چهاردهمین روز بحران اوکراین | روسیه: آمریکا کارگاه های بیولوژیک در اوکراین دایر کرده است/ نگرانی بایدن از طرح کنگره در خصوص تعلیق تجارت با روسیه و بلاروس / قیمت نفت به 130 دلار و 15 سنت در هر بشکه رسید/شمار پناهجویان اوکراینی از مرز 2 میلیون و 200 هزار نفر گذشت

چهاردهمین روز بحران اوکراین | روسیه: آمریکا کارگاه های بیولوژیک در اوکراین دایر کرده است/ نگرانی بایدن از طرح کنگره در خصوص تعلیق تجارت با روسیه و بلاروس / قیمت نفت به 130 دلار و 15 سنت در هر بشکه رسید/شمار پناهجویان اوکراینی از مرز 2 میلیون و 200 هزار نفر گذشت
چهارشنبه 18 اسفند 1400 - 07:41

چهاردهمین روز جنگ اوکراین در شرایطی امروز (چهارشنبه) آغاز شده است که بایدن نسبت به طرح کنگره در باره تعلیق تجارت با روسیه و بلاروس ابراز نگرانی کرده، روسیه نیز اعلام کرده که افزایش بی‌سابقه بهای گاز اروپا ناشی از توقف پروژه نورد استریم است، سازمان ملل هم خبر داده که بیش از دو میلیون اوکراینی کشور خود را ترک کرده اند، رسانه های اوکراینی از تخلیه 5 هزار شهروند غیرنظامی از شهر سومی خبر دادند و بایدن خواستار دریافت بخشی از نفت ونزوئلا در ازای کاهش تحریم های کاراکاس شده است.

العالم ـ تحولات اوکراین

روسیه از صبح پنجشنبه ۵ اسفند دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد. این اقدام چند روز بعد از اقدام مسکو در به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین صورت گرفت.

ولادمیر پوتین گفته است دستور حمله نظامی به اوکراین پس از آن صادر شده که سران این منطقه جدایی‌طلب شرق اوکراین خواستار کمک نظامی روسیه در پاسخ به افزایش «تجاوزات اوکراین» شدند.

روسیه، خلع سلاح اوکراین را شرط توافق با کی‌یف مطرح کرد و «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین نیز اعلام کرد که برای تفاهم با روسیه خواهان آتش‌بس فوری و خروج نظامیان روس از قلمرو اوکراین است.

گزارش روز اول عملیات ویژه روسیه در شرق اوکراین

گزارش روز دوم عملیات ویژه روسیه در شرق اوکراین

گزارش روز سوم عملیات ویژه روسیه در شرق اوکراین

گزارش روز چهارم عملیات ویژه روسیه در شرق اوکراین

گزارش روز پنجم عملیات ویژه روسیه در شرق اوکراین

گزارش روز ششم عملیات ویژه روسیه در شرق اوکراین

گزارش روز هفتم عملیات ویژه روسیه در شرق اوکراین

گزارش روز هشتم عملیات ویژه روسیه در شرق اوکراین

گزارش روز نهم عملیات ویژه روسیه در شرق اوکراین

گزارش روز دهم عملیات ویژه روسیه در شرق اوکراین

گزارش روز یازدهم عملیات ویژه روسیه در شرق اوکراین

گزارش روز دوازدهم عملیات ویژه روسیه در شرق اوکراین

گزارش روز سیزهم عملیات ویژه روسیه در شرق اوکراین

«لحظه به لحظه با تحولات اوکراین»

22:41 | پایگاه اینترنتی عبری والا نوشت که رئیس جمهور اوکراین خواستار سخنرانی در کنست صهیونیستی در یک جلسه خاص شد اما رئیس کنست این درخواست را رد کرد و پیشنهاد کرد که مکالمه تلفنی انجام شود.


22:39 | رویترز به نقل از وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای روس 974 تانک و زره پوش اوکراین را از ابتدای عملیات ویژه نظامی منهدم کرده اند.


22:34 | لاوروف برای گفت و گو با وزیر امور خارجه اوکراین وارد ترکیه شد.


21:06 | وال استریت ژورنال نوشت که ارتش فرانسه جزییات حمایت نظامی از اوکراین را به خاطر اینکه روسیه را به چالش نکشد، پنهان می کند.


