اوکراین: محاصره ماریوپل به بدترین فاجعه انسانی جهان مبدل شده است

اوکراین: محاصره ماریوپل به بدترین فاجعه انسانی جهان مبدل شده است
شنبه 21 اسفند 1400 - 21:34

وزیر خارجه اوکراین مدعی شد که محاصره شهر «ماریوپل» به بزرگترین فاجعه انسانی در کره زمین مبدل شده است.

العالم - اروپا

«دیمیترو کولبا» وزیر خارجه اوکراین در توییتی نوشت: «ماریوپل محاصره شده، اکنون بدترین فاجعه انسانی روی کره زمین است. طی ۱۲ روز، ۱۵۸۲ غیرنظامی کشته شده و در گورهای دسته جمعی به خاک سپرده شدند. پوتین که نمی‌تواند ارتش اوکراین را شکست دهد، افراد غیرمسلح را بمباران و کمک‌های بشردوستانه را مسدود می‌کند. برای جلوگیری از جنایات جنگی روسیه به هواپیما نیاز داریم.»

به گزارش خبرگزاری فارس، بر اساس مستندات در طول بیش از ۶ سال حمله ائتلاف سعودی-آمریکایی علیه مردم یمن ۱۷۰۹۷ نفر شهید و ۲۷۴۹۶ تن دیگر از غیر نظامیان مجروح شده‌اند.

چندی پیش «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن در گزارشی از شش سال یورش ائتلاف سعودی به یمن گفت که جنگنده‌های سعودی در شش سال گذشته بیش از ۲۶۰ هزار بار یمن را بمباران کرده‌اند، با این حال صدها عملیات هوایی طی سال‌های ۲۰۱۵ الی ۲۰۱۶ در این آمار نیامده است. همچنین از ابتدای سال میلادی جاری هزار بار مناطق مختلف یمن مورد حمله جنگنده‌های سعودی واقع شده‌اند.

در افغانستان نیز شمار بسیاری از مردم بی دفاع این کشور در پی حملات پهپادی ارتش آمریکا جان خود را از دست دادند که با سکوت نهادهای بین‌المللی مواجه شد.

تنها در یک نمونه، در یکشنبه ۷ شهریور یک پهپاد آمریکایی به خانه‌ای در منطقه خواجه «بوغرا» در منطقه پانزدهم پلیس کابل حمله کرد که در نتیجه آن ۱۰ تن از اعضای یک خانواده کشته شدند. رئیس سازمان تروریستی سنتکام در اعترافی بی‌رمق به کشتار ۱۰ غیرنظامی افغان در حمله هوایی اخیر به کابل، آن حمله را فقط «اشتباهی غم‌انگیز» توصیف کرد.

از سوی دیگر دولتمردان آمریکایی در اوج شیوع کرونا در جهان علی رغم ادعا در زمینه ارائه تسهیلاتی برای ارسال دارو به ایران در این مسیر سنگ اندازی می‌کردند به طوریکه یک خبرگزاری آمریکایی با رد ادعای واشنگتن مبنی بر عدم تاثیر تحریم‌های آمریکا بر بخش پزشکی ایران نوشت شرکت‌های بین‌المللی از بیم تحریم‌ها حتی در انجام معاملات قانونی با ایران نیز محتاط عمل می‌کنند.

«اولیور واندکاستیلی» مدیر سازمان کمک رسانی بین‌المللی ویژه ایران که دفاتر اصلی آن در «لندن» و «واشنگتن دی سی» است در گفت‌وگو با خبرگزاری «آسوشیتدپرس» گفت، یکی از مشکلات کمک رسانی بین‌المللی شفاف سازی مسائل حقوقی مربوط به تحریم‌ها جهت اطمینان از ورود لوازم پزشکی و داروها به ایران است.

این مقام سازمان مذکور در ادامه گفت، این امر موجب کاسته شدن از واکنشهای پزشکی در هفته‌های نخستین شیوع ویروس کرونای جدید شد.

آسوشیتدپرس نوشت، آمریکا میگوید کمکهای بشر دوستانه و پزشکی معاف از تحریمها هستند، اما دیده بان حقوق بشرسازمان ملل اعلام کرده که قوانین آمریکا بر دسترسی ایران به تجهیزات مهم از قبیل دستگاه اکسیژن مصنوعی، سی تی اسکن و تجهیزات ضد عفونی کننده اثر گذاشته است.

به نوشته این منبع خبری آمریکایی، شرکت‌های بین‌المللی از بیم تحریمهای آمریکا حتی در انجام معاملات قانونی با ایران محتاط عمل می‌کنند.

پربیننده ترین خبرها