العالم ـ زلال قرآن
وجود عقل و نفس جهت دهنده انسان برای گرایش به خیر یا شرّ است و این ویژگی را به روح انسان داده است که بتواند یا از هواهای نفسانی و وساوس شیطانی اثر پذیرفته و با آلوده شدن به کفر، شرک، نفاق، گناه و معصیت، از صراط مستقیم الهی و راه فطرت انسانی خارج شود، یا تحت تاثیر عقل انسانی و هدایت های خداوند رحمان، جنبه حق پذیری آن تقویت شده و در سایه تقوا و تزکیه از آلودگی ها و آفت ها مصون بماند و هر روز استوارتر از روز قبل در صراط مستقیم الهی گام بردارد و در راه تقرب به خداوند تبارک و تعالی حرکت نماید.
پس، این انسان مختار است که با اراده و اختیار و انتخاب خود به جنبه نفسانی روح خود توجه کرده و تسلیم خواهش های نفسانی و امیال حیوانی می شود و یا به جنبه عقلانی آن توجه نموده و خود را تسلیم خداوند سبحان می کند و از اوامر و نواهی او پیروی می نماید.