20:45 | وزیر امور خارجه آمریکا: گذرگاههای که به روسیه و بلاروس می رسند بیهوده اند.


20:06 | رویترز: یک آژانس اطلاعات دولتی اوکراین روز چهارشنبه با استناد به آمار معاون شهردار ماریوپل اعلام کرد که دست‌کم 1170 غیرنظامی در شهر محاصره شده ماریوپل اوکراین از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه کشته شده اند.


18:33 | شورای شهر ماریوپول اوکراین اعلام کرد که بیمارستان کودکان این شهر بر اثر بمباران روسیه به طور کامل ویران شده است.


18:31 | رویترز به نقل از حزب حاکم بر روسیه گزارش داد که کمیته دولتی با مصادره اموال شرکت های خارجی که کشور را ترک کرده اند، موافقت کرد.


17:21 | هشدار کرملین به ایالات متحده؛ منتظر پاسخ به "جنگ اقتصادی" باشید

کرملین روز چهارشنبه ایالات متحده را به اعلام جنگ اقتصادی علیه روسیه متهم کرد؛ جنگی که در حال ایجاد آشفتگی در بازارهای انرژی است. کرملین همچنین به واشینگتن هشدار داد در حال بررسی واکنش خود به ممنوعیت واردات نفت و انرژی روسیه است.


17:12 | اتحادیه اروپا بر سر بسته تحریمی جدید درباره روسیه به توافق رسید

فرانسه روز چهارشنبه اعلام کرد اتحادیه اروپا با دور جدیدی از تحریم‌ها که مقامات ارشد روسیه را در تلافی عملیات نظامی مسکو در اوکراین هدف قرار می‌دهد، موافقت کرده است.

فرانسه که ریاست دوره ای شورای اروپا را برعهده دارد، در مجموعه ای از توئیت ها اعلام کرد تحریم های جدید همچنین شامل محدودیت هایی در بخش دریایی می شود و سه بانک بلاروسی را از سیستم بانکی سوئیفت حذف می کند.
این تحریم های جدید به طور رسمی توسط رهبران 27 کشور عضو اتحادیه در نشست سران در ورسای فرانسه در روزهای پنجشنبه و جمعه تایید خواهد شد.


16:15 | کمیساریای اتحادیه اروپا با تحریم 14 بازرگان بزرگ روس دیگر و توقف تعامل با بانک مرکزی بلاروس موافقت کرد.


15:41 | کمیساریای اروپا از تحریم های جدید علیه 14 بازرگان روس و فعالیت های بارز تجاری روسیه خبر داد.


13:13 | زاخارووا اظهارداشت: عملیات نظامی در اوکراین پس از حمله هشت ساله این کشور به منطقه دونباس اجتناب ناپذیر بود. هدف از این عملیات نظامی نجات اهالی دونباس و ریشه کنی نازیسم و خلع سلاح اوکراین است.

وی افزود: قصد اشغال اوکراین یا نقض حاکمیت یا تغییر حکومت آن را نداریم، دولت آمریکا مسئول حوادث جاری است و این کشور باید جزئیات اقدامات خود را در اوکراین افشا کند


12:51 | وال استریت ژورنال: مجلس نمایندگان آمریکا لایجه قانون تخصیص 1.5 تریلیون دلار را تصویب کرد. 13.6 میلیارد دلار از این بودجه به اوکراین اختصاص یافته است.


12:43 | جدایی طلبان دونتسک: نیروهای ما ایستگاه قطار در شهرک زاچوتوفکا در غرب وولنوواخا به تصرف خود درآورده اند.

جدایی طلبان دونتسک: نیروهای ماوولنوواخا را به تصرف کامل خود درآورده و نیروهای اوکراینی سلاح خود را زمین گذاشته اند


12:10| وزیر حمل و نقل انگلیس: ورود هر نوع هواپیمای روسی به حریم هوایی انگلیس جرم است. دولت می تواند هر هواپیمای روسی را که وارد حریم هوایی انگلیس شود، توقیف کند.

11:23| کنفرانس مطبوعاتی فیلیپو گراندی، کمیسریای عالی پناهندگان در استکهلم

کمیسر عالی پناهندگان: روند رسیدگی به اوضاع پناهجویان اوکراینی در کشورهای همسایه را عالی توصیف کرد.

وی گفت: شمار پناهجویان اوکراینی از مرز دو میلیون و 200 هزار نفر گذشته است و لهستان به تنهایی پذیرای بیش از دو میلیون آواره است.

11:15| آژانس بین المللی انرژی اتمی: ارتباط با دستگاه های کنترل مواد هسته ای در نیروگاه چرنوبیل در اوکراین را از دست داده ایم.

11:13| وزارت خارجه چین: تحرکات واشنگتن و ناتو، تنش بین روسیه و اوکراین را به جنگ تبدیک کرد.

11:10| وزارت خارجه روسیه: مسکو قصد ندارد جایگاه خود را به عنوان صادرکننده مورد اعتماد گاز به غرب از دست بدهد.

11:09| وزارت خارجه چین: واشنگتن باید ملاحظات ما را درباره اوکراین جدی بگیرد طوری که منافع ما تهدید نشود.

11:08| نووستی به نقل از وزارت خارجه روسیه: مسکو قصد دارد محدودیت های تجاری و مالی مشخصی را در واکنش به تحریم های غرب، اعمال کند.

11:07| خبرگزاری اوکراین: در حمله هوایی به شهرک مایلان در استان سومی، 5 غیر نظامی از جمله چند کودک کشته شدند.

11:05| جدایی طلبان لوهانسک: حملات نیروهای اوکراینی طی 20 روز گذشته به کشته شدن 8 غیر نظامی و زخمی شدن 8 نفر دیگر منجر شده است.

9:50 | وزارت دفاع روسیه: عملیات ارتش روسیه مانع حمله گسترده نیروهای اوکراینی به دو جمهوری لوهانسک و دونتسک شده است.

9:49 | وزارت دفاع ر.وسیه: اسنادی در دست داریم که نشان می دهد دولت کی یف خود را برای حمله به دونباس آماده می کند.

9:47 | وزارت خارجه روسیه: اگر فعالیت آزمایشگاه های بیولوژیک در اوکراین متوقف نشود، توسعه آنها از کنترل خارج خواهد شد. وزارت خارجه روسیه همچنین از وجود اطلاعاتی درباره کارگاه های بیولوژیک آمریکایی در اوکراین خبر داد و گفت که این مساله تهدیدی مستقیم برای روسیه است.

8:18 | افزایش مجدد بهای جهانی نفت پس از ممنوعیت واردات نفت روسیه از سوی آمریکا/ قیمت نفت به 130 دلار رسید

تصمیم جو بایدن مبنی بر تحریم آنی واردات نفت روسیه، نگرانی‌ها را در بازارهای جهانی تشدید کرده است.

به گزارش العالم به نقل از رویترز، بهای جهانی نفت صبح امروز (چهارشنبه) پس از آن افزایش یافت که ممنوعیت واردات نفت از روسیه توسط ایالات متحده و برنامه انگلستان برای حذف تدریجی آن تا پایان سال نگرانی‌ها در مورد کاهش عرضه جهانی را تشدید کرد. (ادامه خبر)

7:30 | بیانیه کاخ سفید با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که کامالا هریس معاون رییس جمهور آمریکا واشنگتن را به مقصد ورشو ترک خواهد کرد.

7:20 |رسانه های اوکراینی از تخلیله 5 هزار غیر نظامی اوکراینی از شهر سومی به شهر لفیف خبر داده و این که این شهروندان برای تخلیه محل سکونت خود از شهر بولتاوی عبور می کنند.

7:10 |رویترز:دولت بایدن از ونزوئلا خواسته بخشی از نفت خود را در ازای کاهش تحریم ها علیه کاراکاس، به آمریکا بفروشد.

7:05 |سی ان ان: مجلس نمایندگان آمریکا طرحی را علیه روسیه و در خصوص تجدید نظر در باره موقعیت این کشور در سازمان تجارت جهانی بررسی می کنند.

7:00 |سی ان ان: کاخ سفید مراتب نگرانی خود را در باره طرح قانون تعلیق تجارت با روسیه و بلاروس به کنگره اعلام کرد.

آمریکا پیشنهاد ارسال جت‌های لهستان برای اوکراین را رد کرد
پنتاگون ارسال جت‌های جنگنده به اوکراین را «غیر قابل قبول» ارزیابی کرد.
بنابر گزارش خبرگزاری پی‌ای میدیا، پنتاگون پیشنهاد لهستان را برای دادن جنگنده‌های میگ 29 به ایالات متحده برای استفاده توسط اوکراین رد کرد؛ موضوعی که نمایش آشکار ناهماهنگی متحدان ناتو به شمار می‌رود.
جان کربی، سخنگوی پنتاگون گفت پیشنهاد لهستان برای تحویل جت‌ها به پایگاه هوایی رامشتاین آمریکا در آلمان، چشم‌انداز نگران‌کننده خروج جت‌ها از پایگاه آمریکا و ناتو برای پرواز به حریم هوایی مورد مناقشه با روسیه در جنگ اوکراین را افزایش می‌دهد.
کربی در بیانیه‌ای گفت: «ما به مشورت با لهستان و دیگر متحدان خود در ناتو درباره این موضوع و چالش‌های لجستیکی دشوار ادامه خواهیم داد، اما معتقدیم پیشنهاد لهستان قابل قبول نیست.»

مسکو: اوکراین در نزدیکی مرزهای ما قطعات سلاح‌های بیولوژیکی ساخته است

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که اوکراین برای تولید قطعات سلاح های بیولوژیکی در نزدیکی مرزهای ما اقدام کرده است.

وزارت خارجه روسیه امروز سه‌شنبه اعلام کرد که اوکراین روی توسعه اجزای سلاح‌های بیولوژیکی در آزمایشگاه‌های بیولوژیکی خود که مستقیما در مرز روسیه قرار دارند، کار کرده است. (ادامه خبر)

روسیه: افزایش بی‌سابقه بهای گاز اروپا ناشی از توقف پروژه نورد استریم است

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که قیمت گاز، روز سه‌شنبه ۲۷.۶ درصد در اروپا افزایش یافته و این افزایش ناشی از توقف پروژه خط لوله گاز نورد استریم۲ بوده است.

خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد: قیمت قراردادهای گاز مایع در اروپا روز سه شنبه در شرایط بحران اوکراین به رکورد جدیدی رسید و قیمت ها ۲۷.۶ درصد افزایش یافت و به بیش از ۳۲۰۰ دلار در هر هزار متر مکعب رسید. در حالی که قیمت قراردادهای آتی ماه آوریل در هلند ۳۲۷۷.۵ دلار در هر هزار متر مکعب بوده است.

وزارت خارجه روسیه سه شنبه با بیان این که مسکو از خسارت وارد شده به پروژه نورد استریم ۲ به دلیل پیوند سیاست با اقتصاد ابراز تاسف کرده، خاطرنشان کرد که اگر این خط طبق برنامه زمان بندی شده بهره برداری می شد، منافع روسیه و اروپا را تامین می کرد.

پیشتر ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفته بود که «عواقب تعلیق روند صدور مجوز برای خط لوله گاز نورد استریم ۲ توسط آلمان به طور کامل متوجه برلین است.

سازمان ملل: بیش از دو میلیون اوکراینی کشور خود را ترک کرده اند

سازمان ملل اعلام کرد تاکنون بیش از دو میلیون اوکراینی مجبور به ترک خانه های خود شده اند و ۴۷۴ غیرنظامی در جنگ اوکراین کشته شده اند.

آژانس پناهندگان سازمان ملل در تازه ترین گزارش خود درباره جنگ اوکراین اعلام کرد که تا امروز بیش از دو میلیون اوکراینی از مرزهای این کشور خارج شده اند.

همچنین بر اساس گزارش دفتر حقوق بشر سازمان ملل، تلفات غیر نظامی جنگ در اوکراین در دوره ۲۴ فوریه تا ۷ مارس به یک هزار و ۳۳۵ غیر نظامی از جمله ۴۷۴ کشته رسیده است.

به گفته استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل، وضعیت در شرق و شمال شرق اوکراین همچنان متشنج است و تیم‌های سازمان ملل و منابع مستقل خبر از درگیری‌های سنگین در ماریوپول، چوهوئیف، خارکف، ایزیوم، چرنیهف، سومی و سیویرودونتسک خبر می دهند.

پربیننده ترین خبرها