آیین بزرگداشت روز جهانی قدس در اسپانیا

آیین بزرگداشت روز جهانی قدس در اسپانیا
شنبه 10 ارديبهشت 1401 - 18:42

آیین بزرگداشت روز جهانی قدس، روز جمعه با حضور شماری از شخصیت های اسپانیایی و چهره های فرهنگی و رسانه ای این کشور برگزار شد.

العالم ـ اروپا

در این مراسم که به همت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران و با مشارکت جمعیت اهل البیت مادرید برگزار شد؛ حسن قشقاوی سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا، محمد مهدی احمدی رایزن فرهنگی سفارت ایران ، عبدالغنی ریاست جمعیت اهل البیت مادرید و ماجد دیبسی روزنامه نگار و استاد دانشگاه فلسطینی به بیان نکاتی در رابطه با مساله فلسطین و مقاومت اسلامی پرداختند.

محمد مهدی احمدی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا در این مراسم با تاکید بر اینکه علاج مساله فلسطین در واقع مقاومت و ایستادگی شجاعانه ملت فلسطین و عناصر فلسطینی و تنگ کردن عرصه بر دشمن صهیونیستی است اظهار داشت همه ملت های مسلمان باید از فلسطینی ها پشتیبانی کنند. اما علاج اساسی و زیربنایی مسئله فلسطین همان است که سالها نظام جمهوری اسلامی اعلام کرده است از همه فلسطینی الاصل نه آنانکه فقط در آن کشور اقامت دارند و متعلق به کشور دیگری هستند از همه فلسطینی ها اعم از مسلمانان، مسیحی ها، یهودی ها نظرخواهی شود و نظام مورد قبول آنها سرکار بیاید و آن نظام بر تمام سرزمین فلسطین حاکم باشد.

وی افزود: امروز مسئله فلسطین جزو مسائل درجه اول بلکه مسئله اول دنیای اسلام است. امام خمینی اعتقاد داشت فلسطین سرزمینی اسلامی است که صهیونیست ها آن را به اشغال در آورده اند و اهداف استعماری گسترده در آن دنبال می کنند.

احمدی بیان داشت امام بر ضرورت حمایت از فلسطین و در اولویت قرار دادن آن تاکید داشتند و از مردم کشورهای اسلامی خواستند متحد شوند و از همه امکانات و پتانسیل ها برای مبارزه با صهیونیسم استفاده کنند لذا مردم کشورهای دیگر در راستای حمایت از فلسطین باید در دو محور اساسی وارد عمل شوند: نخست برگزاری راهپیمایی های اعتراض آمیز و اعلام همبستگی با مردم فلسطین و حمایت کامل از آنها. امام خمینی (ره) با اعلام آخرین روز جمعه ماه مبارک رمضان بعنوان روز جهانی قدس می خواست تغییری در وضعیت اجتماعی ایجاد کند. کما اینکه ایشان می خواستند حمایت مردمی برای مسئله فلسطین در کنار یکپارچه کردن امت اسلامی برای دفاع از مردم فلسطین استفاده کنند. دومین محور برای مبارزه با رژیم صهیونیستی تحریم شرکت های اسرائیلی است. برخی شرکت های اقتصادی در جهان از اقتصاد اسرائیل حمایت می کنند در نتیجه تعامل با این شرکت ها و خریداری تولیدات آنها به معنی حمایت از اقتصاد رژیم صهیونیستی است. بنابراین امت اسلامی باید این شرکت ها و تولیدات آنها را تحریم کنند.

رایزن فرهنگی ایران در اسپانیا همچنین به محدود نشدن مساله فلسطین در میان ملت ها و دولت های اسلامی اشاره کرد و بیان داشت در این زمینه مقام معظم رهبری می فرمایند: مسئله روز قدس یک مسئله اساسی است و مخصوص دولت ها و کشورهای اسلامی نیست، مسئله فلسطین یک مسئله انسانی است، وجدان های انسانی وادار به واکنش می شوند. در مقابل، آنچه بر سر ملت فلسطین آمد صرفاً مسئله اسلامی نیست البته برای مسلمانان بیشتر اهمیت دارد ولی مسئله انسانی است. بنابرابن راه پیمایی روز قدس که دفاع از فلسطین است بسیار مهم است صرفاً این نیست که ما از یک ملت مظلومی که از میهن و خانه خود رانده شده اند داریم دفاع می کنیم، ما در واقع داریم با این کارمان با یک نظام سیاسی ظالمانه و استکباری مبارزه می کنیم. امروز دفاع از فلسطین دفاع از حقیقت است، حقیقتی بسیار گسترده تر از مسئله فلسطین. وی در پایان سخنان خود گفت امیدوارم با هوشیاری دنیای اسلام و جامعه انسانی برادران و خواهران فلسطینی به سرزمین واقعی خود برگشته و استکبار جهانی و صهیونیست پلید در اهداف شوم خود ناموفق شود.

حسن قشقاوی سفیر ایران در اسپانیا نیز در این مراسم گفت اینک 74 سال از شکل گیری مساله فلسطین و اشغال سرزمین ها می گذرد و امروز سخن گفتن از مساله فلسطین کار راحت تری است چرا که در طول این سال ها انواع راه حل ها و ابتکارها را برای حل این مساله دیده ایم و نتیجه آنها نیز پیش چشم ماست. مذاکرات صلح، دیپلماسی، سازش، چارچوب های بین المللی و بسیاری روش های دیگر امتحان شده اند اما هیچکدام منجر به تحولی جدی و واقعی در حل مساله نشده اند. یکی از مهمتریم راه حل ها نیز پیمان صلح ابراهیم و توافق کمپ دیوید بود. امروز باید پرسید این توافق چه نتیجه ای برای مردم فلسطین داشت؟ چه گشایشی برای مردم مصر به ارمغان آورد؟

قشقاوی سپس به تحولات اخیر در شرق اروپا و جنگ اوکراین اشاره کرد و گفت امروز تجربه مشابهی را در پیش رو داریم. در بحث اوکراین غرب دغدغه ای دارد و بر اساس آن به صورت جدی و همه جانبه از اوکراین حمایت می کندو جدیدترین سلاح ها در اختیار اوکراین قرار می گیرد، پرچم اوکراین در کشورهای مختلف اروپایی و در آمریکا بالا می رود. دلیل این کار آن است که غرب معتقد است تجاوز سرزمینی صورت گرفته است. اما مگر در فلسطین تجاوز سرزمینی صورت نگرفته؟ موضوع تجاوز در مورد اسرائیل کاملا واضح است. چندین قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل علیه اشغال اسرائیل صادر شده است.

وی گفت : واقعیت این است که ماهیت این دو موضوع یعنی اوکراین و فلسطین یکی است اما برخورد غرب کاملا گزینشی است. تجاوز به اوکراین محکوم می شود اما در مورد تجاوز به فلسطین سکوت می کنند. این رفتار دوگانه را بارها از سوی غرب دیده ایم. وی در تشریح برخورد دوگانه غرب بیان داشت در دهه شصت میلادی ایران طرحی را به سازمان ملل ارائه کرد مبنی بر اینکه خاورمیانه از سلاح اتمی خالی شود و هیچ کشوری دراین منطقه دارای سلاح اتمی نباشد. این طرح به ثبت رسید و هنوز هم دارای اعتبار است. حتی کشوری مثل مصر نیز از این طرح حمایت کرد. اما طرح هرگز اجرایی نشد چون چنین خلع سلاحی به معنای از بین رفتن سلاح های اتمی اسرائیل نیز هست و آمریکا اجازه چنین چیزی را نمی دهد. در عوض سال ها ایران مورد اتهام قرار گرفت که به دنبال سلاح هسته ای است و آمریکا حتی نمی خواهد اجازه استفاده صلح آمیز از فن آوری هسته ای را به کشورهای منطقه بدهد.

سفیر ایران در اسپانیا در مصداقی دیگر از رفتار دوگانه غرب به موضوع اصلاح معاهده NPT اشاره کرد و گفت ایران عضو این معاهده است. اما ما طرفدار اصلاح آن هستیم. در زمان ترامپ قرار بود اجلاسی در هلسینکی فنلاند برگزار شود و اعضای این پیمان در مورد اصلاح آن تصمیم بگیرند تا بر اساس آن ساخت سلاح هسته ای ممنوع شود. اما آمریکا این نشست را به هم زد چون آمریکا پشتیبان اسرائیل است و نمی خواهد اجازه دهد موضوع سلاح های هسته ای اسرائیل در فضای بین المللی مطرح گردد.

قشقاوی در جمع بندی سخنان خود اظهار داشت همانطور که گفتیم در این 74 سال انواع راه حل ها امتحان خود را پس داده اند و به نتیجه نرسیده اند. آیا وقت آن نرسیده که راه حل جمهوری اسلامی ایران نیز امتحان شود و مورد آزمون قرار بگیرد؟ ممکن است بگویند این طرح در نظم بین المللی فعلی غیر واقع بینانه است. اما نظام بین المللی هم در حال حاضر و پس از جنگ اوکراین دست خوش تغییرات جدی و اساسی شده است و دیگر تک قطبی نیست. دیگر گذشت زمانی که آمریکا و متحدینش حرف اول و آخر را می زدند. در نظم جدید به زودی مشخص خواهد شد که نقش دیگر کشورها مثل چین و روسیه و کشورهای آسیایی چه خواهد بود. بنابراین طرح ایران مبنی بر برگذاری رفراندوم میان مردمان اصلی سرزمین فلسطین و برقراری حاکمیتی برآمده از انتخاب مردم فلسطین همچنان می تواند راه حلی قابل توجه و موثر در حل این مساله باشد.

سخنران بعدی این مراسم جناب اقای عبدالغنی رئیس جمعیت اهل البیت مادرید بود. وی در ابتدای سخنان خود از امام خمینی و ابتکار بزرگ او در قرار دادن آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز قدس یاد کرد و گفت امام خمینی این حرکت را انجام داد تا جهان بفهمد که یک کشور در حال رنج کشیدن است.

وی بیان داشت سال هاست که می بینیم از یک طرف اقداماتی جنایتکارانه علیه مردم یک کشور صورت می گیرد و آنها کشته و زخمی و بی خانمان می شوند و از سوی دیگر رژیمی اشغالگر، افرادی را از گوشه و کنار دنیا جمع کرده است تا در سرزمینی که صاحبان و مردمانی دارد جا بدهد و کشوری جدید بنا کند.

وی با اشاره به ظلم و جنایتی که هر روز بر مردم مظلوم فلسطین می رود گفت یک جستجوی کوتاه اینترنتی نشان می دهد که میزان ظلم و جنایت صهیونیست ها علیه مردم فلسطین چه مقدار است و زمان آن رسیده است تا جامعه جهانی بیدار شود و این جنایات را ببیند و نسبت به آن واکنش نشان دهد.

عبدالغنی در پایان ابراز امیدواری کرد در آینده اینزدیک روز قدس را در شهر قدس گرامی بداریم و همراه با مردم فلسطین که به حقوق خود رسیده اند جشن بگیریم.

ماجد دیبسی استاد حقوق بین الملل در دانشگاه کمپلوتنسه مادرید سخنران بعدی این مراسم بود.

او که زاده فلسطین است در ابتدای سخنان خود از سفارت جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا، رایزنی فرهنگی و میزبان مراسم قدردانی نمود و بیان داشت باید با خوشحالی و شعف اعتراف کنیم که در یک سال اخیر، از روز قدس سال پیش تا امروز، تحول بزرگی در سرزمین های اشغالی اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به عملیات «سیف القدس» که ضربات مهمی بر پیکر حباب امنیتی و نظامی اسرائیل وارد آورد گفت نتیجه آن مقاومت در سال گذشته ما را به عملیات جدید اخیر می رساند که در آن برای اولین بار رژیم صهیونیستی و همه تجهیزات نظامی و امنیتی آن تسلیم چند جوان فلسطینی شده اند.

این برای نخستین بار است که عملیات از سوی کسانی انجام می شود که متعلق به حدود یک و نیم میلیون عرب ساکن اسرائیل هستند. جمعیتی که با عنوان عرب های اسرائیلی شناخته می شوند. آنها امروز احساس فلسطینی بودن می کنند. درست است که افرادی کشته شده اند اما عملیات آنها نشان داد ظرفیت تازه ای در مبارزه باز شده و معادله قدرت در سرزمین های اشغالی تغییر کرده است.

استاد دانشگاه کمپلوتنسه مادرید بیان داشت امروز دیگر یک موضوع برای همه طرف ها به ویژه طرف فلسطینی کاملا روشن شده است: اگر توان و قدرت نباشد هیچ راه حلی وجود نخواهد داشت. دیپلماسی بدون داشتن اهرم فشار و قدرت به هیچ دردی نمیخورد.

ماجد دیبسی تاکید کرد بعد از گذشت نزدیک به 43 سال از اعلام روز قدس توسط امام خمینی، حالا فلسطینی ها دارای قدرت شده اند و توان آن را دارند که در مقابل رژیم صهیونیستی بیاستند و به آنها پاسخ بدهند. دلیل چنین تغییری بی شک در دو چیز است. اول حمایت با ثبات و همیشگی جمهوری اسلامی ایران و دوم همراهی و حمایت محور مقاومت به خصوص حزب الله لبنان.

دیبسی اظهار داشت همانطور که آقای سفیر گفتند نظام جهانی در حال تغییر است و در نظم جدید ما حرف های زیادی برای گفتن داریم. ما برنده خواهیم بود و فراموش نمی کنیم که هیچ راه حلی برای فلسطین پیدا نخواهد شد مگر آنکه مقاومت قوی تر و قدرتمندتر شود.

به گزارش ایرنا، کمال حلاوا رئیس انجمن نویسندگان و روزنامه نگاران عرب اسپانیا در این مراسم طی سخنان کوتاهی خاطرنشان کرد، علیرغم تمام رخدادها و تحولات، مسیرهای دیپلماتیک و راه حل های ارائه شده برای مساله فلسطین در طول تاریخ اشغال تا امروز تنها جمهوری اسلامی ایران بوده که سر حرف خود مبنی بر حمایت از مقاومت فلسطین ایستاده و همیشه پیشتیبان ملت فلسطین بوده است و این در قیاس با رفتار برخی کشورهای عربی حقیقتا جای تقدیر و قدردانی دارد. کمال حلاوا همچنین برای گفتمان مقاومت چه در فلسطین، چه در عراق و سوریه و لبنان و چه در یمن و هر گوشه دیگری از این زمین که در آن ظلم می شود آرزوی پیروزی و فتح کرد.

در پایان این مراسم نماز جماعت اقامه شد و سپس مراسم افطار با حضور مهمانان برگزار گردید. گفتنی است این مراسم با استقبال بی سابقه ای روبرو شد و بیش از صد نفر از علاقه مندان به آرمان فلسطین از کشورهای عراق، آذربایجان، اسپانیا، پاکستان و ایران در آن حضور یافتند.

پربیننده ترین خبرها