وزیر خارجه آلمان: آماده پرداخت هزینه گزاف اقتصادی در تحریم روسیه هستیم

وزیر خارجه آلمان: آماده پرداخت هزینه گزاف اقتصادی در تحریم روسیه هستیم
سه شنبه 19 بهمن 1400 - 14:08

وزیر خارجه آلمان در سفر خود به کی‌یف گفت که در صورت تهاجم روسیه به اوکراین "آلمان آماده است هزینه گزاف اقتصادی بپردازد" زیرا "مسئله بر سر امنیت اوکراین است." بربوک گفت هیچ‌کس نمی‌تواند در اتحاد کشورهای غربی شکاف بیندازد.

العالم - اروپا

به گزارش دویچه‌وله، آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان در سفر خود به اوکراین در روز دوشنبه در کنفرانس خبری مشترک با همتای اوکراینی خود دمیترو کولبا، به تأکید گفت که در صورت تهاجم روسیه به اوکراین، آلمان آماده است در پی برقراری تحریم‌های سنگین علیه روسیه، "هزینه گزاف اقتصادی بپردازد" زیرا "مسئله بر سر امنیت اوکراین است."

وزیر خارجه آلمان از حزب سبزها تصریح کرد که در صورت بالا گرفتن مناقشه اوکراین، آلمان و کشورهای هم‌پیمان آن "یک رشته اقدامات سنگین" در برابر روسیه تدارک دیده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آلمان، بربوک گفت که آلمان در میان کشورهای غربی بیشترین مناسبات تنگاتنگ اقتصادی با روسیه را دارد. او افزود، در صورتی که ضرورت یابد، آلمان نیز باید پیامدهای اقدام علیه روسیه را بپذیرد.

بربوک تصریح کرد: «ما در کنار اوکراین ایستاده‌ایم.» او به تأکید گفت که قدرتمندترین اهرم، اتحاد و یکپارچگی غرب است و هیچ‌کس نمی‌تواند در این اتحاد شکاف بیندازد.

وزیر خارجه آلمان در مورد ارسال تسلیحات آلمانی به اوکراین سخنی نگفت.

تأکید بر راه حل سیاسی بحران

وزیر خارجه اوکراین گفت‌وگو با همتای آلمانی خود را موفقیت‌آمیز و توأم با اعتماد متقابل خواند.

دمیترو کولبا در مورد خطوط قرمز دولت اوکراین گفت که در وهله نخست، در حاکمیت مستقل و یکپارچگی ارضی کشورش نمی‌توان کوچکترین لرزشی ایجاد کرد، دوم این‌که هیچ گفت‌وگوی مستقیمی میان دولت اوکراین و شورشیان مورد حمایت روسیه در شرق صورت نخواهد گرفت و سوم این‌که، مردم اوکراین یگانه "مرجع" تصمیم‌های سیاست خارجی کشور اوکراین هستند.

وزیر خارجه اوکراین نیز از درخواست‌های دولت این کشور از آلمان برای ارسال تسلیحات سخنی به میان نیاورد. او تنها اظهار داشت، مهم‌تر این است که آلمان چه اقدامی می‌تواند انجام دهد.

بربوک تأیید کرد که گفت‌وگوهای فرمت نرماندی میان آلمان، فرانسه و روسیه و اوکراین روز پنجشنبه ۱۰ فوریه (۲۱ بهمن) در سطح مشاوران در برلین برگزار خواهد شد.

رئیس‌جمهوری اوکراین وزیرخارجه آلمان را به حضور نپذیرفت

ولادیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین دیدار با آناللا بائربوک وزیر امور خارجه آلمان را به دلیل اختلاف‌ نظر با برلین بر سرخط لوله نورد استریم ۲ و عدم کمک نظامی به کی‌یف، لغو کرد.

این دیدار به دلیل مخالفت آلمان برای خودداری از توسعه خط لوله نورد استریم ۲ حتی در صورت حمله روسیه به اوکراین لغو شده است. همچنین مخالفت آلمان برای کمک نظامی مستقیم یا غیرمستقیم به کی‌یف دلیل دیگر لغو این دیدار بود که برای دیروز (دوشنبه، ۱۸ بهمن) برنامه‌ریزی شده بود.

بائربوک پیشتر دلیل لغو این دیدار را تغییر در برنامه ها اعلام کرده بود زیرا ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه نیز قرار بود در این دیدار حضور داشته باشد اما برنامه های او تغییر کرده است.

خط لوله نورد استریم ۲، خط لوله انتقال گاز طبیعی به طول یکهزار و ۲۲۲ کیلومتر است که از شهر ویبورگ روسیه آغاز شده و پس از عبور از دریای بالتیک در شهر گرایفسوالد آلمان پایان می‌یابد. ظرفیت انتقال گاز طبیعی این خط لوله روزانه معادل ۱۵۰ میلیون متر مکعب است. مراحل احداث این خط لوله سپتامبر گذشته (شهریور ۱۴۰۰) پایان یافت اما هنوز گاز به آن تزریق نشده است.

دور جدیدی از تنش‌های روسیه با غرب از اواسط ماه دسامبر (آذر ۱۴۰۰) و وقتی آغاز شد که مسکو از مقامات سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و آمریکا خواست از گسترش این سازمان در شرق اروپا به‌ویژه اوکراین خودداری کنند. مخالفت واشنگتن و اتحادیه اروپا با این خواسته‌ها به استقرار نیروهای نظامی دوطرف در مرزهای اوکراین و احتمال بروز رویارویی مستقیم دوطرف منجر شده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها