سوریه بود؛ هدف از آن نشست توافق بر موضوع سهمیه‌بندی آب این کشورها از منابع مشترک عنوان شد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها